Jump to content

Pari sähköasiaa


Recommended Posts

Yksi: Jos lataus loppuu, niin kumpiko lopahtaa/kärsii ennemmin, Webaston lämpö vai sytytyksen kipinä? Eli kannattaako ajaa lämpimällä autolla akkua tyhjäksi vai palella ja päästä ajamalla pidemmälle?

 

Kaksi: Mistä johtuu jakajan kannen sisäpuolen koskettimien (oikea nimi?) palaminen/mustuminen, siis ne pytyille menevät nastat, mikä aiheuttaa kipinöintiä (tavanomaista enemmän)? Heikko kondensaattori?

 

Vakio-kärkijakaja, vakio syttyjärjestelmä molempia kohtia ajatellen. Typ 3, moottorin jäähdytys ei häiriinny laturinhihnan puutteesta.

Link to comment

Ykköseen: jos matka on pitkä niin kaikki muut pois päältä että sytytykselle riittää virtaa. Esim. melko tyhjällä akulla ilman latausta ajaa vielä aika pitkään jos sammuttaa ajovalot, ajovalot päällä alkaa nykiminen kun ei enää tahdo virta riittää. Tietty jos tässä haetaan ralliautoon pientä lisätehoa niin 2akkua voisi olla ratkaisu eli oma akku sytytykseen, toisaalta toisen akun tuoma lisäpaino pitäisi sitten nipistää jostakin pois.

 

2. tätä en ole tutkinut autopuolella mutta noin yleisesti ottaen mitä suurempi kosketusväli on osilla sen suurempaa on kipinointi. tietty jossakin vaiheessa ilmaväli alkaa toimia eristeenä eikä kipinä enää jaksakkaan hypätä pyörijästä siihen nastaan. Tarkalla toleranssilla kipinöintiä saa kyllä vähennettyä, tuskin kokonaan pois.

Link to comment

1. Itse ajoin yli 50km (parin päivän aikana) ku latausrele levisi. Parkit päällä ja aina työntäen käyntiin. Uskon että kone pyörii pitemmän aikaa akulla ku eberi. (jos perus kärkisytkä niin yleensä alle 6V jännitekin riittää kipinään)

 

2. Sytkäosissa olisi hyvä vaihtaa kerralla konkka, kärjet, pyörijä ja kansi. Virranjakajan kannen nastojen kulumista/palamista voisi aiheuttaa myös väljä jakaja.

 

Heitetään vielä soppaan heikko puola ja liian iso tulppien kärkiväli. (??)

Link to comment

Perusauto jossa samantyylinen sytytys kuin kuplassa (Corola vm 1974). Tästä hajos laturi. Kun oli pakko ajaa, niin pääsin ilman ylimäärästä kulutusta (valot, radio etc pois) +150km. Kun jännite akussa tippu noin 6-7 volttiin, sitten vasta sytytyksestä loppu tehot & mosa pysähty.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...