Jump to content

-69 henkiin


Guest Jofa

Recommended Posts

Guest Jofa

Edellisestä projetista olikin kulunut aikaa jo 10v sillä harrastuksesta tuli työ.Pääkopassa oli kuitenkin jo pitkään hautunut ajatus,että joskus pitää laittaa oma kupla ja niimpä vuosien hautumisien ja nettiautossa vietetyn ajan seurauksena asiasta päätettiin tehdä totta. Ajankohta ja eikä resurssit projektiin olleet mitenkään parhaat mahdolliset,sillä perheenlisäystä oli tulossa eikä rakentelupaikkaa ollut tiedossa.No -69 "lievä"projekti haettiin kotiin tuossa helmikuussa tarkoituksena hieman "fiksailla" autoa omalle silmälle sopivaksi ja päivittää tekniikkaa.Auto oli ollut liikenteessä viimeksi otteen mukaan vuonna 2002 ja nyt oli tarkotus "pienellä" fiksauksella saada se vapuksi liikenteeseen.Rakentelupaikka ratkesi joten raahasin auton työpaikalleni, tarkotus oli sitä rassailla iltasin ja viikonloppuisin.Niinpä niin nosturilla vietetyn tutkiskelutuokion jälkeen selvisi,että kyllä se vapuksi kerkiää mutta vuodesta ei ollut vielä tietoa :D Eli hommahan paisu ku pullataikina jonku asian ku laitat niin laitat sitte samalla kaikki.Maalipinta on kuitenki osottautunut yllättävän hyväksi.Jotain ollaan saatu aikaseksi mutta paljon on vielä tekemistä.Päivitellään tänne ku edetään..

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Jofa

No niin taas on hieman jotain saatu aikaseksi.Takapään jarrut tuli käytyä läpi ja samalla vaihdettua vetoakselien tiivisteet ja laatikon öljyt.Samoin etupään jarrut käyty läpi ja etupäähän muutenki laitettu laatikollinen uutta osaa ja 4-pyöräsuuntaus tuli tehtyä.Lokarit on nyt asennettu uusien tiivisteiden kans ja samoin astinlaudat.Sisustan verhoukset on siskolla työnalla.Seuraava suuri repäsy ois et sais selvitettyä nuo sähköt ihan kunnolla niin niin ei ois niin suurta pelkoa et auto palaa, ei oo vielä käynnistetty konetta paikoillaan,mut pikkuhiljaa edetään siihen..

post-4794-13888363330887_thumb.jpg

post-4794-13888363331178_thumb.jpg

post-4794-13888363331666_thumb.jpg

Link to comment
Ei oo inssi aukonu päätään putkesta kun on auton uloin osa?

 

Taitaa putki olla auton uloin osa lähes jokaisessa kirpussa. Ei ainakaan mulle ole moisesta huomauteltu. Kuulemma jotkut ovat stingerin kanssakin käyneet konttorilla! :-)

 

t. Mika

Link to comment
Guest Jofa

Oon ton tyylisen "virityksen" nähny parissakin autossa,eniten mua mietityttää et onko se lakisääteinen kummalle puolelle putki on suunnattu.No katotaan miten käy,konttorilla on tuttua väkeä ;)

Link to comment
  • 4 weeks later...

Päivitetään vaihteeksi.Eli nyt on sähköjä selvitelty ja parsittu niin että kaikki tarvittava toimii ja auto käy.Huurteen poistoa varten tuli laitettua tollanen kanavapuhallin,ilmaa tulee nyt tuulilasin kolmesta suulakkeesta.Kaikki valot ja mittarit toimii sekä biisit soi. Jarruvalolle piti väsätä katkaisia polkimen juureen, koska nykysessä pääsylinterissä paikkaa sille ei ollut. Hieman tilan puute aiheutti päänvaivaa, että sai asennettua järkevästi ja siten että ei tule minkään tielle eikä jää jalkoihin. Pissapojalle ei ollut säiliötä joten erillinen mootori ja halpa hallin 1.5 litran elintarvikepullo hoitavat nyt pesurin tehtäviä.Pitkän mallin etuluukku soviteltu paikoilleen ja sen ylhäällä pysymisestä vastaavat uudet kaasujouset. Konetta on käytelty ja säädelty,pienet tyypit pihalla heitetty.Kone pelaa ja kiertää hyvin,mutta hieman rikkaalla tuntuu käyvän joten suuttimia on tilattu lisää,normi tarkastukset tehty ja öljyt vaihdettu.Toiset vanteet tuli hommattua ja niille on näytetty sorvia sen verran, että keskireikä saatiin sopivaksi ja vanteen "huuli" kiiltäväksi sitten lakkaa päälle.Loput sisustan osat pitäisi valmistua tällä viikolla joten sekin saadan pian kasaan. Uhkaavasti vaikuttas, että auto vielä joskus valmistuu :D

