Jump to content

Tönäreiden suojaputkien asennus


Recommended Posts

Mitenkäs asennetaan sellaiset suojaputket, jotka voi laittaa kansia irroittamatta, siis niin et kans on tiiviit? Ja mitenkä vanhat on helpoita repiä irti? Entäpä ooteko liimanneet putkien tiivisteitä?

 

 

Jos meinasit niitä mustia "nylon" jousitettuja putkia, niin unohda koko juttu. Ne on vain hätätapauksia varten, tilapäiskäyttöön kunnes saat asennettua oikeat putket. (Tai laadukkaammat teleskoopit). Ne alunperin kehitettiin offroad käyttöön ensiapuputkiksi. Vuotavat TAATUSTI öljyä, eivätkä kestä kuumaa. Mä olen yhden setin saanut sulamaankin ylikuumenneen moottorin seurauksena. Sama moottori lähti käymäänkin vielä mutta ei voinut ajaa kun putket suli ja öljyt tuli pihalle.

 

En voi tarpeeksi korostaa: Älä hemmetissä käytä niitä halpoja nylonisia (muovisia) jousitettuja putkia. Täyttä skeidaa.

 

Jos kuitenkin hommaat ne paremmat putket jotka on tarkoitettu asennettavaksi ilman kannen irroitusta.. jousipuristeiset tai kierteelliset, niin homma menee näin:

 

1) venakoppa irti

 

2) keinuvivusto irti

 

3) työntötangot ulos (muista missä järjestyksessä olivat! Eli ei sais tikut sekoittua)

 

4) leikkaa vanhat metalliset suojaputket alakautta poikki peltisaksilla (menee helposti)

 

5) putsaa tiivistepinnat huolellisesti

 

6) laita uusiin suojaputkiin uudet tiivisteet, mielellään laadukkaat silikonitiivisteet eikä niitä roskatiivareita mitä tulee useimpien tiivistesarjojen kanssa... Voit kasata ne vaseliinin kanssa muta liimaa harvemmin kannattaa laittaa. vaikea löytää limaa joka oikeasti toimisi tossa kohteessa

 

7) kasaa putki kerrallaan kädessäsi, tarkista että se "toimii" takkuilematta ja asenna puristettuna paikalleen (jousitettu malli). Tämä on homman hankalin osa. Laita ne niinpäin, että ohuempi putken puolisko tulee kanteen päin. Näin sen ohuen putken sisällä kohti lohkoa valuva öljy valuu jouheasti isompaan putkeen ja sieltä lohkoon. Jos asennat ne toisinpäin niin on isompi vuotovaara.

 

8) kasaus on tästä eteenpäin helppoa, tikut paikoilleen, keinuvivusto paikoilleen, ja venttiilien säätö/välyksen tarkastusmittaus

 

 

 

 

Jan

Link to comment

Laita ne niinpäin, että ohuempi putken puolisko tulee kanteen päin. Näin sen ohuen putken sisällä kohti lohkoa valuva öljy valuu jouheasti isompaan putkeen ja sieltä lohkoon. Jos asennat ne toisinpäin niin on isompi vuotovaara.

 

Jan

 

 

Ja jos sulla on välitetyt keinut ja korkeanostoinen nokka älä laita näin koska työntötanko voi ottaa putkeen kiinni vaan leveämpi pää kanteen päin vaikka vuotovaara tuleekin.

 

Tiivisteisiin käy erinomaisesti loctiten sininen moottori silikoni lisänä ja silloin ne ei vuoda.

Link to comment

Minäkin olen laittanut silikonia kun ne o-renkaat epäilytti. Mä tein sen niin että ensin sovitin putken mahdollisimman pitkäksi että sai vielä laitettu paikoilleen

. Sit silikonia siihen kohtaan minne mutteri tulee kun kiristää ja putket paikoilleen ja mutterit kireksi. Päiden tiivisteet ilman mitään liimaa.

 

Putket mulla on sellaiset alumiini missä on siniset paksut osat ja kultaiset kapeat (YÖK!, mutta halvalla sai käytettynä).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...