Jump to content

Kampiakselin stefan asennussyvyys


Recommended Posts

Etsin vastausta noista vanhoista keskusteluista vaan en suoraan löytänyt..

Elikkä, kuinka syvälle kampiakselin stefan voi asentaa, ettei vakioakselilla ja vakiovauhtiksella oleva

stefa ala vuotaan? Voiko stefan asentaa ihan pohjaan asti, että se vastaa

pohjassa lohkoon?

Ongelma:

Aiemmin mulla oli asennettuna stefa lohkon tasoon asti.

Nyt koneen alakerta on rempattu kokonaan (aarporaus ja laipan oikaisu sekä uudet ylikokolaakerit)

Päittäisvälykset on säädetty ohjearvoihin heittokellolla.

Stefan asennuksen jälkeen (asennettuna lohkon tasosta noin milli sisäänpäin),

tuntuu että stefa vastaa vauhtipyörään ja päittäisvälystä ei tunnu.

Tuli mieleen, jotta jos tuon stefan asentaa kovin syvään meneekö

stefan "huuli" ohi vauhtipyörän tiivistyspinnasta ja alkaa vuotamaan?

Link to comment

Älä paina pohjaan asti, siinä käy helposti juuri niikuin epäilet, että vauhtis ei yllä stefan huulen asti. Luulen että on vähän kone / vauhtis kohtainen asia? Tässä tullut tutkittua ja tapeltua yhden kyseisen T3 kanssa, missä oli "ikuinen" öljy vuoto. Koneen kanssa oli kokeiltua kaikki mahdollinen, stefa vaihdettu kolmeen kertaan, säädetty päittäis välystä eri suuntiin, sorvattu vauhtista että se menisi syvemmälle lohkoon, lohkon pintojen väliin uudet liimat, uusi nokka-akselin tulppa ja vuoto vain jatkui. Ongelma oli, kun stefa oli painettu aina poteron pohjaan asti. Nyt kun se jätettiin lohkon tasopintaan asti (mihin sen aina laitan) vuoto lakkasi. Kyseessä oli vanhan mallin vauhtis, mihin tulee paperi tiiviste kampuran ja vauhtiksen väliin. En tiedä uudemmasta vauhtiksesta, missä on tuo O-rengas tiivistys, voiko sen kanssa painaa stefan syvemmälle? Itse painan sen aina tasopintaan asti, hyvin on toiminut. Potero on muistaakseni n.12mm syvä, stefan ei tule kuitenkaan olla kuin 10mm leveä.

 

 

-T-

Link to comment

Mun vastaus hukkui jonnekin ilmeisesti...

 

Kylla se kuuluu painaa pohjaan asti, kahdestakin syysta:

 

1. jos se jaa liian pintaan, vauhtipyoran stefaan vastaava kaulus alkaa painamaan sita liikaa. Eli jos se kauluksen juuressa oleva laajeneva pyoristys ulottuu stefaan asti, se venyttaa stefaa isommaksi ja akkia stefa palaa kiinni vauhtipyoraan kitkan vaikutuksesta. Stefan huulen on tarkoitus kohdistua vauhtiksen kauluksen suoraan osuuteen, ei puristua siihen kaarevaan juureen. Vauhtis kylla ylettyy huuleen.

 

2. painamalla stefan kokonaan koneistettuun pohjaan asti, voi olla varma etta se menee suoraan eika jaa kanittamaan vinoon. Lohkon ulkopintaa ei ole koneistettu, siita on huono katsoa tai mitata stefan suoruutta. Lohkonpuolikkaat on lisaksi eri valuakin.

 

Jos vauhtis on tuosta huulen kohdasta kulunut uralle tai muuten saanut siipeensa, niin sitten pitaa vauhtis kunnostaa tai voi koittaa jattaa stefan hiukan ulommaksi jotta se huuli kulkisi aiemmin kayttamattomalla vauhtiksen alueella. Ei takuita miten hyvin tai kauan toimii. Parempi ratkaisu voi solla stefa missa huuli on hiukan eri kohdassa, tai jopa tuplahuullos. kaksiosaisiakin stefoja saa noihin kuplan koneisiin, siina periaatteessa laitetaan kaksi normaalia litteampaa stefaa perakkain.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...