H Eronen Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 Aluksi kiitos loistavasta forumista, parisen kuukautta tullut luettua ja melkein kaikkeen on löytynyt vastaus. Nyt tuli ajankohtaiseksi restauroida vaimon kuplan kone. Alkoi olla öljyruisku ja löytyi yli 1mm päittäisvälys. Tarkoituksena tehdä hyvin pienellä budjetilla helppoajoinen, vakiota hieman vääntävämpi pata. Kisaa / rataa kone ei tule näkemään, lähinnä sunnuntai ajelua. Auto on 1300 -73. Moottori joskus ilmeisesti vaihdettu, AB-koodinen 1300 (kaksreikäkannet). Olen tilaamassa seuraavat osat... Noiden lisäksi tietty tiivistesarja ja virtavehkeet ja jotain muuta jo hyllyssä. Nyt haluaisin kommentteja valitsemastani tiestä. Tehdäänkö tällä noin 500€ budjettikone? Olenko unohtanut jotain tärkeää? Onko mikä mielestänne turhaa? Kokemus vw boxereista rajoittuu yhteen koneen purkukertaan, ja silloinkaan en koskenut alakertaan lainkaan. Joten kaikki ensikertalaisen "sudenkuopat" kiitos. Kysymys 1. Toimiiko slipin-setti (88mm) 34-kaasarin ja vakionokan kanssa mitenkään? Kysymys 2. Tartteeko kansille tehdä muuta kuin isontaa sylinteriputken paikka 1600cc vastaavaksi? Paljonko tulee purissuhteeksi? Kysymys 3. Kone on alkup. laakereillaan (Elefantti ja vw ja numerosarja), mistä tiedän tartteeko lohkoa aarporata tai kampuraa hioa? Vai laitanko kylmästi stanulaakerit tupaan? Kysymys 4. Millä helvetillä toi hihnapyörä lähtee kampurasta irti? :D Toivottavasti saamme järkevää keskustelua aikaan. Kiitoksia. t.Henri Eronen Quote Link to comment
Guest Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 Kysymys 1. Toimiiko slipin-setti (88mm) 34-kaasarin ja vakionokan kanssa mitenkään? Toimii. Mutta tuo 88mm slip in sarja on aika huono valinta, siina on sylinteriputket niin ohuet etta jo vakiokoneessa sylinterit menettavat pian muotoaan lamposyklien myota, ja ohivirtausta alkaa olemaan enemman kuin vakio 1600 sylintereissa hyvinkin pian. Jossain kohtaa sylinteria manta on valja, ja toisessa kohtaa liian kirea. Olisit paljon tyytyvaisempi vakio 1600 sylintereiden kanssa. Niista saat enemman tehoakin muutaman kymppitonnin jalkeen, ero on alunperinkin niin pieni ettei sita perstuntumalla huomaa. Seuraava "kannattava" isompi koko on 90.5mm, joka vaatii kansien lisaksi myos lohkon aukkojen avartamista. Siina kasvaa kuutiotilavuuskin jo huomattavasti enemman (1776cc). Sekin viela toimii vakio 34mm kaasarilla ja nokalla, aivan ylimmilla kierroksilla kaasari jaa ahtaaksi, mutta ei siella suuremmin tehoa olisikaan loydettavissa. Kysymys 2. Tartteeko kansille tehdä muuta kuin isontaa sylinteriputken paikka 1600cc vastaavaksi? Paljonko tulee purissuhteeksi? Puristussuhdetta ei pysty arvioimaan millaan kayttokelpoisella tarkkuudella, lohkojenkin koneistusmitat vaihtelee. Osat on mitattava tarkkaan ja muokattava sitten eri tavoin jotta puristussuhde saadaan halutulle tasolle. Kysymys 3. Kone on alkup. laakereillaan (Elefantti ja vw ja numerosarja), mistä tiedän tartteeko lohkoa aarporata tai kampuraa hioa? Vai laitanko kylmästi stanulaakerit tupaan? Kayta hakua talla foorumilla. Jos lohkon laakeripukkien keskelle on kulunut selkea "kynnys", niin aarporaus on suositeltavaa. Vauhtipyoran puoleinen paatymainen "laippa" laakeri usein syo laakeripukkiaan kapeammaksi ja siten valjistyy siihen nahden. Silloin pitaa pukki koneistaa alikokoon ja laittaa uusi laakeri missa on vastaavasti kapeampi laippavali. Kysymys 4. Millä helvetillä toi hihnapyörä lähtee kampurasta irti? :D Ulosvetajalla... http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 03&cartid= Quote Link to comment
