Guest Mika Raussi Posted March 9, 2005 Posted March 9, 2005 Mie kattelin tossa tuota nokkaa ja huomasin, että hammaspyörässä on ajotusmerkkiä vastakkaisella puolella merkki: -3. Mitähän moinen tarkottaa ja miks ihmeessä se on siinä? Kyseessä on siis t-4 vakionokka. Pitääkö se olla eri asennossa kun normimerkissä? Olikohan miulla sittenkin jako sekasin? Quote
mikko k Posted March 9, 2005 Posted March 9, 2005 Normimerkit on oikeat ajoitusmerkit. Noita + ja - jotain -merkkejä tehdas tais käyttää jotenkin siten että nokkapyörän hammastus on asteen/kaksi tai jotain vinompi normaaliin nähden. Ja tarkoitus lienee, että liika välys poistuu nokkarattaiden välistä, kun joskus nokka-akselin poraus ei välttämättä osunut suunnitellulle kohdalle. Näin mä olen asian ymmärtänyt, mutta saatan olla ihan metsässä. Samoja merkkejä löytyy sekä T1 että T4 koneista. Joskus joku on epäillyt sen tarkoittavan että nokkapyörän halkaisijassa olis jotain eroa, mutta mittaukset ei kait olisi tukenut asiaa. Onko muilla viisaampia kommentteja? Quote
Guest Mika Raussi Posted March 9, 2005 Posted March 9, 2005 No sentään tietää, että voi laittaa ihan huoletta merkkiin ton.. Silti vähän kiinnostais tietä, että mikä hitto on ton tarkotus. Quote
Guest Posted March 9, 2005 Posted March 9, 2005 Nokkapyöärän halkaisijaan se viittaa. Niitä on tosiaan eri halkaisjalla, hiuksenhieno ero. Pitäisi semmoinen pyörä mätsätä sitten oikeanlaiseen kampuran rattaaseen. Hampaiden vinoudessa ei ole eroja. Näin mulle on kertonut mm. Bob Hoover. "Aloittelijoiden mokia on laittaa summamutikassa mikä tahansa nokkapyörä koneeseen, kun "se on ihan sopivan näköinen"... mutta vakiopyörissä on eroja, niinkuin on viripyörissäkin, ja väärin mätsäämällä voi saada aikaan yhdistelmän jossa hammastus menee joko liian syvään limittäin tai siinä on vastaavasti liikaa välystä ja hammastus ei limity tarpeeksi. Rasitus kohdistuu molemmissa tapauksissa väärään kohtaan hammasta ja koneen käyttöikä lyhenee, kuluminen nopeutuu ja mekaaniset äänet voi olla kovemmat. Liian löysä välys eli suuri rtäisyys antaa lisäksi turhaan välystä myös pyörimissuuntaan" Joteski noin, vuosia sitten kun asiasta juteltiin enempi. Jan Quote
Guest Posted March 10, 2005 Posted March 10, 2005 Kaikki selviää näköjään aikanaan.. Mulla oli aikanaan semmoinen ongelma että sytkää joutui säätämään kerran viikossa, sitten kun purkasin koneen oli nokka akselin laakeri pukit kulunu sillai että laakerit pyöri.. Nokkaa pyöriteltiin sorvissa ja ihmeteltiin muutenkin aikas paljon olettaen että se olisi ollut kiero. Noinkohan oli väärä nokkapyörä? Quote
Guest Posted March 10, 2005 Posted March 10, 2005 No sitte mä oon vääräs! Itte muistelin yhden asian pieleen, eli kampuran pyörä on kyl aina sama, mutta nokan ja kampuran linjan poraus se vissiin oli -kuten sanoit- välillä mitä sattuu. Eli nokan (nokkapyörän pään) etäisyys kampurasta vaihtelee. Pitäisi kasata kuivana ja väriaineen kanssa pyörittää ja katsoa missä kohtaa hammastusta kontakti syntyy. Jan Quote
jäpä Posted March 11, 2005 Posted March 11, 2005 morjes! ettei vaan olis jonkin jokkis miehen jekku! nimittäin on erittäin yleistä, että tehdään nokka pyörään jekku merkit. jos sattuu oleen käytetty nokka. eli nokan säädöt menee tarkotuksella pieleen ja ei tuu kun kasaajalle harmeja, mutta eiköhän sen huomaa kun säätää vena välyksiä! tosin en ole törmännyt itse alkuperäsiin huti merkkeihin? Quote
Guest Mika Raussi Posted March 11, 2005 Posted March 11, 2005 Jekkunokkaa tossa koneessa tuskin on kun mie oon mitä ilmeisimmin eka purkaja.. Ja kuinka paljon nelkkun koneita on jokkiksessa eded muka kiertänyt? Quote
jäpä Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 sori! tuli luettua hätäsesti. joten en huomannut että kyseessä on nelkun kone. tuskin tosiaan löytyy jokareista! Quote
