Guest Posted July 28, 2009 Posted July 28, 2009 Kuplan kaksipiirijarrut kyseessä ja kaikki palstan vinkit luettu ja toteutettu vaan ei auta. Poljin menee pohjaan kuin veltto p#¤%a, ainoastaan työtövarren suojakumi tuntuu vähän vastustelevan ja sihisevän. Eilen piti vielä pientä painetta uudellä pääsylkällä mutta tänään ei mitään. Tähän mennessä tehtyä: Kaikki pyöränsylinterit, letkut, putket ja pääsylinteri ovat uusia ja max noin 8kk vanhoja. Motonetistä ostettu mutta ei kai ne näin paskoja saa olla. Ilmausta harrastettu EO, EV, TO, TV järjestyksessä. Kirkasta nestettä tulee läpi. Etujarrukilvet on kaiken lisäksi irroitettu ja nostettu siten että ilmausruuvi on ylimpänä ja putken + letkun reitti on koko ajan pääsylinteriltä nouseva eli kuplien pitäisi kyllä nousta ylös. Kengät on säädetty tiukalle eli vapaaliikettä ei pitäisi olla, eturumpujen liike on estetty isoilla puristimilla. Lisäksi on imetty, pumpattu, puskettu kompuralla paineilmaa säiliön kautta, kirvattu, rukoiltu ja ties mitä mutta ei vaan onnistu. Ja vuotajakaan ei ole, kaikki liitokset tarkistettu moneen kertaan. Työntötapin vapaaliikettä on myös tottakai säädetty ja testattu siten että on 1mm. Myös polkimien liikkeen rajoitinta pohjalevyssä on säädetty. Alkaa hermot mennä kun lauantaista lähtien on tullut rassattua noita tekniikan ihmeitä eikä ole ensimmäinen jarruremontti edes eli siitäkään ei pitäis olal kyse. Jatkuva jarrunesteen ja letkujen kanssa läärääminen on saanut tallin lattiamaalitkin kupruilemaan. Miestäkin se syö pikkuhiljaa tämä säätäminen... Tässäpä on volkkariguruille mietittävää. Toivottavasti joku vinkki löytyisi. Itse en muuta keksi kuin aloittaa kaikki alusta eli nesteet ulos, puhaltaa ja varmistaa että putket ja letkut ovat varmasti auki ja uusintayritys. Quote
Guest Posted July 29, 2009 Posted July 29, 2009 paasylinterin jompikumpi manta jumittanut pohjaan? Silloin ei kylla tulis pyorasylinterista nestetta paineella kun polkee. Quote
VolksMachine Posted July 29, 2009 Posted July 29, 2009 Itellä oli samanlaista ongelmaa muutama viikko jarrujen ilmaamisen kanssa. Alko jo pikkuhiljaa "harmittamaan", kun jarruja ei saanut millään ilmattua. Mulla on 1302:ssa rumpujarrut joka kulmassa. En saanut niitä ilmaantumaan muutenkuin seuraavalla tavalla: Ota edestä jarrurummut irti molemmilta puolin ja laita jarrusylintereihin ruuvipuristimet. Niin ettei sylinterit pääse liikkumaan yhtään. Tämän jälkeen ilmaat jarrut vaikka ihan normaalilla pullo letku menetelmällä. Toinen polkee jarrupoljina ja itse ilmaat jarruja. Takaa en tarvinnut irrotella rumpuja ja viritellä sinne puristimia. Lopulta riitti vaan etupyörien ilmaaminen Ilmausjärjestyskin sulla näytti olevan ihan oikein. Tuon ruuvipuristin kikan löysin jostain keskustelusta. Ilmeisesti jarrusylinterit ei kuplassa saa liikkua yhtään ilmauksen aikana. Voi tietysti kokeilla jarrun kehimistä ihan kiinni rumpuun, jolloin välystä ei pitäisi jäädä. Quote
Guest Posted July 29, 2009 Posted July 29, 2009 Etusylinterit on tosiaan jumitettu puritimilla, kirjoitin tuohon vähän virheellisesti rummut. Epäilen nyt itsekkin tuota pääsylinteriä, pitää yrittää pakottaa mäntää takaisinpäin laittamalla toisesta etuilmausruuvista paineella nestettä takaisin päin. Varalta kävin ostamassa tubeless venttiilin jotta saa paineen pysymään paremmin myös jarrunestesäiliössä. Quote
Guest Posted July 29, 2009 Posted July 29, 2009 Nyt on uusi pääsylinteri työpöydällä levällään ja eikös sylinterin päällä olevan ruuvin tarkoitus olisi estää etujarrujen mäntää palautumasta liian alas? Nyt se ei tule tässä uudessa sylinteriin näkyviin ollenkaan vaan vaikuttaa ilmausruuvilta. Lisäksi kun olin poistanut takamännän ja painoin ruuvimeisselillä etumäntää syvemmälle, ei jousi jaksanut sitä palauttaa eli takertelee sylinterissä. Tällöinhän ei pääse korvaavaa nestettä männän etupuolelle? Menikö oikein eli oisko vika paikallistettu? Pitänee hienolla hiekkapaperilla silitellä sylinteriä, jos esim reikien renat ovat törttöiset ja aiheuttavat takertelun. On tämä mukavaa, sormenpäistä kuoriutuu nahkat, tämä oli viides ilta kun läärään jarrunesteen kanssa ja kuudes on siis vielä vähintään edessä.... vaan luovuteta ei! Quote
