Jump to content

nokka-akselista


Guest kumpu

Recommended Posts

Posted

Terve mieheen/ naiseen. Onko kukaan tietosia millä konstilla, nokka-akseli linjan saa ns. A- porattua . N-a ei ehkä tästä syystä pyöri, ko lohkot ovat momentissa. Missä olisi koneitamo, jossa lohkoja voisi käyttää?

Posted

Pitäis onnistua koneistamossa kun koneistamossa,siihenhän ei tarvi kun sopivan kokoisen kalvaimen ja hyvän ohjauksen sille... Yleensä keskimmäinen laakeripukki joka on kulunnu ahtaammaksi johtuen kampikammion(lohkon) elämisestä ja kuluttavasta vaikutuksesta siintä keskimmäisten laakeripukkien(kampiakseli/nokka-akseli) kohdalta... Siksi niitä kampikammioita pitäisi joskus oikaista myös tasopinnoista...

Posted

onko nokkarattaat vaihdettu?

Nokan isoja rattaita on muutamalla eri halkaisijalla, heitto on pieni mutta saattaa johtaa kanittamiseen. Taa ei ole kyl syyna jos kampura ei ollut lohkossa sisalla ja nokka jumii ihan itekseen.

Posted

Tsekkaapa tosiaan se nokkapyörä vielä. Teetin nokkalinjan aarporauksen aiemmin laakerittomaan lohkoon, minkä jälkeen välykset oli 0.1, 0.06 ja 0.035 päittäislaakerista vauhtipyörään päin. Varmaan ei edes mikään keskimääräistä huonompi tulos perustason koneistamolta.

Posted

Kiitoksia vastauksista. Asensimma nokan paikoilleen lohkoon, ilman hammaspyörää ja totesimma että akseli ei pyöri vieläkään. Jolloin suljemme pois sen, että hammaskosketuksissa olisi jotain pielessä. Kokeilimma myös pyörittää akselia ilman keskilaakeria , jolloin akseli pyöri normaalisti. Myös pyöritimme kuin akselissa oli kaikki laakerit paikalla, jolloin keskimmäiseen laakeriin tuli vahvat hankaus jäljet. Uskon, että nokka-akselin runkolinja on kieroitunut jostain syystä. Ja koneistus olisi tarpeen. koneistamoita on täällä lapissa harvassa. olisi jollain tietoa mihinkä koneistamoon lohko voisi lähettää,

Posted

Itse tein joskus sikaviilauksen vastaavassa tilanteessa. Muistaakseni mitta oli silloin korkeussuunnassa liian tiukka. Linja ei ollut kiero vaan keskireikä oli soikea. Kun ei ollut koneistamoa lähellä niin hioin sen märkähiomapaperilla hylsy hiomatukena (sattui olemaan yksi joka oli juuri hiomapaperin verran pieni siihen reikään). Veitsenteräviivoitin ja sisämittatulkilla siitä vaan hommaa "valvomaan". En suosittele mutta hätä keinot keksii ja se kone toimii edelleen. Tosin ei mikään kisakone kyseessä.

Posted

Sain kavereilta kyseltyä koneistamoa ja käytin yhessä. lohkot ns. strotsattiin ja tekijä totesi, että nokka-akseli linjasta keskipukki oli jostakin syystä muuttunut. nokka-akseli on laitettu paikoilleen ja pyörii moitteetomasti. Remontti saatiin jatkumaan.

Posted

Muistaakseni kerroin juuri tuosta asiasta aikaisemmin,ei mitenkään outo vika... eli suurensi kalvaimella keskimmäisen laakeripukin reiän taas oikeen kokoiseksi

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...