VolksMachine Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 Mikä on kokemus 69mm vastapainokampiakseleista (VW:n kiertokangille). Miten on akseleissa laakerikaulojen koko kohdillaan?? JM-piireistä olen kuullut, että osaa akseleista on uutena jo jouduttu hiomaan runkolaakereista, koska on uutena ollut liian tiukalle toleranssille tehty. On ilmeisesti jumittanut konetta kasausvaiheessa runkolaakereista. Ei vaan innostasi alkaa uutta akselia hiottamaan, kun hiominen maksanee jo yli puolet akselin ostohinnasta. Miten lie akselit karkastu eli kestääkö akselin laakeripinnat hionnan jälkeen? Itsellä olisi harkinnassa tuollaisen akselin hankkiminen. Kannattaako samalla ostaa akseliin ratassarja? Vai käyttää suosiolla entisestä akselista vanhaat rattaat, jos ovat kunnossa ilman riskuja. Entiset osat on kuitenkin tehty Saksan maalla ja lienevät varmasti paljon kovempaa ja tarkempaa tekoa kuin Kiinan poikien rattaat. Quote Link to comment
mikan Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 Mulla oli Bugpackin 69 vastapainoakseli monta vuotta turbokuplassa. Nämä ilmeisesti vakiosta tehtyjä. Ei moitteen sijaa ollut ainakaan tuossa akselissa. Niin ja rattaat tais tulla alkuperäisestä akselista, jos oikein muistan. t. Mika Quote Link to comment
Guest Mikal Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 Mulla empin 76 iskulla oleva akseli. Kaulat mitoissaan, ja kampi pyöri nätisti lohko momentissa. Kestävyydestä en osaa sanoa, ainoastaan nokan sisäänajon verran pyörinyt koneessa. Itse käytin myös nuo rattaat vakio akselista, vain sokan laitoin uuden. Quote Link to comment
ARTO Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 Niin, mitkä onkaan ne oikeat mitoissaan lukemat. Tästähän tässä kysymys. Akselit saattaapi olla ns nimellismittojen maksimipuolella ja siitäpä seuraakin runkolaakerien ja kiertokangen laakerien välsten pienuus ja se aiheuttanut ongelmia, kuten moni muukin tekijä esim kaulojen pyöristykset. Onko esim kiertokangen laakerivälys 0,02 vai 0,05mm, sillä on jo iso merkitys! Vakiokoneessa pienillä välyksillä voikin joku paikka olla jees ja hyväkin, mutta kun samasta konekoosta otetaan vaikkapa kaksinkertaiset kierrokset/3-kertainen teho, alkaa paikat lämpenemään/notkumaan/venymään eri malliin ja "ahtailla" välyksillä kasattu kone rupee ottamaan metalli metalliavasten kontaktia paikoitellen vaikka olisi hyvä öljyt ok paineilla. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 Omassa pukpäk-aksilassa pinnat koneistettu alikokoon ja tuon jälkeen nitrattu. Koneistamo joutui tasapainotuksen yhteydessä hiomaan nitrauksen pois rattaiden kohdalta koska ei olis saanu rattaita lämmölläkään venymään kaulalle. Quote Link to comment
mikan Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 Joo, pukpäkin kampura tais olla 0.25 alikoossa. Kyllä me saatiin rattaat paikalleen kun niitä oli pidetty uunissa hetken aikaa. t. Mika Quote Link to comment
ARTO Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 Jos jo asennuskahvit kaadettu mukiin, tipautetaan ratas keittimen levylle ja unohdetaan hetkeksi... Tosin jos kampura ( aftermarket ) koneistettu hiukan saksan orkkis akselia isommaksi, sitten ei välttämättä mene niin helpolla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.