post-4794-13888363446326_thumb.jpg

post-4794-13888363447225_thumb.jpg

post-4794-13888363447863_thumb.jpg

Link to comment

No niin viimeviikko oli tehokas ja työpaikalla tuli normaalin kahdeksan tunnin päivän jatkeeksi jatkettua kuplan parissa toiset kahdeksan tuntia.Konetta säädeltiin,vanteita soviteltiin sisusta kasattiin muutamaa pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta valmiiksi,loput osat saatiin maalauksesta paikoilleen,testiajoa jonkun verran,pesu ja vahaus.Kiirettä piti sillä olin varannut katsastusajan perjantaille klo.15.15 ja viimeset osat ruuvasin paikoilleen klo.12.00 ruokatauolla perjantaina.No koekilvet kiinni ja niin sitä konttorille päästiin.Katsastusmies totesi,että voi herranjumala minkä sää toit ku mun pitää olla 16.15 jo paikassa A. No inssi anto mulle pari paperia ja sano et selvittele siihen mitä kaikkea autoon alunperin kuulumatonta osaa siihen on vaihdettu ja alko ite syynään autoa. Ei se auttanu ku tehä työtä käskettyä ja ruveta rustaan paperia. Sävylasisarjaa tutkittiin ja sen merkintöjä tulkittiin opuksesta ja laillisethan ne kuitenki olivat. Etujousitus ja säädettävät takatukivarret oli sitte syy miksi autoa piti käydä näyttään konttorilla toisen kerran. Auto oli nyt säädetty niin alas ku säädöt sen sallivat ja etuakselin kuulemma täytyy joustaa muustkin ku vaan renkaista :D ja vakaajasta mitattuna maavara oli 6.5cm toinen syy sitten oli se et otteeseen piti saada mitat pyörännavasta lokarin reunaan myös sillon kun auto on säädetty korkeimmilleen. Kilvet se kuitenki anto ja sano et käy näyttään uudelleen, niin katotaan se etupään jousto ja mitataan sitte auto ku oot säätäny jousituksen ylös,niin muutoskatsastuski on ok. Kello oli 17.10 joten ei inssi ihan kerinny kotiin niin ku oili suunnitelllu. Jees kotiin ruuvaan kilpiä paikalleen ja samalla säädettiin etupäätä ja laitettiin jousiin "pänninkiä" et varmasti piisaa (kiitokset Ropekselle avusta).Viikonloppuna tuli ajeltua reilu 100km ja auto pelittää hienosti :D. Tänään kävin näyttään autoa uudelleen nyt on muutoskatsastuskin ok. Otteeseen on merkattu säädettävä alustasarja,levyjarrut,leveemmät lokarit,moottorin vaihto,renkaat,etupenkit,takavalot,sähkötoiminen huurteenpoistojärjestelmä,puskurit poistettu. Jotain saatto unohtua mut ompahan nyt merkattu niin ei jatkossa tuu ongelmia, muutosprosentti 20.6.2011 otteessa on 28%. Kehtas se inssi vähä vittuilla ku olin poistanu takaa ne "katsastusheijastimet" :D No joku päivä säädetään auto lähemmäs tonttia, mutta ei niin alas ku takahelma kerkes jo vaurioitua nosturilta alas ajaessa DÄÄM.No laitetaan ku keritään kuvista ehkä näkee,pahempiki vois olla.Autoa rakennellaan tarpeen mukaan ja muutoksia tehdään, mut nyt ois tarkotus kesä ajella. Kiitokset kaikille jotka on jollain lailla projektissa jeesanneet ja ennen kaikkea suuri kiitos kotiväelle kannustuksesta ja kärsivällisyydestä!!! Tossa muutama kuva. Väri ei oikeen noista kuvista tuu esiin, mut se on metallinhohto oranssi/kupari. Niin ja kilvet on tilattu mustapohjasena....