Guest Mika Raussi Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Mites on? Onko toi lukema nokkapyörän jakoynpyrän suhde nimellismittaan satasina vai mittee? Miulla on nimittäin tossa virinokassa merkki -2. Ei varmaan hirveetä hasardia satu, mutta oishan se kiva tietää mitä tekee.. Quote
Guest Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Luulen (Huom: joku muistin kätköistä tunkeva MUTU) että niitä on kolmea eri kokoa. -1, -2, -3 ali- tai ylikoko. Jan Quote
Guest Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Haulla löytyi tämä kiinnostava keskustelu. Itse tässä koneen kasausta valmistellessa törmäsin juuri tähän samaan kysymykseen eli noi ?...+3,+2,+1,0,-1,-2,-3...? merkinnät nokkapyörissä. Mä olen kuullut muutamasta lähteestä selvityksiä ko. numeroista esim. sen, että niitä on joko -5-+5:een tai -7-+7:ään. No multahan nuo selostukset meni aika pitkälti ohi (ja korkeelta). Osaisiko joku vääntää ihan rautalangasta sen, että mitä nuo mystiset merkinnät tarkoittava, mihin ne vaikuttavat ja miten niitä voi sekoitella keskenään? Quote
Guest Toheltaja Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 hampaat ovat eri paksuiset noissa merkatuissa. Jos jollain on noita eri merkinnöillä olevia niin 3 hampaan yli mitattuna lautasmikrolla selviää hammasvälimitta. Tuolla pystyy eliminoimaan turhan hammasvälyksen, mikä ei tosin vakioissa vinohampaisissa ole niin presiis (yhtä aikaa 2-3 hammasta ryntökulmassa) ku olis syytä olla suorahampaisissa rattaissa joissa vain vastakkaiset hampaat ovat kosketuksessa. Aikanaan kun noita tein ilmakoneisiin, niin stanu lohkosta mitattuna tehdyt nelkun rattaat oli toisille ahtaat ja toisille väljät, samaten T-1 rattaat. Kaikki tehtiin tosiaan STD lohkosta (NOSseista molemmat mitattuna 3D mittalaitteella) ja sen akselivälin mukaan normaalilla standardimitoituksella mod 2,5 terällä. Quote
Guest Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Se minkä haluaisin tietää on, voinko laittaa +3 merkinällä olevan vakio nokkapyörän virinokan (W100) kanssa koneeseen, jossa on alunperin ollut -1 merkinnällä varustettu pyörä? Quote
Guest Toheltaja Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 sovita, ja jos välys on suuri, vaihda toinen. Ei sitä muuten tiedä kukaan... Quote
Guest Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 No niin se on varmaan tehtävä, jos ei löydy jotain faktatietoa asiasta. Sanooko tehtaan huoltomanuaali asiasta jotain? Ja tarkoitan nimenomaan tuota eri numeroiden sekoittamista. Ps. Mikä on oikea välys tuolle? Quote
NordBling Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Välys on kai jotenkin niin, että kun akselit on aseteltu laakereineen lohkonpuolikkaaseen, ja alat pyörittämään kampiakselia niin nokka-akseli pyörii mukana nousematta paikoiltaan, ja kun otetaan tiukka kämmenote molemmista rattaista, ei niiden keskinäistä välystä juurikaan tunnu. Tämä jostain kirjasta luettua. Ja jos ei rattaat tunnu parittelevan oikein, toinen tai molemmat pitää vaihtaa, simmata ei kai voi. Quote
Guest NixCalibur Posted December 29, 2008 Posted December 29, 2008 Mikähän olis mun tapaukseen kannattava vaihtoehto? Koneen kasaus menossa ja uusi nokka-akseli hommattu. Entisessä nokkapyörässä merkintä (-3) ja uudessa ei mitään. Uusi "pitäisi" olla std-kokoa (joku brasilialainen, Tecnocams merkiltään). Klappia uudessa on kuitenkin enemmän kun kampiakselin ratasta vasten kilkuttaa. Paha sanoa mittaamatta kuinka paljon välystä on, silmin/korvin havaittavissa kuitenkin. -Voinko vaihtaa uuteen akseliin 4-niittisen nokkapyörän jostain vanhasta akselista ja saada sen luotettavasti kiinni? -Löytyykö jostain 4-niittisiä uusia vakionokkia erikokoisilla pyörillä (merkkiliikkeistä ehkä, mutta sikahintaisia)? -Löytyykö 3-niittisistä enemmän vaihtoehtoja + toinen öljypumppu? Vakiokone AB 704xxx kyseessä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.