Jump to content

Sytytystulpat


Guest Jussi.R.

Recommended Posts

Guest Jussi.R.

Minkälaisia tulppia porukka on käyttänyt viritetyissä n.1600cc moottoreissa??

 

Jakajana 009

 

Itsellä ollut tähän asti Boschin W7AC:t ja ajattelin jos välillä kokeilisi muunlaisia.

 

Onko useampi kärkisistä mitään hyötyä ja mitä malleja mahdollisesti olis edes tarjolla ??

Link to comment

Juttelin erään amerikkalaisen NGK:n edustajan kanssa pitkään aiheesta joskus 1-2v sitten, nimenomaan ilmajäähy-volkkari näkökulmasta. Hän itse otti yhteyttä erään VW forumin kautta. Toiminnallisesti joku muu "iso nimi" tulppa voi olla "lähes yhtä hyvä" (heh) mutta hän kertoili että yksi suurin ero, ja merkittävin juuri meille joilla on alumiinikannet ja lyhyet kierteet, on se että NGK tulppien kierteet on tehty eri tekniikalla, olikohan se nyt "rolled threads". Tämän tuloksena NGK:n kierteet ovat sileämmät eivätkä kuluta alumiinikannen kierteitä samassa määrin kuin leikatut tai muuten koneistetut kierteet, joiden pintaan jää väkisinkin epätasaisuuksia jotka syö alumiinikanteen tehtyä kierrettä.

 

Rautakannessa tällä ei ole juuri merkitystä.

 

Lämpöarvoistakin saattoi olla juttua, en muista. Ei taida olla enää kirjeenvaihtoa tallella :(

 

Käytän itse NGK:ta, mutta muuta järki- tai kokemusperäistä perustetta mulla ei ole. Joskus kun ei NGK:ta löydy, laitan Boschia. Muihin en harhaudu.

 

Jan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...