Guest immi Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Stroker viittä vaille valmis... 1.Miten olette saaneet noista katkaistavista cromoly työntötangoista sen irtonaisen pään menemään työntötangon sisään? Itse koitin jo hellalla lämmittää työntötankoa mutta ei se silti tuntunut suosiolla menevän. Hyviä kikkoja joilla kotikonstein onnistuisi vai vienkö suosiolla johonkin? 2.Mitkä ovat sopivat päittäisvälykset pulttipäisille keinuille? 3.Keinujen optimaalista asentoa koskevat vinkit otetaan myös mielellään vastaan. Esim kuva keinuista molemmissa ääriasennoissa... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 1. putkeen pieni viiste sisään ni menee. Itse olen tehnyt tuon sorvin pakassa jossa tangon saa kivasti kiinni ilman että se menee piloille. Quote Link to comment
Guest Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Stroker viittä vaille valmis... 1.Miten olette saaneet noista katkaistavista cromoly työntötangoista sen irtonaisen pään menemään työntötangon sisään? Itse koitin jo hellalla lämmittää työntötankoa mutta ei se silti tuntunut suosiolla menevän. Hyviä kikkoja joilla kotikonstein onnistuisi vai vienkö suosiolla johonkin? 2.Mitkä ovat sopivat päittäisvälykset pulttipäisille keinuille? 3.Keinujen optimaalista asentoa koskevat vinkit otetaan myös mielellään vastaan. Esim kuva keinuista molemmissa ääriasennoissa... 1) kaksi käytettyä paska nostajaa. Tanko niiden väliin, toinen nostaja tukevasti betonilattiaa vasten... ja sitten vasaraa niin että irtopää uppoaa tankoon. Nostajien kuppi suojaa nostajan päitä, muoto on jotakuinkin sama. Nehän siellä elää toisiinsa naitettuna normaalistikin. 2) niin että pyörii vapaasti täys ympyrän oikein nöyrästi kun antaa vähän sormella vauhtia, mutta ei hölsky. Shimmaat ne keinut silleen että ne säätöruuvit osuu hiukan venttiilinvarren pään keskipisteestä SIVUUN. Ei tasan keskelle. 3) ei ole vaikeeta, ei edes tarvii kuvaa. Ääriasennot osuu mihin asentoon sattuu osumaan, sillä ei ole väliä. Kunhan tasan PUOLIVÄLISSÄ venttiilin nostoa, säätöruuvi on tasan linjassa venttiilin varren kanssa. Jan Quote Link to comment
Guest immi Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Kiitoksia! Täältä apu löytyy nopeasti, ei tullut itsellä heti mieleen että vanhat nostajat on kuin tehty tuohon hommaan... Quote Link to comment
Guest Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 genevainaan vinkki kiikkujen päittäiselle oli muistaakseni .10mm Quote Link to comment
Per Jernström Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Miten jos on "norsutassu" tai kuulasäätöruuvit eikä vakiot. Monessa paikassa lukee että silloin pitäisi laittaa keinu ilman sivuttaisoffsettia venttiiliin nähden. Onko näin? Quote Link to comment
Guest Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Miten jos on "norsutassu" tai kuulasäätöruuvit eikä vakiot. Monessa paikassa lukee että silloin pitäisi laittaa keinu ilman sivuttaisoffsettia venttiiliin nähden. Onko näin? Ei siitä ole mitään haittaa jos ne laittaa vähän sivuun. Yhtä paljon ne ei pysty pyörittämään venttiiliä sen rakenteen johdosta, joten lienee aika merkityksetöntä. Parempi olisi kovilla ruuveilla pyörityksen kannalta, mutta kuulapäät taas säästää ohjureita. Kumpaa sitten haluaa. Jan Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 8, 2005 Share Posted March 8, 2005 Tuosta keinuvipujen geometriasta oli perhanan hyvä pdf aikoinan KymcoVW:llä, mutta enää sitä ei löydy valitettavasti mistään. Hyvin selkeät ohjeet, katon jos saisin sen skannattua (printti tallilla, sen sieltä varmaan muistaa ottaa mukaan...) Janin ohjetta täydentäen, pitää etsiä nokan puolinosto (ei onnistu juuri muuten kuin heittokellolla), ja kun ilmeisesti olet tönärit jo katkaissut, pitää keinuvipugeometria säätää akselin pukkien alle tulevilla shimmeillä. Ideana on nimenomaan saada puolinostolla aikaiseksi se, että keinuvipu on suorassa kulmassa venaan nähden, jolloin nollanostolla ja täysnostolla on molemmilla sama kulma venttiiliin nähden. Katkaistavien tönäreiden ideana on nimenomaan se, että esim. itsevalmistetulla säädettävällä tönärillä mitataan puolinostolla oikea pituus, ja sen jälkeen katkaistaan työntötangot. Puavo@dwl.fi Quote Link to comment
Guest paha Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Miten vaikuttaa nokka-akselin asteisiin/nostoihin jos nuo keinuvipukulmat on erillaiset eri pytyissä tai eivät ole haettu kohdalleen tuohon puolinostoon? Saako lisää asteita tai nostoa jos laittaa menemään (ylikulmaan), vai lieneekö vaan haittaa moisesta?? Ohjurit kaiketi kestää paremmin kun kulmat on puolitettu oikein. Quote Link to comment
Per Jernström Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Geometria on lähinnä ohjureita varten, mutta hommaan liittyy myös muuta. Keinujen vipusuhde ei ole välttämättä aina sama. Riippuen miten päät sijoittuu vipuakselin keskilinjaan nähden vipusuhde muuttuu noston mukana. Tätä voi hyödyntää molempiin suuntiin, siis suunnitella vivut jotka nostaa nopeammin alussa (esim Crane "Quicklift") tai sit sellaiset jotka nostaa hiljaa alussa jottei venttiili "lyö" kiinni. Myös norsuntassu/pallo malliset säätöruuvit muuttaa miten vipusuhde muuttuu noston mukaan. http://www.cranecams.com/?show=techarticle&id=4 Mulla valitettavasti ei ole tietotaitoa antaa sen syvällisempää analyysia miten voisi kikkaila keinuilla. Olen aina yrittänyt laittaa omiin koneisiin valmiit setit (nokka, nostajat ja keinut) nokan mukaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.