Jump to content

Kone kombinaation pohdiskelua


Guest Tomppade

Recommended Posts

Guest Tomppade

Eli tässä on nyt jo pidemmän aikaa luettu foorumia läpi jotta selkiäisi millaisista osista kannattaisi lähteä kasaamaan pataa tuohon kirppuuni, tarkoitus olisi saada kasattua mukavasti vääntöä tarjoileva ei mikään järjettömän korkeakierroksinen pata, joka saisi samalla vielä olla suht pieniruokainen, eli kaikkea pitäs olla.

 

Nyt patana on ilmeisesti 88mm putkilla oleva vakioiskuinen pata 1reikäkansilla, beach bug putkilla, yhdellä ilm. 34 pict kaasarilla ja pelkästään alipainekellollisella jakajalla, nokasta en uskalla sanoa mitään kun kone on kuulemma "jonkun osaavan kaverin" niputtama pata, no eipä ainakaan voimaa tarjoile liikaa... ja pensakin maistuu kiitettävästi.

 

Hommasin sitten yhden kuplan raadon jossa tuli mukana kuulemma "tehty" 1600cc pata, jossa ei ole tosin jakajaa kiinni, tämä pata on 2reikäkansilla.

 

Mukana tuli sitten yks sarja 1600cc pyttyjä, yks vakiokampura veiveineen ja muuta roinaa jonkin verran.

 

Kysymys kuuluukin mitä tämmöinen sanotaan 80-90hp ja väännökäs pata vaatii, kun tässä olen täältä lueskellut ja kavereiden juttuja kuunnellut niin kuulemma ensimmäisenä kannattaa hommata vastapainollinen kampiakseli ja yli 90.5mm pyttyjä ei kannata ostaa käyttökoneeseen? ja samalla nuo 88mm "slip on" pytyt jotka ilmeisesti tuossa kirpussa nyt ovat haukuttiin maanrakoon sen siliän tien.

 

Tässä nyt kun olen koko syksyn palstaa lueskellut ja tosiaan kavereita kuunnellut alkanut jotenkin kokoonpano hahmottua mutta ois kiva tietää olenko hakoteillä vai en?

 

-90.5mm pytyt

-74mm akseli (jos nyt se vastapaino akseli pitää hommata?)

-vakio 2reikäkannet siistittynä niin hyvin kuin suinkin osaan

-engle w110 nokka/scatin vastine

-omatekoinen pakosarja n.800-900mm putkilla

-009 jakaja/uudempien kuplien alipaine/keskipakosäätyvä jakaja

-40drla:t nurkkiin tai 40 brosolit/kardonit?

 

Budjettina olen ajatellut suurinpiirtein 1000euron sijoitusta, olis vaan kiva tietää miten pitkällä moisella pääsee ja mitä tuo kone oikeasti vaatii ja mitä ei, kun tuosta jakajastakin tuntuu olevan porukka todella paljon erimieltä mikä on oikeasti hyvä, sytkyn ois kyl hyvä pelata myös alhaalla kun kruisailua tuolla vehkeellä tulee kuitenkin pääasiassa harjoitettua.

 

Tuohon budjettiin tarvitisisi sitten kyllä mahduttaa muutkin mitä koneeseen menee (tiivisteet, stefat, laakerit ja mitä kaikkea? Kun tuntuu että osa on sitämieltä että tuollaisessa padassa menee vakiotönärit ihan hyvin, osa taas sitämieltä että ehdottomasti terästönärit? ja kun nokan vaihtaa niin samalla tietenkin seuraajat menee vaihtoon? aircooledissa näky olevan 59e srj jotain scatin nokille sopivia, onko ne jees?

Link to comment
Budjettina olen ajatellut suurinpiirtein 1000euron sijoitusta

 

Mulla on aika samoilla spekseillä kone tulossa tosin ruiskulla ja hukkakipinä sytkällä... ja yllättäin rahaa on palanut enemmän kuin alkuun oli tarkoitus...

 

 

Ota huomioon pudjetoidessasi konetta että kaikki "vakio osat" joita aijot nykyisistä koneistasi hyödyntää eivät välttämättä ole enään mitoissaan... ja jos näin on niin 1000€ pudjetilla ei pääse kun alkuun...