Guest Posted July 30, 2009 Posted July 30, 2009 Ja sylinteri takaisin autossa ja uudet kujeet: Jarrunestesäiliön korkin tilalle limupullon korkki johon tubeless venttiili. 2 bar kompuraan painetta ja nippusiteellä renkaantäyttöpistoolin kahva jumiin eli säiliössä jatkuva paine. Tuhauttelua ilmausruuveilta, ei oikein ilmaa ulos. Sitten kaverin kanssa puristeltiin yhtä aikaa etupyörän mäntiä, ja tuli muutamia "pieruja" kaasua ulos, kuului ruplatus säiliöstä joka oli paineeton tuolloin, muutenhan ei olisi jaksanut puristella. Ja ei vieläkään poljintuntumaa. Sitten keula tonttiin ja perä ylös, jotta mahdollisesti pitkässä linjassa lymyilevät kuplat saadaan ulos. Ilmeisesti jotain tuli ulos, sillä nyt poljin ottaa jotenkin vastaan. Kysynkin: Millainen sen poljintuntuman kuuluu olla, nyt poljin painuu "tulipellistä" noin 6 cm päähän aika helposti, ja muuttuu jäykäksi aika nopeaa. Kun painaa voimakkaasti lähtee poljin todella hitaasti painumaan syvemmälle noin sentin päähän "tulipellistä" Pitääkö siis olla tuntumaa heti kun alkaa polkemaan poljinta? Eipä ole kokemusta tälläisista tehostamattomista jarruista joten enhän vain pidä tavoitteita liian ylhäällä... Quote
Geronimo Posted July 30, 2009 Posted July 30, 2009 Ite kun viimeks vaihdoin eteen uuden sylinterin toiselle puolelle sai ilmauksen kans tapella hieman, kyseessä siis -62 johon muutettu kakspiiri jarrut. Kaverin kans normaali ilmaukset tehtiin oikeessa järjestyksessä parikin kertaa mutta aina vaan poljin tuntu menevän liian syvälle. Viimesenä konstina sitte herkistettiin jarrut ihan iholle ja vedettiin läpinäkyvää oikeenkokosta muoviletkua ensin takaa ilmaruuvista suoraan jarrunestesäiliöön. Kaveri pumppaan jarrua ja minä katoin tuleeko kuplia. Ja tulihan niitä jahka pumpattiin jonkunaikaa. Sama toistettiin joka jarruun ja jokaisesta myös ilmaa tuli ulos vielä "normaali" ilmauksenkin jälkeen. Pumppailla sai tosiaan melko kauan mutta kyllä tuntui ilmat tulevan ulos ja jarrukin pelittää nyt ok. Piti vaan pitää huoli että muoviletku pysyi ilmaruuvissa ja että se oli tarpeeksi auki. Säiliötä sai tietenkin alussa seurata että pysyi täynnä. Quote
Guest Posted July 31, 2009 Posted July 31, 2009 Käyn ostamassa tuota letkua em vinkkiä varten. Just tulin taas tallista ja vuotaa ku seula nyt. Poljin ottaa tuntuman lopussa eli takajarrut saa painetta. Painoin että penkki rutisi ja oikea takaletu vuotaa molemmista päistä, ei kierreliitoksesta vaan letku/holkki saumasta. Ihanaaaa!! Quote
ARTO Posted July 31, 2009 Posted July 31, 2009 Koita saada jarrut kuntoon ennen muhoksen syyskauden avajaisia, nehän oli tavoitteena, eikös:) Quote
Guest Posted August 1, 2009 Posted August 1, 2009 Motonetistä ostettu, tehty missä lie... Aattelin kokeilla vielä alkuperäistäkin paikoillaan. Quote
Guest Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Noniin, nyt vissiinkin on autossa jarrut. Vissiinkin ei riitä kun tielle lähdetään, mutta kun saan eturummut paikoilleen niin tulee varmuus. Nyt on työsylinterit puristimilla lukittuna edessä, takana on rummut paikoillaan. Poljintuntuma on erittäin hyvän tuntuinen. Tässä resepti onnistumiseen, jos vaikka auttaisi joskus muitakin: Ties kuinka monennen kerran (tarvike)pääsylinteri irti ja pöydälle. Laitoin säiliöltä tuleviin aukkoihin nestettä ja totesin että etupiirin täyttöreikä ei vedä. Ohutta rautalankaa työnnettäessä jotakin oli edessä. Sylinteri auki ja mittailua, ei pitäisi ensimmäisen tiivisteen tukkia reikää. Männät takaisin putkeen ja tarkkaa sihtaamista jarruputkien rei'istä sekä keskireiästä. Huomasin myös että etumäntä ei liiku aina tasaisesti, syyksi paljastui takamännän jousen holkin sisäpinnan huono pinnanlaatu ja sivuille osoittavat reiät. Holkin ruuvi takerteli niihin liikkuessaan. Vaihdoin ko osan vanhasta pääsylinteristä, ja säätöruuvilla otin pari milliä lisää varmuutta siihen että etupiiri täyttyy varmasti polkimen ollessa ylhäällä. Epäilen että tuolla pituuden säädöllä oli kuitenkin se ratkaiseva merkitys toimimisen kannalta. Ilmaus onnistui säiliön paineistuksen avulla noin kahdessa minuutissa, etujarrukilvet pystyssä siten että ilmausruuvi ylöspäin. Näyttää että kaikki pelaa nyt erittäin hyvin. Damn, että on hyvä fiilis nyt. Toivottavasti jarrut vaan pysyy. Selkeä vika kuitenkin löyty. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.