Jump to content

Pallokeulan käsijarru ongelma (vaijeri)


Recommended Posts

Posted

Auto -69 Kastenwagen.

 

Ongelmana, että käsijarruvaijeri tuntuu olevan liian lyhyt. Vaihdoin kokonaan uuden vaijerin, mutta siinä on sama ongelma kuin vanhassa. Molemmat jäävät noin viiden sentin päähän tuosta vivusta (kuva2). Vaijeri on säädetty etupäästä niin pitkäksi kuin mahdollista. Uuden vaijerin pituus on n. 3440mm, tilattu Oberin pojilta ja on Fania merkkinen. Voisiko joku jolla on käsikirja tarkistaa tuon, että on oikean mittainen?

 

Sillon kun ostin tuon auton, joku 5 vuotta sitten niin värkkäsin jarrujen kanssa pitkän aikaa. Eikä tuolloin ollut tämmöistä ongelmaa.

 

Auton alla menevä vaijeriputki oli jonkin verran kierossa. Sen sain oikaistua. Mutta nyt kun kuvista kahtoin niin näyttäisi tuo kohta josta vaijeri siirtyy kumiputken sisään olevan vähän vinossa (kuva3). Voisikohan tuo vaikuttaa asiaan?

 

Tämä ongelma alkoi viime kesänä. Yritin silloin moneen otteeseen säätä tuota, mutta ei onnistunut. Tuon seurauksena jarrusylinteristä pääsi männät liikkumaan liian pitkälle. Tuolloin jarrunestettä ruikki joka puolelle. Meni vanteesta maalit pilalle, kun sille pääsi jarrunestettä :(

post-1577-13888363099146_thumb.jpg

post-1577-13888363099495_thumb.jpg

post-1577-13888363100069_thumb.jpg

Posted

Oliko siellä käsijarruvivun (se missä on T-kahva josta kiskaistaan) päässä silmukkapultti, jolla se kiinnittyy siihen pystytankoon? Muistaakseni se silmukkapultti on säädettävä ja jos se on liian tiukalla niin tuo pystytanko on väärässä asennossa ja kiristää vaijereita. Vai muistanko ihan höpöjä..

Posted

Tuo pystytangon yläpää on kyllä niin edessä kuin vaan voi olla. Ihan kiinni lämpöputkessa. Säädöstä ei olis mitään apua tässä tapauksessa. Pitää vissiin huomenna kokeilla oikaista tuo yksi kohta, josko ois mitään apua siitä.

 

(Huomasin nyt vasta, että tuli pikkasen väärälle alueelle. Ois passannu paremmin Alusta & jarrut osioon.)

  • 2 weeks later...
Posted

No joo. Omaa tyhmyyttä se tää vika loppu peleissä oli. Viime keväänä kun maalasin auton, niin samalla maalasin sen käsijarrukepukankin. Käytin silloin vaijerit irti ja samaan aikaan mulla oli jarrutkin auki. Niin olin pistänyt vaijerit kiinni väärään reikään ja vissiin vielä säädin väärässä järjestyksessä. Eli käsijarrun eka :( Ihmettelempä vaan miten oon vuos sitten edes saanu tuon auton katsastettua, kun takajarrut ei oo voinu pelata ollenkaan. Nyt ois jarrut kondiksessa, kaipaa enää ilmauksen ja käsijarrun säädön.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...