metake Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 Pari kommenttia: - unohda supertin-pellit kuplassa, käytä vakioita - öljynpaineen säätöruuvia et tarvitse, vakiovenat riittää - tuo öljypumppu ei sovi nykyisen nokka-akselin kanssa (tuo on 3-niittiselle ja sulla pitäis olla 4-niittinen) muutenkin tuo pumppu on turhan raju - 88mm mäntä satseista kuulee monenlaista pahaa ohuen seinämän takia, mulla on yhdessä koneessa sellaiset olleet ja toimivat moitteetta, silti ehkä kuitenkin laittaisin 87mm paksumman seinämän vuoksi - tarkasta koneesta myös kannet, vanhat 2-reikäiset on usein halki, kannattaa ehkä miettiä uusia 1600:n kansia - jos sähkövehkeillä meinasit virranjakajaa, niin AB-koneen virranjakaja on mitä mainioin kuplaan, älä vaihda sitä - huomattavasti mukavamman koneen saa kun vaihtaa alkuperäisen kaasarin tilalle 1-kurkkuiset nurkkakaasarit, mutta budjettiin tulee sitten +400 eur lisää Quote Link to comment
H Eronen Posted June 17, 2009 Author Share Posted June 17, 2009 Kiitoksia Bugfuel. Pitääpä käydä kysäsemässä paikalliselta metallisepältä ja Tammerdieselistä jos saisi kohtuuhintaan lohkon ja kannet koneistettua niille 90,5mm putkille. Pari kommenttia: - unohda supertin-pellit kuplassa, käytä vakioita - öljynpaineen säätöruuvia et tarvitse, vakiovenat riittää - tuo öljypumppu ei sovi nykyisen nokka-akselin kanssa (tuo on 3-niittiselle ja sulla pitäis olla 4-niittinen) muutenkin tuo pumppu on turhan raju - 88mm mäntä satseista kuulee monenlaista pahaa ohuen seinämän takia, mulla on yhdessä koneessa sellaiset olleet ja toimivat moitteetta, silti ehkä kuitenkin laittaisin 87mm paksumman seinämän vuoksi - tarkasta koneesta myös kannet, vanhat 2-reikäiset on usein halki, kannattaa ehkä miettiä uusia 1600:n kansia - jos sähkövehkeillä meinasit virranjakajaa, niin AB-koneen virranjakaja on mitä mainioin kuplaan, älä vaihda sitä - huomattavasti mukavamman koneen saa kun vaihtaa alkuperäisen kaasarin tilalle 1-kurkkuiset nurkkakaasarit, mutta budjettiin tulee sitten +400 eur lisää Pitää etsiä normaali öljypumppu jostain sitten, kuten myös vakiot ilmapellit alle, edelliset olivat ruostuneet kokonaan poies. Varmaan hotcars toinen paikka mistä noita tilailla. Kannet olen puhdistellut ja tutkinut eikä näkyviä halkeamia missään. Virranjakaja tulee olemaan tuo omansa, vaatii vaan uuden alipainesäätimen kylkeen. (Toimi kyllä kohtuuhyvin 2000km ilmankin sitä.) Polttoaineensyötöksi tulee sit joskus ehkä squirtti, ellei sit jostai löydy pilkkahintaan kaasareita. Tänään vielä pesemään lohko ja muut osat, tutkimaan kampuran kaulan kulumat ja punnitsemaan ja hiomaan kiertokanget samanpainoisiksi... Quote Link to comment
Guest Posted June 17, 2009 Share Posted June 17, 2009 metakella hyvat kommentit, mulla loppui aika kesken kun piti toihin lahtea :) 26mm alumiinirunkoinen schadek pumppu ja vakio paineventtiilit, ei saatoruuvia. Liian korkea oljynpaine aiheuttaa enemman ongelmia mita se ratkaisee, mm. ylikuumenemista ja vuotoja jne. Quote Link to comment
