Jump to content

'73 kuplan puolaongelma->starttaa mutta ei käynnisty.


Guest simeoni

Recommended Posts

Guest simeoni
Posted

Terve,

 

ei haulla löytynyt tähän ongelmaan oikein vastausta.

 

Eli, auto jätti tielle, hyytyi alamäkeen. pyöritti hyvin mutta ei saanut kipinää. Hinattiin se kotipihalle, ja aikani ihmeteltyäni vaihdoin puolan

ja hyvä kun kerkes virta-avainta vääntämään niin lähti käymään.

 

Kävin koeajolla, ja takaisinpäin ajellessani paukautti muutaman kerran putkessa ja meno hyytyi taas, uusi puola hajosi.

 

no, motonetista uusi puola ja kondensaattori, kansi ja pyörijä. nämä vaihdettuani pyöritti taas mutta ei käynnistynyt.

 

mittasin puolalle tulevat johdot, eipä tullut sähköä (musta ja valkovihreä johto)

mutta kun otin sormilla kiinni siitä valkovihreästä johdosta kun yleimittari oli kiinni ja kyynärpää nojasi takapuskuriin niin mittari näytti sitä reilua 12 volttia. mitä ihmettä??!!

 

tässä on aikalailla huuli pyöreänä että missä vika.

Tein hyppylangan suoraan maahan ohittaakseni sen vi-va johdon mutta ei apua. puola myös kuumenee noin 90-asteiseksi (mittasin pinnalta termoparilla)

 

 

onko mulla johdot väärin nyt puolassa vai mikä? Eli miten päin ne pitäisi olla siellä? kaasuttimelta tulee yksi musta johto, konkalta vihreä ja johtosarjasta musta ja vihreä-valkoinen.

 

Mulla on jo kynnenaluset tikkuja täynnä pään raapimisesta, toivottavasti joku osaa auttaa vai pitäisikö tilata manaaja? :)

 

 

Kiitoksia jo etukäteen.

 

M.

Guest simeoni
Posted

Ainiin. jossain vaiheessa tätä pähkäilyä myös latauksen merkkivalo lopetti toimintansa, eli ei syty kun virrat laittaa päälle. pelkkä öp-valo palaa polttimo on kyllä ehjä.

Posted

puolan + napaan kuuluu tulla virta kun virrat on päällä,samasta navasta kaasarille joissain yksi joissain kaksi piuhaa. virranjakajalta tuleva johto puolan miinukseen.

loput johdot turhia. ootko varma ettei se vi-va johto kuulu öp-anturiin?

Guest simeoni
Posted

Öljynpaineanturin johto on musta-punainen.

 

se vihreä-valkoinen onkin aika mielenkiintoinen koska sen kun omalla kropalla maadoittaa niin tulee se 12 volttia sitten siihen mustaan mikä tulee johtosarjalta.

Guest simeoni
Posted
puolan + napaan kuuluu tulla virta kun virrat on päällä,samasta navasta kaasarille joissain yksi joissain kaksi piuhaa. virranjakajalta tuleva johto puolan miinukseen.

loput johdot turhia. ootko varma ettei se vi-va johto kuulu öp-anturiin?

Guest simeoni
Posted

Eli johdot oli mulla oikein.

 

Mistä sitten johtuu tämä puolien palaminen?

voiko jossain (jos niin missä) olla joku oikkarissa mikä sitten hajottaa puolan?

 

kun ei pitäisi niin kovin monta paikkaa olla sille vialle, kun ei sitä johtoakaan ole niin paljoa.

Posted

En ole kyllä ihan vakuuttunut tuon tarinan perusteella että onko sulla vielä yhtään rikkinäistä puolaa siellä...

 

Puola pitäisi asentaa johdot alaspäin ja pultata silleen että maadoittuu. Eipä se taida helpolla hajota. Paitsi semmoset "suurtehopuolat" on kyllä lujilla jos on jäänyt etuvastus laittamatta.

Guest simeoni
Posted

puolien vastusarvot oli ihan jotain muuta kuin ehjässä puolassa, että kyllä ne rikki on.

puola on asennettu ihan omalle vakiopaikalle jolloin se varmasti maadoittuu, ja vakioitakin on eikä mitään suurtehopuolia.

Posted

vedä akulta uus piuha puolan plussaan,siitä kaasarille. miinuksesta jakajalle.

toimii?

jos ei ota kaasarilta johto pois. toimii?

Onko akku 12V,Puola myös 12V?

voit myös käyttää irtoakkua tohon.

Posted

Semmonen alkoi vielä mietityttämään että laitathan mittarin miinuksen moottorin runkoon kun mittaat tuleeko puolalle jännitettä.

 

Tuo kyynärpäätarina viittais että mittasit puolan + ja - napojen väliltä. Siinä ei aina ole jännitettä (kärkien asento).

 

Kärkiä ei ole mainittu jutussa kertaakaan, lienevät kunnossa?

Guest simeoni
Posted

Kärjet ovat kunnossa juu.

 

mittasin siis mustan ja ke-vi johdon välissä kun ovat irrallaa, ei puolassa kiinni.

tosin jos luin tuota sähkökaaviota niin se ke-vi olis pakkivalon johto??!!

 

tänään kokeillaan lisää ja ollaan viisaampia :)

Guest simeoni
Posted

Noniin, vikakin taisi selvitä...

 

laturin toinen hiili oli kulunut loppuun, jännitteensäädin oli palanut ja polttanut puolan. uudet hiilet kolvattu kiinni ja jännitteensäädin vaihdettu sekä puola uusittu. ja käy kuin sveitsiläinen kello. kiitos kaikille avusta!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...