Guest simeoni Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 Terve, ei haulla löytynyt tähän ongelmaan oikein vastausta. Eli, auto jätti tielle, hyytyi alamäkeen. pyöritti hyvin mutta ei saanut kipinää. Hinattiin se kotipihalle, ja aikani ihmeteltyäni vaihdoin puolan ja hyvä kun kerkes virta-avainta vääntämään niin lähti käymään. Kävin koeajolla, ja takaisinpäin ajellessani paukautti muutaman kerran putkessa ja meno hyytyi taas, uusi puola hajosi. no, motonetista uusi puola ja kondensaattori, kansi ja pyörijä. nämä vaihdettuani pyöritti taas mutta ei käynnistynyt. mittasin puolalle tulevat johdot, eipä tullut sähköä (musta ja valkovihreä johto) mutta kun otin sormilla kiinni siitä valkovihreästä johdosta kun yleimittari oli kiinni ja kyynärpää nojasi takapuskuriin niin mittari näytti sitä reilua 12 volttia. mitä ihmettä??!! tässä on aikalailla huuli pyöreänä että missä vika. Tein hyppylangan suoraan maahan ohittaakseni sen vi-va johdon mutta ei apua. puola myös kuumenee noin 90-asteiseksi (mittasin pinnalta termoparilla) onko mulla johdot väärin nyt puolassa vai mikä? Eli miten päin ne pitäisi olla siellä? kaasuttimelta tulee yksi musta johto, konkalta vihreä ja johtosarjasta musta ja vihreä-valkoinen. Mulla on jo kynnenaluset tikkuja täynnä pään raapimisesta, toivottavasti joku osaa auttaa vai pitäisikö tilata manaaja? :) Kiitoksia jo etukäteen. M. Quote Link to comment
Guest simeoni Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 Ainiin. jossain vaiheessa tätä pähkäilyä myös latauksen merkkivalo lopetti toimintansa, eli ei syty kun virrat laittaa päälle. pelkkä öp-valo palaa polttimo on kyllä ehjä. Quote Link to comment
tolvana Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 puolan + napaan kuuluu tulla virta kun virrat on päällä,samasta navasta kaasarille joissain yksi joissain kaksi piuhaa. virranjakajalta tuleva johto puolan miinukseen. loput johdot turhia. ootko varma ettei se vi-va johto kuulu öp-anturiin? Quote Link to comment
Guest simeoni Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 Öljynpaineanturin johto on musta-punainen. se vihreä-valkoinen onkin aika mielenkiintoinen koska sen kun omalla kropalla maadoittaa niin tulee se 12 volttia sitten siihen mustaan mikä tulee johtosarjalta. Quote Link to comment
Guest simeoni Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 puolan + napaan kuuluu tulla virta kun virrat on päällä,samasta navasta kaasarille joissain yksi joissain kaksi piuhaa. virranjakajalta tuleva johto puolan miinukseen.loput johdot turhia. ootko varma ettei se vi-va johto kuulu öp-anturiin? Quote Link to comment
multanen Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 Vi-va menee varmaan diagnostiikkapistokkeelle, tulee puolan miinukseen kiinni. Tai jätä irti. Quote Link to comment
Guest simeoni Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 Eli johdot oli mulla oikein. Mistä sitten johtuu tämä puolien palaminen? voiko jossain (jos niin missä) olla joku oikkarissa mikä sitten hajottaa puolan? kun ei pitäisi niin kovin monta paikkaa olla sille vialle, kun ei sitä johtoakaan ole niin paljoa. Quote Link to comment
multanen Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 En ole kyllä ihan vakuuttunut tuon tarinan perusteella että onko sulla vielä yhtään rikkinäistä puolaa siellä... Puola pitäisi asentaa johdot alaspäin ja pultata silleen että maadoittuu. Eipä se taida helpolla hajota. Paitsi semmoset "suurtehopuolat" on kyllä lujilla jos on jäänyt etuvastus laittamatta. Quote Link to comment
Guest simeoni Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 puolien vastusarvot oli ihan jotain muuta kuin ehjässä puolassa, että kyllä ne rikki on. puola on asennettu ihan omalle vakiopaikalle jolloin se varmasti maadoittuu, ja vakioitakin on eikä mitään suurtehopuolia. Quote Link to comment
tolvana Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 vedä akulta uus piuha puolan plussaan,siitä kaasarille. miinuksesta jakajalle. toimii? jos ei ota kaasarilta johto pois. toimii? Onko akku 12V,Puola myös 12V? voit myös käyttää irtoakkua tohon. Quote Link to comment
multanen Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Semmonen alkoi vielä mietityttämään että laitathan mittarin miinuksen moottorin runkoon kun mittaat tuleeko puolalle jännitettä. Tuo kyynärpäätarina viittais että mittasit puolan + ja - napojen väliltä. Siinä ei aina ole jännitettä (kärkien asento). Kärkiä ei ole mainittu jutussa kertaakaan, lienevät kunnossa? Quote Link to comment
Guest simeoni Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Kärjet ovat kunnossa juu. mittasin siis mustan ja ke-vi johdon välissä kun ovat irrallaa, ei puolassa kiinni. tosin jos luin tuota sähkökaaviota niin se ke-vi olis pakkivalon johto??!! tänään kokeillaan lisää ja ollaan viisaampia :) Quote Link to comment
Guest simeoni Posted July 21, 2010 Share Posted July 21, 2010 Noniin, vikakin taisi selvitä... laturin toinen hiili oli kulunut loppuun, jännitteensäädin oli palanut ja polttanut puolan. uudet hiilet kolvattu kiinni ja jännitteensäädin vaihdettu sekä puola uusittu. ja käy kuin sveitsiläinen kello. kiitos kaikille avusta! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.