H Eronen Posted June 20, 2009 Author Share Posted June 20, 2009 Ohhoh, kampura ok, sille en aio mitään mutta lohkon puolikkaiden laakeripukit saaneet siipeensä. Eli vauhtipyöränpään laakeri heiluu päittäis-suunnassa noin 0,5mm lohkossa. Saakohan tota ehjättyä vai joutuuko lie etsiin jostain toisen lohkon? Koitan ottaa muutaman kuvatuksen "ongelma"-kohdasta niin osaatte neuvoa paremmin. Ei taidettu ihan 500e budjetilla tästä rempasta päästä :( (Kaveri tarjosi "uutta" 1200cc teollisuuskonetta (joku 60-luvun laite) lainaan, ollut jossain kaivoksessa reservikoneena, käykö tollainen suoraan laatikkoon ja painelaakeriin ja starttiin?) Sais voplan ajoon jotenki :) Quote Link to comment
Kape77 Posted June 20, 2009 Share Posted June 20, 2009 Teollisuuskoneissa erilainen vauhtipyörä, sen kun vaihtaa niin pitäis sopia heittämällä. Eli vauhtis ja kytkinromut nykyisestä koneestasi, sytkäosat myös samalla. Quote Link to comment
Guest Posted June 20, 2009 Share Posted June 20, 2009 Teollisuuskoneissa erilainen vauhtipyörä, sen kun vaihtaa niin pitäis sopia heittämällä. Eli vauhtis ja kytkinromut nykyisestä koneestasi, sytkäosat myös samalla. Ei taida sopia 70 luvun vauhtis 60 luvun 1200 kampiakseliin? Toinen kayttaa o-rengasta ja toinen paperitiivistetta, vahan arveluttaa moiden sekoitus, miten se pitaa oljyt sisalla.Ehka se jonkin aikaa toimis Quote Link to comment
Guest Posted June 20, 2009 Share Posted June 20, 2009 Eli vauhtipyöränpään laakeri heiluu päittäis-suunnassa noin 0,5mm lohkossa. Saakohan tota ehjättyä vai joutuuko lie etsiin jostain toisen lohkon? Yleinen ongelma. Lohko koneistamolle jossa se laakeripukki koneistetaan kapeammaksi, ja sitten siihen uusi laakeri jossa laippavali on vastaavasti kapeampi. Samalla vois aarporauttaa lohkon kaikki laakerilinjat suoriksi ja sileiksi, jos niissa on heittoa tai kynnyksia (painaumat laakereista) Quote Link to comment
Kape77 Posted June 21, 2009 Share Posted June 21, 2009 Ei taida sopia 70 luvun vauhtis 60 luvun 1200 kampiakseliin? Katos joo, en tota ajatellutkaan, no uus vauhtis tarvitaan kuiteskin. Omassa vastaavassa koneenvaihdossa kelpas auton vanhat rojut, kun oli uudempi ja isompi maamoottori. Quote Link to comment
H Eronen Posted June 22, 2009 Author Share Posted June 22, 2009 Lohko siis vaatii aarporaukseen, kuten kuvistakin näkyy... Hihnapyörän pää: Lohkon pää: Kuuluuko öljytikun reiässä olla sivussa reikä?: Quote Link to comment
H Eronen Posted June 29, 2009 Author Share Posted June 29, 2009 Projekti etenee hitaasti mutta varmasti. Tavoitteena että mylly paikoillaan bigwheelsiin mennessä (kiirettä pitää oikeasti). Nyt lohko ja kannet koneistamolla ja odotellaan mäntiä ja putkia että päästään poraamaan ne sopiviksi. Nyt mieltä askarruttaa tuo öljypumppu, koneessa ollut pumppu tuntuu "jämäkältä", onko itsemurha kasata mylly tuolla pumpulla vai laitetaanko uutta tupaan? Huomenna ohjelmassa konehuoneen pesu ja maalilla suttaaminen. ps. moderaattorithan voisivat siirtää tämän tuonne projekti-osioon? Quote Link to comment
