Jump to content

Kupla rahisee, liekkö painelaakeri?


Recommended Posts

Kyseessä on -71 Kupla 1302 ja kovaäänistä rahinaa kuuluu paikallaan ja ajossa. Kun kytkimen laittaa pohjaan, ääni ei lopu kuin seinään vaan hetken päästä hitaasti ts. pikkuhiljaa. Ei vinkumista kytkintä nostaessa, ei luista ja toimii muutenkin moitteettomasti, ainut että kytkin ottaa vasta aika ylhäältä, mutta tietääkseni ominaispiirre VW:ssa eikä oo tullu kiinnitettyä siihen enemmän huomiota. Ei viitsisi koko kytkinremonttia tehdä kun muuten niin hyvin toimii.

 

Käyttis volvossa sama homma mutta ääni loppuu välittömästi kun painaa kytkintä, veikkasin itse painelaakeria ja mietin kuplan kohdalla samaa, erona vain se että ääni lopu yhtä nopeasti ja volvon kohdalla ei ''ongelma'' vaan paljoa kiinnosta.

 

Eli onko kuplassa vika painelaakerissa? Laatikkoöljyt vaihettu, mutta muuten ei olla tehty tarkempia tutkimuksia. Jos ei painelaakeri niin onko muita ehdotuksia? Isot poijjat ne puhuu myös paskasta silmälaakerista. Motonetissä oli uus painelaakeri 14 euron pinnassa eli ei kovin hintavaa. En ole juuri ko. osaalueeseen autoissani joutunut perehtymään, mutta yleiskäsitys toiminnasta löytyy. Kokeilin hakua käyttämällä löytää vastausta mutta en tullut hullua hurskaammaksi ainakaan sen silmälaakerin kohdalla.

Link to comment

Moi

 

Silmälaakeri ei pyöri kun kytkin painettuna, joten teoriassa se pitäisi olla hiljainen kun kykin ylhäällä ja vaihteiston pääakseli pyörii koneen mukana.

 

Minulla oli hyvin vähän ajettu auto (laatikko) 55tkm, mutta se oli seissyt hyvin pitkään ja se rohisi käynnistyksen jälkeen kun nosti kytkintä, kuitenkin hiljeni muutaman sadan metrin ajon jälkeen, ikinä en ole jaksanut perehtyä asiaan kun se toimi ja nyt kyseinen laatikko on saanut väistyä vahvistetun laatikon tieltä pois.

 

Villi arvaus että laatikon pääakselin joku laakeri on ruostunut kun auto oli seissyt pitkään ulkona (10v) ja rohisi, mutta selviää vaan avaamalla...

 

Se ääni hävisi myös pikkuhiljaa senjälkeen kun painoi kytkintä paikalla vapaalla koska pääakseli lakkaa pyörimästä pikkuhiljaa kun on painanut kytkintä.

 

Tarkista nyt että laatikossa on riittävästi öljyä, ainakin oma oli paljon pahempi kun rikkinäisestä vetarinkumista oli tiputtanut vähän ulos, parani taas kun lisäsi öljyä.

 

Kyseinen laatikko palveli kuitenkin hyvin 10tkm 1300cc vakiokoneella ja 25tkm 1835cc virikoneella = 35tkm ja irroitin "ehjänä", joten ei välttämättä hajoa ihan heti.

 

Dennis

Link to comment
Kun kytkimen laittaa pohjaan, ääni ei lopu kuin seinään vaan hetken päästä hitaasti ts. pikkuhiljaa.

 

Kuten Dennis jo edelleä totesi, niin painelaakerin tai silmälaakerin vika oireilee juuri toisinpäin, eli ääni pitäisi kuulua kytkin painettuna.

 

Kun kytkimen painaa pohjaan ja kytkee vaihteen, niin loppuuko ääni heti vaihteen kytkemiseen? Kun kytkimen painaa pohjaan loppuu pääakselin pyöriminen hitaasti, mutta jos kytkee vaihteen niin pääakseli pysähtyy heti. Jos äänikin tuolloin loppuu heti niin kovasti veikkaan pääakselin laakerointia.

Link to comment
Kun kytkimen laittaa pohjaan, ääni ei lopu kuin seinään vaan hetken päästä hitaasti ts. pikkuhiljaa.

Kuten Dennis jo edelleä totesi, niin painelaakerin tai silmälaakerin vika oireilee juuri toisinpäin, eli ääni pitäisi kuulua kytkin painettuna.

Joskus kuuluu painelaakerista nimenomaan rohinaa kun kytkintä ei paineta. Sitten vaimenee tai muuttuu vinkumiseksi kun painaa kytkintä. Huono laakeri kun pyörii mukana ilman painetta (ja ehkä ilman voitelua) niin ääni kuulostaa nimenomaan rohinalta.
Link to comment
Joskus kuuluu painelaakerista nimenomaan rohinaa kun kytkintä ei paineta. Sitten vaimenee tai muuttuu vinkumiseksi kun painaa kytkintä. Huono laakeri kun pyörii mukana ilman painetta (ja ehkä ilman voitelua) niin ääni kuulostaa nimenomaan rohinalta.