post-4794-13888363457829_thumb.jpg

post-4794-13888363458142_thumb.jpg

post-4794-13888363458487_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 years later...

Päivitelläänpäs tätäkin välillä. Nyt on kolmas kesä menossa ja noin 5000km on kertyny mittariin. Paljon on tehty tarpeellisia muutoksia parempaan suuntaan ja tällä hetkellä auto toimii hienosti. Tuon keskikaastuttimen kanssa on tehty jumppaa enempi ja vähempi, mutta viimein kun käytin sen ultraäänipesurissa ja laitoin kotelotyyppisen ilmanputsarin suppiloiden päälle tulevien foamien tilalle, niin nyt on roskatkin pysyneet poissa suuttimista. Jotain kiiltäviä Kiinan osia on laitettu moottoriin ja kytkinpaketti vaihdettu oikeanlaiseen, sillä edllinen yhdistelmä oli vääränlainen ja painelaakeri rikkoontui. Laitoin HD mallin laakerin ja tein samalla haarukkaan vahvikkeet, samalla kertaa uusin myös kaikki vaihteiston kannatinkumit mallia HD. Kohtalaisen kovan metelin takia " MUKSUILLA PELTORIT "jokkistyylin krominen vaimennin tuli laikattua irti ja tilalle tuli soviteltua hide out vaimennin. Tästä johtuen ja muutenkin ajomukavuuden parantamiseksi perää piti nostaa yhdellä napsulla. Etupäähän vaihdoin hieman " löysemmät" iskarit ja ohjaus-simpukkaa piti hieman kiristää luonnollisesti tämän jälkeen piti tarkistaa pyöränkulmat. Nyt ajettavuus on tämän ikäiseen autoon mielestäni hyvä, sillä 80km/h nopeudessa voi ratista löysätä irti. Sisälle autoon on tullut laitettua paketillinen bitumimattoa ja muuta vastaavaa äänieristeeksi. Puuttuvat verhouksen osat on saatu paikoilleen, hattuhyllylle tuli asennettua varastosta löytyneet 6x9 kaiuttimet ja penkin alle vahvistin. Kaikki lasien ja ovien tiivisteet tuli myös uusittua entisten ollessa hieman hauraat. Takasivulaseihin liimasin pelastettu museoinnilta tarrat, ne ovat herrättäneet hilpeyttä. Ulkoisia muutoksia ei paljoakaan ole korin korkeus, mustapohjaiset kilvet, etuvilkut vaihdoin hieman paremmin erottuviin ja taakse oli pakko asentaa heijastimet. Vanteet olisi tarkoitus vaihtaa erilaisiin, mutta sellaiset jotka haluaisin tuntuu olevan vaikeasti saatavilla. Tällä hetkellä alla on kokeilu mielessä kaverilta lainassa mangelssit, tämä rengastus vaan huutaa lisää hevosia moottoriin ja viivalle :D Tuore leimakin irtosi 24.7 kehujen kanssa, kaikki oli kunnossa ja moottori oli kuulemma kuiva volkkarin mootoriksi. Kilometrejä tulee kokoajan lisää ja varmasti jotain muutoksiakin. Tyttärelle kuplasta on tullut niin rakas, että ei ole epäilystäkään millä autolla kotoa lähdetään. Jopa päiväkodissa se on jokapäiväinen puheenaihe, että kaikki sielläkin tietävät isin tulevan hakemaan kuplalla :D

post-4794-13888368624216_thumb.jpg

post-4794-13888368630319_thumb.jpg

post-4794-13888368630428_thumb.jpg

post-4794-13888368633194_thumb.jpg

post-4794-13888368634679_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...