Guest jjs Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 Mistä pk-seudulla majailevat on ostannu kiillotuslaikkoja ja kiinteää vahaa (tankoja)? Onko joku todennu jonkun tietyn firman kauppaamat rättilaikat erityisen kestäviksi? Ois tarkotus panna laikka pyörimään rälläkän nokkaan, mutta ajatuskin hirvittää. Onko eloksoinnin poistoon jotain kemiallista menetelmää vai hionko vaan kylmästi pois? Quote Link to comment
Guest Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 MUTU: rälläkässä on aivan liikaa kierroksia. Tuurilla Deco-Väri Oy Aleksis Kiven kadulla voisi tietää aiheesta jotain. Tietävät ainakin automaaleista jne. Jan Quote Link to comment
Guest jjs Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 Vintage Pölhölä söötsillä löyty tällänen: http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ub ... 798#000000 Quote Link to comment
-tipi- Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 Pitää olla iso nopeussäädöllä varustettu rälläkkä/kiillotusmasiina tai pylväsporakone tai laikka sähkömoottoriin kiinni... Quote Link to comment
Guest jjs Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 Ei kai se alumiinin kiillotus nyt oo ihan samalla tavalla tarkkaa hommaa ku maalipinnan kiillotus. Oheisen PDF:n sivulla 38 on ohjeita laikan koon ja laikkaa pyörittävän vempeleen kierrosluvun valintaan. Sitä tulkiten 10 000 runtua minuutissa kuormittamattomana pyörivän keskivertorälläkän käyttäminen sadan millin laikan kanssa ei ois nin kauhian tyhymää ollenkaan. Olettaen siis, että itte laikka pysyy kasassa. http://www.a-palojoki.fi/files/A-PALOJO ... 202002.pdf Täällä on joku julli kiillottanu mankin koneen rälläkällä. http://members.fortunecity.com/monkizub/kiillotus.htm Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 Tuossa on jotain aiheesta. Ei oo yhtä tarkkaa kuin maalin kiillotuksessa. Karkeat pinnat kannattaa hioa ensin jollain P400-600 hiomapaperilla ja jatkaa siitä sitten P1000, P1500 ja siitä sitten voi vielä hioa 2000 ja 4000 ennen kiillotus tahnaa... Quote Link to comment
Guest zrx Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 Saakohan tuolta tilattua postitse? Quote Link to comment
Guest Mikko Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 Onko eloksoinnin poistoon jotain kemiallista menetelmää vai hionko vaan kylmästi pois? Autosoundin numerossa 01/2004 poistetaan alumiinin ANODISOINDI kodin putkimiehen avulla. Mitäs eroa noissa on? Quote Link to comment
joksa Posted March 23, 2004 Share Posted March 23, 2004 AFAIK eloksoinnilla tarkoitetaan tässä tapauksessa anodisointia. Quote Link to comment
Guest jjs Posted March 24, 2004 Share Posted March 24, 2004 Kiitos vinkistä, zeizei. Kuukkeli löysi keskustelun, jossa sanotaan uuninpuhdistusaineen toimivan myös. http://www.finishing.com/2000-2199/2076.html Samalla foorumilla puhutaan myös kiillotetun alumiinin suojaamisesta hapettumiselta. Onko kukaan kuullu mitään Boeshield T-9:stä? Saako tötkyä Suomesta? http://www.finishing.com/3600-3799/3674.html Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 24, 2004 Share Posted March 24, 2004 haepas FFp-motorsport.comin foorumista hakusanalla vanteen kiilloittamisesta. siellä isot kasat infoa... Quote Link to comment
Beetle Posted March 24, 2004 Share Posted March 24, 2004 Halpahallin kattilanpuhdistusaine( Pata-patan kopio punaisella saippualla) on tarkoitukseen sopivaa. 10 tyynyä maksaa 1,19 e. Quote Link to comment