 

itse ajattelin käyttää vakio kiertokankia ja kampuraa, mutta eihän ne kammet oleet enään mitoissaan ja ei sitten enään haluttanut jättää ainoaksi vanhaksi osaksi koneessa kampiakselia joten sekin meni vaihtoon (74 iskunen vastapainokampi) kytkinkin tietenki oli loppu ja asetelmakaan ei enään niin toimiva ja taas sataset vilkkuu silmissä...niin ja huomioi koneistukset sylinteriaukkojen sekä laakerilinjan aarporaus (esim pelkkä runkolaakerilinjan aarporaus maksoin 73€ kun itse tammerdiisselissä omani käytin...)

Tasapainottaakkin osat kannattaisi kyselin alustavasti mitä noin maksaa kampiakseli vauhtipyörä asetelma paketin painotus niin kuulemma ~70€

 

Nämä edellämainitut "pakolliset" toimenpiteet sekä laakerit ovat syöneet jo yli neljäsosan pudjetistasi...

 

 

oma kone vielä osakasana ja odottaa edelleen osia mm. sitä kytkintä ja asetelmaa... mutta voitonpuolella ollaan ja kohta saa ruveta kasaamaan...

 

alkuperäinen pudjetti tosin yllättäin sai kertoimen eteensä enkä alkuun ollut edes yhtä optimistinen... ;)

 

ja tästä päästään itse pointtiin---> osta valmis käytetty 1600cc tai lisää pudjedttiin kertoimia... Jos olisin nyt alottamassa kone projektia pitäisin sopivasti $nippua$ hollilla ja lätkäsisin pöytään kun joku tarjoaa sopivaa moottoria...

 

vesa

Link to comment
Guest Tomppade

No siis mulla on nyt tuossa irrallaan yksi 1600cc pata kaksreikäkansilla, mukamas tehty kone, mutta tiedä sitten häntä, tuosta olisi ollut tarkoitus tehdä pata kirppuun ja napata tuo toinen pata pois persuuksista.

 

tuo 1000euron budjetti lukikin että noin, jonkin verran sen joustaa siitä kyllä ylikin mutta ei nyt ainakaan tuplaannu. Koitin vaan kartoittaa, että tekeekö noilla mun 88mm slip in pytyillä mitää vai pitääkö ne unohtaa kokonaan tästä kombinaatiosta? Toki en tiedäkkään vielä mitä pystyn vanhoista padoista hyödyntämään, koitin vaan kartoittaa hieman sitä että onko tuolla kombinaatiolla mahdollista päästä noihin haluttuihin tehoihin, mitenkä helposti? ja sitten vielä se että mitä vakio-osia voi käyttää (lohko, kannet, tönärit ja jne) ja mitkä on hyvä/pakko vaihtaa parempiin aftermarket osiin.

 

Eihän kuplan pataan tosin mikään amerikan temppu ole vaihtaa pyttyjä jälkikäteen? jos nyt purkaa padan, valmiiksi koneistuttaa lohkot esim 90.5mm pytyille ja sitten kuitenkin tökkään jotkut noista nykyisistä pyttysarjoista tulevaksi kesäksi paikoilleen ellen jostain keksi lisärahoitusta?

 

Hyllyssä olisi valmiina yksi 45 DCOE weberikin, mietityttää vaan että miten tuollainen toimisi tässä kombinaatiossa, kun kuitenkin tulisi aika pitkät sarjat, ja vielä erimittaiset per puoli.. tosin jokkisukot näitä tuntuvat kuitenkin käyttävän?

 

Itselläni on kyllä tiedossa eräs koneistamo jolla voisin ainakin kuvitella saavani työt teetettyä hieman alle normaalien hintojen, mutta lähinnä koitan kartoittaa että sitä että onko tuo osakokonaisuus aivan hakateillä, mitä puuttuu ja mikä on turhaa? tuohon 1000e budjettiin kun laskin että:

 

-pyttysarja 200e

-kampi 200-250e?

-nokka 80e

-nostajasetti 60e

-kaasari setti käytettynä 250-350e?

-laakerit, stefat, tiivisteet?

-jakaja xx?

 

tuossa on aikalailla tonni hassattu osiin, sitten vielä ne koneistukset päälle, mahdollinen kytkin? millainen kytkin? mitä muita osia?

 

kun ei ole näiden volkkarin patojen kanssa liikaa tullut pelattua niin nyt tulee paljon kysymyksiä ja epävarmuutta vielä on suuntaan ja toiseen. tosin jos noilla 88mm slip in pytyillä tekeekin jotain (kaikki tuntuvat haukkuvan huonoiksi) niin siinä olisi heti 200e käytettäväksi johonkin muuhun?

