Jump to content

Alakierroksilta kaasua avattaessa röpöttää, ei käy tyhjää


Recommended Posts

Pikarestauroinnin kohde Kupla -65 1200 koneella aiheuttaa harmaita hiuksia. Auton moottori on 100% alkuperäinen, kuten myös 28 pict-1 kaasari. Kiihdytyspumpun kalvo oli sökö, joten vaihdoin ns. täydellisen tiivistesarjan kaasuttimeen, liottaen, pesten ja paineilmalla puhdistaen koko härvelin. Polttoainetankki on puhdistettu, omaa uutta bensaa, polttoaineletkut uusia, uusi letkusuodatin. Kärjet puhdistettu ja säädetty. Kone käynnistyy kuin unelma. Paratiisissa on kuitenkin särö: Tyhjäkäyntiä ei ole. Eli moottori sammuu, oli se sitten matalalla tai korkealla tyhjäkäynnillä. Sammuu ryytyen. Alakierroksilta kaasua annettaessa röpöttää, täytyy kaasua kliksuttamalla nostaa kierrokset (kiihdytyspumpulla). Pidettäessä yllä reiluja kierroksia jaksaa käydä, polttaa kenties putkessa (vaimennin rikki mutta paikallaan, kova ääni, uusi valmiina). Kiihdytyspumppu ruikkii hyvin, säätöön ei koskettu. Alaseosneulan asentoa koetettu muuttaa, en osaa sanoa oliko valtavaa merkitystä, ainakaan tyhjäkäyntiä ei ole silti.

 

Arvoisat naavapartaiset (ja parrattomat syrjinnän välttämiseksi) tietäjät, auttakaapa Kuplanoviisia, enempää en keksi. Olisi kiva saada kupla käymään ja leimalle ennen vappuparaateja.

 

Jollei ongelma ratkea, tarvitaan paikalle Korkeampaa Apua, Tampereen seudulla siis. Korvauksistakin sovitaan näin epätoivon partaalla.

 

Edit:

Päivitystä: Ryyppyä suljettaessa vajaaseen tai noin puoleen käynti paranee. Mitä ihmettä... Täytyykö tässä jokin uusi kaasari hommata?

Link to comment

28sissa ei ole tyhjäkäyntisolenoidia, joka hyvä asia. Koko kaasutin on ollut auki ja puhdistettu, jotenkin en jaksa uskoa tyhjäkäynnin "suuttimessa" eli reiässä olevan enää ongelmaa, sen verran puhaltelin...

 

Imuvuotoa olen itsekin miettinyt, mutta ainut vaihtoehto on sitten imusarjan sylinteripuolen metallitiivisteet, jotenkin en vain jaksa uskoa... Toisaalta imuvuoto voisi selittää tuon miksi ryypyn avulla käy. Alipainetta enemmän ja jaksaa imeä tyhjäkäyntisuuttimesta, tai sitten ryypyllä avittaessa saa kakkua "emulsioputkesta".

 

Vaihtoehto Ö on laittaa jokin muu kaasari, onko Dellortoja, Webereitä jne saatavissa malleja jotka sopivat alkuperäiseen imusarjaan ja suodattimeen, tuskin?

Link to comment
Guest Tapsav

Viimeviikolla törmäsin ehkä samanlaiseen ongelmaan,ja siinä tapauksessa oli toisenpuolen imusarjan putkeen syöpynyt reikä.Silloin ei käynyt tyhjäkäyntiä ja piti kaasulla herkutella kierroksia,eli käytännössä kävi vain 2:lla.

Link to comment

Yritin irroitella imusarjaa tarkastelua varten... Imusarjaa ei saa paikaltaan, irroitin laturia, laturin jalkaa, puhallinkopasta sitä laturin luukkusysteemiä jne. eikä mikään auta. Imusarjan tiivisteetkin taitavat olla sen suuren pellin alla, joka taasen ei irtoa ilman puhallinkopan poistoa, joka taasen ei irtoa ilman moottorin poistoa.

 

Vai onko apuvihjeitä? Usko loppuu nöösiltä....

Link to comment

-Irrota takaluuku.

-Irrota takaliikun ja korin väliset raudat,merkkaa paikka.

-Irrota termarin tanko jos kyseesä irrotettavalla laturinjalalla oleva/kiinteällä irrota kopan takana oleva venturi rengas.

Nyt saat puhallinkopan irti.

Link to comment

No täytyypä tuo kipinäsysteemikin käydä läpi sitten. Kärkiä yritin vaihtaa, mutta jostain syystä autossani on tämän malliset kärjet, ainakin lähelle: http://www.wolfsburgwest.com/cart/Detai ... =111998051. Nuohan ovat keskipakoissäätöisen, omassani jakaja on kyllä alipainesäätöinen. Vastakappale on siis tuollainen pieni. Miksiköhän näin...

Link to comment

Ahaa, no toiveikkaana täytyy ne kärjet vaihtaa. Jahka vain löydän sopivat jostain. Omassani kiinteä vastinkappale on jotenkin oudosti vinossa, eivät siis kontaktipinnat kohtaa täysin.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest ElBata

Itselläni samoja ongelmia. Kaikki tuli säädeltyä ja tarkastettua useampaan kertaan. Mutta ei vaan toiminut. Kaasarin puhdistin pariin otteeseen paineilmalla ja liottelemalla. V-käyrä alkoi kohota. Nooh eilen nykäisin ilmanputsarin pois annoin koneelle kunnolla kierroksia ja samalla läiskäsin kämmenen kaasuttimen imuaukon päälle tiiviisti, niin että kone tukehtui sammuksiin. Ja kas kummaa kone alkoi säklättämään oikein nätisti tyhjäkäyntiä ja ei röplötä enää.

 

Ilmeisesti johonkin kanavaan oli jäänyt vähän skeidaa, vaikka muka huolella tuli kaasari putsattua pariin otteeseen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...