Guest jjs Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Kävin eilen A.Palojoelta 150-millisen rättilaikan, laikan karan vasenkätisellä kierteellä ja alumiinin loppukiillotukseen sopivaa vahaa. 16 euroo meni. zrx -> Minua palvellut varastomies oli juuri kerännyt lavallisen tavaraa ympäri suomea lähetettäväksi, joten posti varmaan kuljettaa vahaa ja vempeleitä myös Lappeenrantaan. Eilen kokeilin vanteisiin uuninpuhdistusainetta, mutta ainakaan puolessatoista tunnissa tötky ei mahtanut eloksoinnille mitään. Höh. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Kyllä ainakin Fuchs vanteissa on semmoset 'eloksoinnit' (se kiiltävä) ettei millään tärpäteillä taikka padapadalla irtoo. Quote Link to comment
Beetle Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Myös Louis ja Polo (2-pyörä kauppoja) saksassa myyvät noita kiillotussarjoja. Hinta alk. 12.90e Quote Link to comment
Guest KAAPO Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Jos tässä nyt saa vapaasti mainostaa niin pääkaupunkiseudulla Bauhausista löytyy hyllystä kiitettävästi (myös edullisesti?) kiillotustahnoja, laikkoja yms. Quote Link to comment
-MITO- Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Tottakai saa, ostopaikkojen ja hintojen salailu ei harrastamista edistä. Quote Link to comment
Guest jjs Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 Tänään yritän eloksoinnin poistoa natriumhydroksidin avulla. Toivottavasti eloksointi lähtee, mutta marraskesi jää orvaskeden kätköihin. Tukkakin sais jäähä päähään ja järjen ei sois valuvan viemäriin. Biltema myy natriumhydroksidia nimellä kaustinen sooda. Kodin putkimiähessä natriumhydroksidin osuus on 10 %, Bilteman holokaustisessa suudassa 85 - 100%. Kyllä lähtee, kait. http://www.finishing.com/61/77.html http://www.pelicanbbs.com/posts/73045.htm Quote Link to comment
Guest Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 Pirkka-putkimiehessä on 20% ja sitä tarvitaan ainakin elektrolyysissä erittäin vähän, vedellä runsaasti laimennettuna. Väkevämpinä liuoksina en ole kokeillut. Jan Quote Link to comment
Guest Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 Ja bilhelvetessä on ruosteen poistoon fosforihappoakin halwalla. Voisi kai kokeilla johonkin uhrattavissa olevaan osaan? Syö alumiinia aika hätäseen muistaakseni. Akkuhappo kans. Jan Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 27, 2004 Share Posted March 27, 2004 Lähes kaikki "anodisoinnin poistoaineet" perustuu NaOH liuoksiin (lipeä liuoksiin) Anoidsoinnit tehdään hapoilla (alumiini oksidoidaan) ja poisto pitää tehdä päinvastoin. (pelkistetään) Ainoa ongelma kemiallisten aineiden käytössä on se että pinnasta tulee huokonen... Quote Link to comment
Guest jjs Posted March 29, 2004 Share Posted March 29, 2004 Hyvin toimi NaOH, eloksointi läks. Quote Link to comment
Guest jjs Posted March 29, 2004 Share Posted March 29, 2004 Hyvin toimi NaOH, eloksointi läks. Quote Link to comment
Guest Akseli Posted April 13, 2004 Share Posted April 13, 2004 jäikö orvaskesi? Kuinka kemikaali vaikutti pinnan (vanteen siis) rakenteeseen? Ihan kevyt puhalluskäsittely ei myöskään pure anodisointiin, sen anodisoinnin olemassa olon toteaminen sen sijaan hankaloituu huomattavasti. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 14, 2004 Share Posted April 14, 2004 Ihan vain yleistiedoksi anodisoinnista. Anodisoitu pinta on Alumiinioksidia. Yleisimmissä hiomapapereissa käytetään myös Alumiinioksidi hiekkaa = Se on kovaa materiaalia... Alumiinioksidiset hiomapaperit kyllä purevat siihen mutta Piikarbiidiset purevat kauemmin. Piikarbiidi on kovempaa... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.