Guest Tuoppi Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Iltaa volkkaristit, rojekti etenee ja nyt ois aika mietiskellä miten voisi kuplaa (-72 1300) jäykistää vai tarviiko. Auto on menossa täysin osiin ja kaikki tehdään uusiks, joten melkein kaikki on siis mahdollista. Homma lähti siitä kun eräs volkkaristi sano et kori murtuu yleensä etuovien edestä ihan kynnyksen vierestä jos paukkua on enemmän ja ajetaan "vauhdikkaammin". no niinhän mun kulkineelle on käynyt. Onko tuo noin vai onko "tyyppivika"? eli aina halki... Jos jäykistämiseen mennään niin miten tuon voisi tehdä niin että mitään ei näy ulos eikä sisään. Yksi mikä on ollut ajatuksissa on nuo käytöstä jo 10v sitten poistetut lämpökanaalit. Voisko niiden sisään hitsuuttaa palkkia? Vähän lisätietoa autosta eli dorppi-olat, puman-akseli ja coil-over iskarit löytyy edestä, takaa z-bar otettu pois ja jäykemmät vääntösauvat sekä saabin järeemmät iskarit. levyjarrut joka nurkassa. Tuommoisilla ollaan menty ja mukavalta on tuntunut. Auto ei ole tulossa rata käyttöön, mutta jos muuhun ajeluun sais vähän jäykistettyä niin hyvä. Pistäkäähän ideoita ja projekti topicin alottelen jonnin ajan päästä niin on sitten kuvia muustakin nikkaroinnista. -Tuomas- Quote Link to comment
Ketsa Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Vanhoissa autoissa repeämät voivat johtua ihan vaan väsymisestä, eikä hirveästi ehkä voida puhua tyyppivioista. Jos jonkin paikan menet jäykistämään suhteettoman lujaksi, luultavasti saat aikaiseksi hyvinkin voimakasta väsyttävää kuormaa moneen muuhun paikkaan ja sitä kautta vain lisää ongelmia... Jos kuitenkin moiseen jäykistelyyn ryhdyt, niin Karmann Kabriolet voisi olla hyvä lähtökohta ottaa mallia vahvistuksien tekemiseen. Eli takasivukyljet koteloiksi vaikkapa hitsaamalla takaverhoilujen alle millin peltilevy, poikkipalkki kyljestä kylkeen takapenkin etureunan kohdalta, helmojen alle palkki, oviaukkojen alanurkkiin vahvistukset, vahvikepotkupellit, jne. "Ei rauta rumaa ole", sanotaan sanonnassa, mutta kuitenkin kannattaa lähteä hakemaan kantti- ja sikkikoneella jäykkyyttä ohueen peltiin ja jättää kaikki lattaraudat yms. vaan romusoinin hyllyyn. Quote Link to comment
ARTO Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 peruskoriin helppo ja reipas jäykentäminen tosiaan laittamalla kynnyskoteloiden alle Avomallin pitkittäispalkit. tukee koria pitkältä matkalta ja vaivaan nähden reipas jäykennys. Sitten on erikseen etujousituksen tuenta ja konevaihteistopaketin tuennat joilla ei varsinaisen korikehikon kanssa ole tekemistä vaan koriin kiinnitettyjen osakokonaisuuksien liikkeiden hallinta. Vanhan kuplan kori ja pohjalevypaketti on saman aikakauden pikkuautoiin verrattuna loppujen lopuksi varsin jämerää tekoa. Eniten ruosteongelmat paikkoja heikentämässä kun touhutaan 60-30 vuotiaitten kuplien parissa. Mutta jos verrataan nykyautoihin, löysiä paskojahan nämä kuplat korirakenteeltaan ovat, joten näin verraten kaipaa jäykistämistä... Quote Link to comment
Guest Posted January 14, 2010 Share Posted January 14, 2010 Mullon piirustukset avomuutosluvasta jotka on aken hyvaksymat. Niilla jaykistyksilla voi napata katon pois, ja kori on silti tarpeeksi jaykka katsarille. Varmasti siita saat ideoita omaasi, umpiautoon ei ehka tarvii ihan kaikkia tehda. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted January 14, 2010 Share Posted January 14, 2010 Missään nimessä en yhtä paikkaa rupea vahvistamaan muihin nähden vaan tuo bugfuelin piirustuksen mukainen homma vois olla jees. Kauttaaltaan hivenen jäykistetty on tavoite ja tuo näyttää hyvältä. Kun saan Korin pois niin näkee tarkallleen miten tuolla on tilaa. Painoo en kuitenkaan lisää juuri halua joten maltillisesti mennään. -Tuomas- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.