 

Jep, tämä on ihan totta mutta kuplan tapauksessa tarkoittaa sitä että kytkin on väärin säädetty. Kuplan kytkimen rakennehan on sellainen, että oikein säädetty kytkin vetää painelaakerin irti asetelmasta eikä se näin ollen voi pyöriä ilman kytkimen painamista, koska se ei ota mihinkään pyörivään osaan kiinni.

 

Edit: Vanhemman mallinen painelaakeri voi kyllä osua reunastaan asetelmaan (vaikka olisikin kuinka oikein säädetty), koska painelaakeri ei ole ohjattu vaan saattaa kääntyä kytkinhaarukassa vinoon.

Link to comment

Yleensä ääni on vaimentunut/loppunut kohtapuoliin kun laittaa kytkimen pohjaan. Mutta tänään kyllä huomasin että rohisee koko ajan, painelet sitten ihan miten vaan. Kun laittaa vaihteen päälle niin rohinaa kuuluu paikallaan ja ajossa. Öljyä löytyy että ei ainakaan sen vähyydessä ole vika. Mietin ite myös sitä kytkimen säätämistä. Pitää varmaan vaihtaa vaan se painelaakeri ja säätää kytkintä sen jälkeen jos ei häviä. Jos ei sekään auta niin katsoa asiaa sitten uudelleen.

Link to comment

Ei se sitten taida painelaakeri olla. Voit vielä varmistaa löysäämällä kytkinvaijeria ja jos ei ääni lopu/muutu niin se on joku muu. Ei varmaan kannata konetta tiputtaa tuon takia (riippuen harrastuksen asteesta tieteski).

Tai kannattaa ainakin tehdä kunnon diagnoosi ennen kuin tiputtaa moottorin.

Link to comment

Se siinä ihmetyttikin että nyt koko ajan kuuluu rahinat. Vauhtipyörä ei kyllä ensimmäisenä tullut mieleen. Jos koneen pudottaa pois laakerin vaihtoa varten niin varmasti sekin tulee viimeistään siinä ilmi.

 

Harrastuksen asteena on vain pitää autoa niin hyvässä kunnossa kuin mahdollista :D Osaamisessa on vain tiettyjä puutteita kun ei oo tuota autojen kanssa kerennyt vielä vuosikymmeniä rassailla. Pitää aina alkaa tarpeen tullen räpläämään ja sitten kun kaikki on menny vituiks niin oppii aina uutta :DD

 

Pitää varmaan paneutua siihen kytkimensäätö episodiin ja samalla opetella moista, ei oo koskaan nääs tarvinnu sitäkään säätää. Josko sillon sais asiaan hieman enemmän selvyyttä, tai ainakin pudotettua vaihtoehtoja poies.

 

Kiitos vastauksista !

Link to comment
  • 3 weeks later...

Eipä auttanu kytkimen säätö rahinaan, muuten kyllä on nyt parempi :D

 

Varmaan sitten laatikon laakeroinnissa, oottelee että leviää ja sitten kun laittaa uutta paikalleen niin vaihtaapa samalla ne painelaakerit sun muut niin loppuu ne rahinat...

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Kaltsu

Minulla kuuluu myös ääniä, olen melko varma,että tulevat kytkinkopasta. Elikkä kun kytkinpoljinta EI paineta niin kuuluu sellainen outo ropina kierrosten mukaan... Ajossa kuuloostaa sellaiselta "trrrrrrrrrr" ääneltä, joka loppuu kun kytkintä painaa tai ajaa matalilla kierroksilla.

 

Mikähän lie? voiko olla painelaakeri?

 

1300 1969 kuplan laatikko kyseessä.

Link to comment
Guest Kaltsu
Tuossa voisi mikkocap kokeilla laitta jalalla painetta kytkimelle ja kuunnella muuttuko ääni heti tai kohtapuoliin. Siitä melkein tietää onko painelaakeri vai joku muu.

Painaa siis kytkintä ilman että poljin juurikaan painuu.

 

Tuli kokeiltua tätä konstia ja "ropina" loppui heti. Eli pitäisikö kytkinvaijeria hieman löysätä?

Link to comment

Tuli kokeiltua tätä konstia ja "ropina" loppui heti. Eli pitäisikö kytkinvaijeria hieman löysätä?

No kokeile löysätä mutta ei liian löysälle että kytkin vielä irrottaa =)

Muuta haittaahan vaijerin löysäämisestä ei taida olla. Kannattaa varmaan tuo painelaakerikin sitten vaihtaa kun on kone jostain syystä irrallaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...