Jump to content

Nokkapyörässä outo merkki


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Mie kattelin tossa tuota nokkaa ja huomasin, että hammaspyörässä on ajotusmerkkiä vastakkaisella puolella merkki: -3. Mitähän moinen tarkottaa ja miks ihmeessä se on siinä? Kyseessä on siis t-4 vakionokka.

 

Pitääkö se olla eri asennossa kun normimerkissä? Olikohan miulla sittenkin jako sekasin?

Link to comment

Normimerkit on oikeat ajoitusmerkit.

 

Noita + ja - jotain -merkkejä tehdas tais käyttää jotenkin siten että nokkapyörän hammastus on asteen/kaksi tai jotain vinompi normaaliin nähden. Ja tarkoitus lienee, että liika välys poistuu nokkarattaiden välistä, kun joskus nokka-akselin poraus ei välttämättä osunut suunnitellulle kohdalle. Näin mä olen asian ymmärtänyt, mutta saatan olla ihan metsässä. Samoja merkkejä löytyy sekä T1 että T4 koneista. Joskus joku on epäillyt sen tarkoittavan että nokkapyörän halkaisijassa olis jotain eroa, mutta mittaukset ei kait olisi tukenut asiaa. Onko muilla viisaampia kommentteja?

Link to comment

Nokkapyöärän halkaisijaan se viittaa. Niitä on tosiaan eri halkaisjalla, hiuksenhieno ero. Pitäisi semmoinen pyörä mätsätä sitten oikeanlaiseen kampuran rattaaseen. Hampaiden vinoudessa ei ole eroja. Näin mulle on kertonut mm. Bob Hoover.

 

"Aloittelijoiden mokia on laittaa summamutikassa mikä tahansa nokkapyörä koneeseen, kun "se on ihan sopivan näköinen"... mutta vakiopyörissä on eroja, niinkuin on viripyörissäkin, ja väärin mätsäämällä voi saada aikaan yhdistelmän jossa hammastus menee joko liian syvään limittäin tai siinä on vastaavasti liikaa välystä ja hammastus ei limity tarpeeksi. Rasitus kohdistuu molemmissa tapauksissa väärään kohtaan hammasta ja koneen käyttöikä lyhenee, kuluminen nopeutuu ja mekaaniset äänet voi olla kovemmat. Liian löysä välys eli suuri rtäisyys antaa lisäksi turhaan välystä myös pyörimissuuntaan"

 

Joteski noin, vuosia sitten kun asiasta juteltiin enempi.

 

 

Jan

Link to comment

Kaikki selviää näköjään aikanaan.. Mulla oli aikanaan semmoinen ongelma että sytkää joutui säätämään kerran viikossa, sitten kun purkasin koneen oli nokka akselin laakeri pukit kulunu sillai että laakerit pyöri.. Nokkaa pyöriteltiin sorvissa ja ihmeteltiin muutenkin aikas paljon olettaen että se olisi ollut kiero. Noinkohan oli väärä nokkapyörä?

Link to comment
No sitte mä oon vääräs!

 

 

Itte muistelin yhden asian pieleen, eli kampuran pyörä on kyl aina sama, mutta nokan ja kampuran linjan poraus se vissiin oli -kuten sanoit- välillä mitä sattuu. Eli nokan (nokkapyörän pään) etäisyys kampurasta vaihtelee.

Pitäisi kasata kuivana ja väriaineen kanssa pyörittää ja katsoa missä kohtaa hammastusta kontakti syntyy.

 

Jan

Link to comment

morjes! ettei vaan olis jonkin jokkis miehen jekku! nimittäin on erittäin yleistä, että tehdään nokka pyörään jekku merkit. jos sattuu oleen käytetty nokka. eli nokan säädöt menee tarkotuksella pieleen ja ei tuu kun kasaajalle harmeja, mutta eiköhän sen huomaa kun säätää vena välyksiä! tosin en ole törmännyt itse alkuperäsiin huti merkkeihin?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Jekkunokkaa tossa koneessa tuskin on kun mie oon mitä ilmeisimmin eka purkaja.. Ja kuinka paljon nelkkun koneita on jokkiksessa eded muka kiertänyt?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mites on? Onko toi lukema nokkapyörän jakoynpyrän suhde nimellismittaan satasina vai mittee? Miulla on nimittäin tossa virinokassa merkki -2. Ei varmaan hirveetä hasardia satu, mutta oishan se kiva tietää mitä tekee..

