Guest kumpu Posted January 6, 2010 Posted January 6, 2010 Terve mieheen/ naiseen. Onko kukaan tietosia millä konstilla, nokka-akseli linjan saa ns. A- porattua . N-a ei ehkä tästä syystä pyöri, ko lohkot ovat momentissa. Missä olisi koneitamo, jossa lohkoja voisi käyttää? Quote
Tutkija Posted January 6, 2010 Posted January 6, 2010 Pitäis onnistua koneistamossa kun koneistamossa,siihenhän ei tarvi kun sopivan kokoisen kalvaimen ja hyvän ohjauksen sille... Yleensä keskimmäinen laakeripukki joka on kulunnu ahtaammaksi johtuen kampikammion(lohkon) elämisestä ja kuluttavasta vaikutuksesta siintä keskimmäisten laakeripukkien(kampiakseli/nokka-akseli) kohdalta... Siksi niitä kampikammioita pitäisi joskus oikaista myös tasopinnoista... Quote
Guest Posted January 6, 2010 Posted January 6, 2010 onko nokkarattaat vaihdettu? Nokan isoja rattaita on muutamalla eri halkaisijalla, heitto on pieni mutta saattaa johtaa kanittamiseen. Taa ei ole kyl syyna jos kampura ei ollut lohkossa sisalla ja nokka jumii ihan itekseen. Quote
Guest Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 Tsekkaapa tosiaan se nokkapyörä vielä. Teetin nokkalinjan aarporauksen aiemmin laakerittomaan lohkoon, minkä jälkeen välykset oli 0.1, 0.06 ja 0.035 päittäislaakerista vauhtipyörään päin. Varmaan ei edes mikään keskimääräistä huonompi tulos perustason koneistamolta. Quote
Guest kumpu Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Kiitoksia vastauksista. Asensimma nokan paikoilleen lohkoon, ilman hammaspyörää ja totesimma että akseli ei pyöri vieläkään. Jolloin suljemme pois sen, että hammaskosketuksissa olisi jotain pielessä. Kokeilimma myös pyörittää akselia ilman keskilaakeria , jolloin akseli pyöri normaalisti. Myös pyöritimme kuin akselissa oli kaikki laakerit paikalla, jolloin keskimmäiseen laakeriin tuli vahvat hankaus jäljet. Uskon, että nokka-akselin runkolinja on kieroitunut jostain syystä. Ja koneistus olisi tarpeen. koneistamoita on täällä lapissa harvassa. olisi jollain tietoa mihinkä koneistamoon lohko voisi lähettää, Quote
Per Jernström Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Itse tein joskus sikaviilauksen vastaavassa tilanteessa. Muistaakseni mitta oli silloin korkeussuunnassa liian tiukka. Linja ei ollut kiero vaan keskireikä oli soikea. Kun ei ollut koneistamoa lähellä niin hioin sen märkähiomapaperilla hylsy hiomatukena (sattui olemaan yksi joka oli juuri hiomapaperin verran pieni siihen reikään). Veitsenteräviivoitin ja sisämittatulkilla siitä vaan hommaa "valvomaan". En suosittele mutta hätä keinot keksii ja se kone toimii edelleen. Tosin ei mikään kisakone kyseessä. Quote
Guest kumpu Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Sain kavereilta kyseltyä koneistamoa ja käytin yhessä. lohkot ns. strotsattiin ja tekijä totesi, että nokka-akseli linjasta keskipukki oli jostakin syystä muuttunut. nokka-akseli on laitettu paikoilleen ja pyörii moitteetomasti. Remontti saatiin jatkumaan. Quote
Tutkija Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Muistaakseni kerroin juuri tuosta asiasta aikaisemmin,ei mitenkään outo vika... eli suurensi kalvaimella keskimmäisen laakeripukin reiän taas oikeen kokoiseksi Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.