Link to comment

Eihän kuplan pataan tosin mikään amerikan temppu ole vaihtaa pyttyjä jälkikäteen? jos nyt purkaa padan, valmiiksi koneistuttaa lohkot esim 90.5mm pytyille ja sitten kuitenkin tökkään jotkut noista nykyisistä pyttysarjoista tulevaksi kesäksi paikoilleen ellen jostain keksi lisärahoitusta?

 

Ai niinkuin lohkon reikää muutaman millin pienempi pytty kiinni? Ja kannessa sitten sama juttu vai?

 

t. Mika

Link to comment

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8495-74mm-kampi-ja-normaali-905-sylmän-sarj-mitkä-kammet/

 

tossa itse kyselin tota 74 iskusen kammen sopivuutta...

voi olla sullekkin apua jos suunnittelit samanlaista...

 

Mä olen huono neuvomaan kun en itsekään mistään mitään tiedä mutta aattelin "avautua" realistisesta pudjetin miettimisestä ja mihin esim kannattaa kiinnittää huomiota... itse kun aloitin keräileen osia niin ajattelin juurikin noin että satanen tohon ja toinen tohon ja pari tohon ja siinä se sitten onki... mutta juuri se kannattaa pitää mielessä että pienistä asioista kertyy äkkiä isoja summia...

 

Viisaammat varmaan neuvoo mitä miten ja minne kannattaa laittaa ja tehdä...

 

vesa

Link to comment

Eihän kuplan pataan tosin mikään amerikan temppu ole vaihtaa pyttyjä jälkikäteen? jos nyt purkaa padan, valmiiksi koneistuttaa lohkot esim 90.5mm pytyille ja sitten kuitenkin tökkään jotkut noista nykyisistä pyttysarjoista tulevaksi kesäksi paikoilleen ellen jostain keksi lisärahoitusta?

 

Ai niinkuin lohkon reikää muutaman millin pienempi pytty kiinni? Ja kannessa sitten sama juttu vai?

 

t. Mika

 

Väljä on hyvä vai miten se meni? =)

  • Like 1
Link to comment
Guest Tomppade

Noniin, eli sain selville sen mitä hain, eli ei onnistu tekeminen noin, kun mietin vaan kun noita pyttysarjoja saa useampaa erikokoa jotka sopivat vakiolohkoon (vakio 85.5mm, 87mm ja 88mm) mutta näissä on ilmeisesti kaikissa sama seinämävahvuus, selvä peli. ei siitä sen enempää. niinkuin sanoin en ole volkkarin patoihin perehtynyt sen enempää vielä, ajattelin vain valmiiksi kysyä ennenkuin alan osia tilailemaan ja pataa leväyttämään, ettei tarvi sitten kiroilla jälkikäteen että voipa vittu.

 

Kiitos vesav, jotenkin olin mielestäni tuonkin jo joskus selannut ja katsonut mutta olikin tainnut jäädä selailematta, eli pidemmät tönärit täytyy hommata jos hommaan tuon stroukkiakselin, selevä. vakioveivit ilmeisesti menevät pienellä muotoiluaskareella tuolla 74mm jos tuota topikkia on asiassa uskominen. Ja eise budjetti ole juuri se touhutonni... kyllä mä tiedän että näissä vanhoissa vehkeissä tulee aina ylläreitä siellä sun täällä..

Link to comment

ei muutakun kone työn alle sitten! itsekin odotan innolla sitä kun uus kone hörähtää käymään... yksi "virhe" minkä vielä itse tein koneenosia haaliessa oli se että ostin ne ns. väärässä järjestyksessä... hetken jo harmittanut kun ei voi alkaa niputtaan alakertaa koska viimeisin ostos oli kampiakseli ja se ei ole vielä kotiutunut ja sitten kun se tulee tarttee se kiikuttaa koneistamolle tasapainotukseen... jos olisin haalinut osia fiksummassa järjestyksessä niin mulla olis luultavammin alakerta jo kasassa ja ruisku työnalla... mutta jos kaikki pistää kerralla tilaukseen niin silloin tuollakaan ei ole merkitystä... ja toisaalta nyt kun alkaa kaikki osat oleen kasassa niin voi keskittyä vaan niputtamiseen ainak kun on siihen aikaa... mitähän siitäkin tulee... :) paljon mittailua ja sovittamista ainakin...

 

kannattaa varmaa rojekti alottaa ihan siitä että pistää sen aihion osiks ja mittailee kaikki osat ja tukii mitkä on käyttökelposia ja mitkä ei... sen jälkeen laskeskelee mitä kannattaa ostaa uutta ja mitä käyttää vanhaa...

 

Vesa

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...