Jump to content

lisäaineet löpölle


Guest tupo

Recommended Posts

laittatekos minkäänlaisia lisäaineita tankatessanne? niitähän on vaikka miten monta sorttia. kun korvaan on joskus tarttunut puhe siitä, että pitäisi lisätä tankatessa lyijynkorviketta tai jotain vastaavaa...onko tällä vaikutusta mihinkään?

Link to comment
Guest Raggare

eipähän ne oo viel keksiny lyijyn korvaajaa siihen mitä saa letkusta, eli kyl mä ainakin lorautin aina venttiilinsuoja-ainetta tankkauksen yhteydes.

ainaki oon lukenu et toimivia ovat. enpä oo noistakaan tavannu yhtään virallista vertailuu onko niis merkeis eroi?

Link to comment

En laita mitään lisä-ainetta bensan sekaan, ja löpöä ne uskalla käyttää

veroseuraamusten ja huonon käynnin takia volkkareissa.

 

Muutama vuosi sitten juttelin nimeltämainitsemattomassa moottorikoneistamossa tuttujen kansikorjaajien kanssa aiheesta.

Kundit oli sitä mieltä että volkkarin koneissa on aina ollu niin kovat ja kulutusta kestävät seeti-istukat, että toimii lyijyttömällä sellaisenaan.

Ite käytin aikoinaan ekan kesän kun lyijytön loppu, enkä sen jälkeen ole viittiny läträtä lisäaineiden kanssa. Samalla lailla kestää kuin ennenkin.

Joutavan päiväistä rahan tuhlausta volkkareissa.

Asia on eri vanhoissa valurautakansisissa autoissa, missä seetit on suoraan kannessa.

Link to comment
Guest ritariässä

jos nyt joku alkaa ihmettelemään miksi vanhassa kuplan koneessa kestää istukat/venat ilman lisäaineita ja taas naapurin huomattavasti uudemmassa sierrassa ei.

 

syy on yksinkertainen.

 

kuplan motti on ilmajäähdytteinen ja käy selkeesti kuumempana kuin vesijäähdytteisissä koneissa, täten vwn tehdas on joutunut panostamaan aikaisemmin mainittujen osien materiaaleihin.

 

 

en myöskään oo koskaan sotkenu bensaan toisia aineita ja hyvin on pärjäilty.

Link to comment
Guest Toheltaja

sierrassa ei ole irrallisia istukoita, se on samaa kansivalua...

Ja vokkeloissa on nuo lyijyttömiä kestävät seetit yms tullu vasta -72 jos e väärin muista. Vanhempiin suositellaan suoja-ainetta. Tuota kun ei mun entisen kuplan ostanut herrasmies muistanut käyttää, paloi häneltä istukoita kolme kesän aikana... Oli unohtanut koko asian vaikka siitä lapun laitoin kojelautaan.

Link to comment
sierrassa ei ole irrallisia istukoita, se on samaa kansivalua...

Ja vokkeloissa on nuo lyijyttömiä kestävät seetit yms tullu vasta -72 jos e väärin muista.

 

60 luvun puolivälin jälkeen, sanoi tehdas.

 

Jan

Link to comment

Meitsi on käyttänyt esso ja nesteen lisäaineita, sen kerran kun unohtuu lisäaine laittaa niin seuraamuksena lyhyt jälkikäynti pitkän ajon jälkeen. Joskin 1200 moottorini orkkis solexissa ei ole magneetti venttiiliä joka estäis kait jälkikäyntiä.

 

VMPK:n foorumilla eräs brittipyöriä harrastava äijä kehu että lähettelee triumphinsa kansia oikeen saksan maalle seitien vaihtoon, toimii sitten kuulemma lyijyttömällä. No huvikseni kyselin asiaa hovi koneistajaltani jota ajatus saksaan seitien vaihtoon lähettämisestä huvitti siinä määrin että tokaisi vain että ajatelkaapas jos kaikki suomen jokkis miehet lähettäis kuplan kannet saksaan seitien vaihtoon.. ;)

 

(Lisäaine muuten muuttaa oktaanilukua hieman)

Link to comment
Guest HanttaP

Jos jonkin toverin vokkelossa on varmasti -66 ja uudemmat alkuperäiset kannet ja venttiilit, ei bensiinin lisäaineita tarvitse käyttää.

Jos jollakin ei varmasti ole kyseiset alkuperäiskannet ja venttiilit, joutuu tankkaaja itse miettimään , mitä bensiiniin sekoittaa ja mitä ei.

Näin yksinkertaista han tämä on.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...