H Eronen Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Autohan ollut nyt pariviikkoa ajossa ja äsken vaihdoin sisäänajoöljyt 10w30 delvacceihin. kone kasattiin siis 90,5 putkisarjalla ja vakionokalla. ero aiempaan väljään 1300 on _huomattava_ vakiokaasuttimellakin, suuttimia ropaamalla varmaan sais yläkierroksillekin voimaa (Missään hyvää ohjetta tästä?). Nyt kuitenkin vääntää kuin 1.6td :D (180mm kytkin tietty luistaa varomattomalla käytöllä.) Kotiin tultuani huomasin että öljynpainemittari jäi osoittamaan moottorin sammuttua 1baria, mittari teollisuusmittari suoraan alkup. anturin paikassa. voiko kanavaan jäädä paine vai tilttasko toi pirun mittari. Tyhjäkäynnillä tupannut näyttämään 0,8-1,5 väliä, maksimissaan varmaan kierroksilla 4 bar. Öljypohja oli jäänyt vuotamaan öljyä (M8 kierteet jotka korkanneet), Nyt siellä on yhdessä M10 eikä pikaisella testauksella enää vuoda, sieltä. Öljypumpun päästä näkyy aloittaneen sen sijaan tihruamisen. täähän tuntuu ku koittas ikivanhaa soutuvenettä tilkkiä. yhden paikan saa tilkittyä niin toinen avautuu. Öljypohjasta löytyi kaksi oranssia tiivisteen riekaletta, ilmeisesti vauhtipyöränpään stefasta? en muista muualle laittaneeni mitään oranssia. ei varmaan ollut tarpeeksi öljytty ekalla käynnistyksellä. Näiden kanssa taitaa olla että koneen saa ottaa irti joka kuukausi jos meinaa harrastaa. TODO: -Vaihteiston takakannattimen kumit (kone heilahtaa liikkeellelähdössä 30 astetta) -Etupuskimen kiinnityspisteet suoraksi. -Taakse jotain iskunvaimennusta -Madallusakseli eteen. -Koneen takimmainen lämpöpelti ja alapellit (nyt puuttuu, termari jätetty pois.) Saa tarjota jos joutavia. Jos sais ton auton tänäkesänä fiksuun kuntoon ni talvenaikaan vois miettiä sit megaruiskua polttoaineensyötöksi. Vähän kiikun kaakun uskaltaako tolla BIF:iin lähteä pyyhältämään. :( Quote Link to comment
Guest Posted July 24, 2009 Share Posted July 24, 2009 Ala ajele ilman noita moottorin taka ja alapelteja. Kuumaa ilmaa nousee koneen alapuolelta pakosarjalta ylos konehuoneeseen ja jaahdyttimen puhaltimeen. Ylikuumeneminen melko varmaa. Koehuone on oltava TAYSIN eristetty auton alaosasta. Lampo-ongelmien lisaksi flekti imee pakokaasuja ja hakaa sielta pakoputkiston luota ja tyontaa ne kabiiniin. Quote Link to comment
H Eronen Posted July 24, 2009 Author Share Posted July 24, 2009 Toisko joku vielä BIFfiin pellit 5,6,7 ja 23. Olen tulossa paikalle LA. Tarjoan peltisarjasta 35€. ensiavuksi flippaan takaluukun yläreunaa hieman auki että saan ajoviimalla läpivedon moottoritilaan. Henri / 050-4000913 Quote Link to comment
H Eronen Posted April 28, 2015 Author Share Posted April 28, 2015 Kokeillaas löytyiskö täältä apuja. Auto taas leimailtu parin vuoden tauolta ajoon ja ongelmia aiheuttaa vaihteisto. Kakkonen ja nelonen menee huonosti päälle ja vielä huonommin pois päältä. Tarkastin vaihdevivuston puslat ja holkit ja ne on kaikki ok ja parisen vuotta sitten vaihdettu. Vaihdekeppi ja lukkolevy on säädetty ok, vaihteet löytyy kyllä omilta paikoiltaan mutta se eteen taakse liike tökkii. Käytännössä joudun kakkoselta ja neloselta tökkäämään keppiä reilusti että saan vaihteen pois silmästä. Käytin vaihdevivustoa irti laatikosta ja laatikon käyttötanko kääntyilee ok mutta on todella jäykkä liikkumaan sisään/ulos. Öljyt lootaan vaihdoin nyt ja saattaahan se olla että seisonta/käytön puute on jumittanut siirtäjät ja nyt uusien öljyjen kanssa alkaa lyyti kirjoittamaan. Lootaan ei taida paikoillaan pystyä paljoa puuttumaan? Irti ja vaihtoon vaan kun laukeaa? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.