Jump to content

sähkö asiaa...


Recommended Posts

eli kysymys kuplasta ja sen virroista.

 

vaihtovirtalaturi työntää 12,8 tyhjä käynnillä ja kierroksilla 13,8.

 

mites nuo ajovalot pysyy kirkkaana mutta esim 12v sisätilan lämppäri kiihtyy moottorin kierrosten mukaan eli virrat nousee ja laskee.

 

siellä on vissiin sellainen "lataussäädin" mikä eliminoi nuo vaihtelut?

 

uskaltaako sieltä ottaa esim releen avulla ottaa radiolle ja lämppärille virran. ja mistä se sieltä otetaan mistä nastasta.

Link to comment
Guest Kimmo Ovaska

Akun + -napaan kunnollinen kenkä, sen jälkeen sopiva (~40A) pääsulake. 12- neliöinen piuha kuskin kynnyskoteloa pitkin nokalle. Sinne jakoblokki/sulakekotelo ja kaikki ylimääräiset sähköheebelit siihen kiinni. Näin on itselläni suunnitelma sisältäen mahdollisesti lisävalot ja jotakin audioleluja.

Link to comment
Guest Kimmo Ovaska

Tuosta samastahan saa myös omille pitkille vähän paremmin potkua, kun laittaa releohjauksen alkuperäisten pitkien paikalle ja vetää tuosta blokista käyttöjännitteen.

Link to comment
Guest Kimmo Ovaska
paljonkohan muuten orkkis valokytkin vastustaa?

 

Pitäisi joskus mitata, mutta epäilenpä, että 30-40 vuotta rauhassa hapettuneet liitokset jo pelkästään aiheuttavat muutaman milliohmin.

Link to comment

no niin viikonloppu urakoitu! ja lisää kysymyksiä!!

 

mitä kautta kierroslukumittarille signaali puolalta kabiiniin--2 tuntia ähellystä ja tulos--- johto konehuoneesta takapyöräkoteloon ja sieltä jarruputkea pitkin sisälle. mistä TE olette laittaneet??

 

ja sitten on tuo takalasin lämmitys ei toimi.............

Link to comment
Guest Kimmo Ovaska

Paljonko on takalasin lämmittimelle menevä virta?

0 A = Lanka poikki jostain välistä

Helvetisti A = Liitin oikosessa ja jostain rupeaa kohta napsumaan.

 

En ole ikinä mitannut, mutta lonkalta heittäisin, että pari-kolme A pitäisi mennä, mikäli kaikki on kunnossa.

 

Liittimeen tulevan piuhan päässä on kuitenkin 12V maata vasten?

Link to comment

Kuplan sähkölaitteiden virrankulutuksia:

 

Backup lamps 25W

Battery ignition 20W

Blower motor 80W

Cigarette lighter 100W

Fog lights 35W each

Fog warning lamp 35W (red fog light on rear)

Glow plugs 100W each

Headlamps, low beam 55W each

Headlamps, high beam 60W each

Heated rear window 120W

Horns and fanfare horns 25W...40W each

Instrument-panel lamps 2W each

Interior lamp 5W

License-plate lamp 10W

Parking lamp 3W...5W

Radio 10W...15W

Side-marker lamps 4W each

Starting motor for truck 2.2kW...12kW

Starting motor for car 0.8kW...3kW

Stop lamps 18W each

Tail lamps 5W each

Turn-signal lamps 21W each

Vehicle heater 20W...60W

Windshield wiper 90W

Link to comment

Katso johdon värikoodi ja lähde seuraamaan sitä. Vastusmittari missä on pitkät johot kehiin ja sit mittaa aina kahden pisteen välistä niin kyllä se katkos siitä löytyy aika äkkiä. Koska johdosta menee 10A niin on aika järeä, siis tuskin on mennyt poikki, vika siis luultavasti liittimissä.

 

Jos se 120W on oikein niin lasin vastukset pitäisi olla noin 1,2 ohmin luokkaa jos ovat ehjät.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...