Link to comment
  • 3 years later...

Haulla löytyi tämä kiinnostava keskustelu. Itse tässä koneen kasausta valmistellessa törmäsin juuri tähän samaan kysymykseen eli noi ?...+3,+2,+1,0,-1,-2,-3...? merkinnät nokkapyörissä. Mä olen kuullut muutamasta lähteestä selvityksiä ko. numeroista esim. sen, että niitä on joko -5-+5:een tai -7-+7:ään. No multahan nuo selostukset meni aika pitkälti ohi (ja korkeelta).

 

Osaisiko joku vääntää ihan rautalangasta sen, että mitä nuo mystiset merkinnät tarkoittava, mihin ne vaikuttavat ja miten niitä voi sekoitella keskenään?

Link to comment
Guest Toheltaja

hampaat ovat eri paksuiset noissa merkatuissa. Jos jollain on noita eri merkinnöillä olevia niin 3 hampaan yli mitattuna lautasmikrolla selviää hammasvälimitta. Tuolla pystyy eliminoimaan turhan hammasvälyksen, mikä ei tosin vakioissa vinohampaisissa ole niin presiis (yhtä aikaa 2-3 hammasta ryntökulmassa) ku olis syytä olla suorahampaisissa rattaissa joissa vain vastakkaiset hampaat ovat kosketuksessa. Aikanaan kun noita tein ilmakoneisiin, niin stanu lohkosta mitattuna tehdyt nelkun rattaat oli toisille ahtaat ja toisille väljät, samaten T-1 rattaat. Kaikki tehtiin tosiaan STD lohkosta (NOSseista molemmat mitattuna 3D mittalaitteella) ja sen akselivälin mukaan normaalilla standardimitoituksella mod 2,5 terällä.

Link to comment

Se minkä haluaisin tietää on, voinko laittaa +3 merkinällä olevan vakio nokkapyörän virinokan (W100) kanssa koneeseen, jossa on alunperin ollut -1 merkinnällä varustettu pyörä?

Link to comment

No niin se on varmaan tehtävä, jos ei löydy jotain faktatietoa asiasta. Sanooko tehtaan huoltomanuaali asiasta jotain? Ja tarkoitan nimenomaan tuota eri numeroiden sekoittamista.

 

Ps. Mikä on oikea välys tuolle?

Link to comment

Välys on kai jotenkin niin, että kun akselit on aseteltu laakereineen lohkonpuolikkaaseen, ja alat pyörittämään kampiakselia niin nokka-akseli pyörii mukana nousematta paikoiltaan, ja kun otetaan tiukka kämmenote molemmista rattaista, ei niiden keskinäistä välystä juurikaan tunnu. Tämä jostain kirjasta luettua. Ja jos ei rattaat tunnu parittelevan oikein, toinen tai molemmat pitää vaihtaa, simmata ei kai voi.

Link to comment
  • 7 months later...
Guest NixCalibur

Mikähän olis mun tapaukseen kannattava vaihtoehto? Koneen kasaus menossa ja uusi nokka-akseli hommattu. Entisessä nokkapyörässä merkintä (-3) ja uudessa ei mitään. Uusi "pitäisi" olla std-kokoa (joku brasilialainen, Tecnocams merkiltään). Klappia uudessa on kuitenkin enemmän kun kampiakselin ratasta vasten kilkuttaa. Paha sanoa mittaamatta kuinka paljon välystä on, silmin/korvin havaittavissa kuitenkin.

 

-Voinko vaihtaa uuteen akseliin 4-niittisen nokkapyörän jostain vanhasta akselista ja saada sen luotettavasti kiinni?

 

-Löytyykö jostain 4-niittisiä uusia vakionokkia erikokoisilla pyörillä (merkkiliikkeistä ehkä, mutta sikahintaisia)?

 

-Löytyykö 3-niittisistä enemmän vaihtoehtoja + toinen öljypumppu?

 

Vakiokone AB 704xxx kyseessä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...