Jump to content

lämppärien käyttövaijerit/langat T1 <<64


Recommended Posts

Onko fläkän pre 64 lämppärien käyttösysteemistä jotain selkeetä räijäytyskuvaa netissä tms? Pientä häikkää on ohjaamonpään toiminnassa (myös kuskilla todennäköisesti), eli langat ei liiku juur ollenkaan nupikkaa vääntelemällä - tämä kierteen mukaan siirtyvä kappale ei taida siirtää lankoja niinkuin pitäisi. En viittis käyttää väkivaltaa kun saattaa sanoa työsuhteen irti ja korvaavia tuotteita ei taida oikein löytyä... Potilas on 62nen T1.

 

Ongelmanratkaisukikkoja, vinkkejä saa heitellä.

 

S.

Link to comment

Langat pitää ensin irrottaa lämmönvaihtimista, muuten ei ohjaamossa oleva säädin pääse nousemaan pois kolostaan.

Säätimen saa irti avaamalla alumiinisen kiinnitysmutterin sen pyöritysnupin alta.

Langat kuuluu olla säätönupin päässä kumpikin omassa reiässään, ja langan "U" säätimessä olevassa hahlossa, jossa tappi pitää niitä paikallaan.

Säätimessä on vasenkätinen kierre, joka liikuttaa säätöpalaa ylös-alas nuppia kierrettäessä

Ja tärkeä juttu on se, että säätimessä on ura, johon tulee säätimen kolossa (siis rungotunnelissa) oleva tappi ja estää säätimen pyörimisen.

 

Yksinkeraistettuna siis langat tekee lenkin säätimen kautta ja säädin nykii lankoja ylös-alas. Mulla oli säätimen langat päässeet pyörähtämään 180 astetta säätimen pesässä kietoutuen toisiinsa, ja langat ei tietysti laskeutuneet enää alas.

 

 

Olipas epäselvää, koetan kaivaa kuvan... :)

 

 

EDIT: Tuli vielä mieleeni, että tarkasta lämmönvaihtimien palautusjouset, jos ongelma on siis sellainen ettää läpät ei mene kiinni. Säätönupilla vedetään vaihtimista läpät auki, ja jousi vetää ne kiinni kun säätimeltä annetaan löysää.

Link to comment

Njoo, langat ei yllä edes vaihtimien vipuihin asti kun net ei liiku ulospäin ollenkaan. Luisti on pahasti jumissa eli vaikka säädinvipusen irrottaa kierreosan kera irti niin pakettia ei saa nostettua ylös... Olisko päässy kiertymään tms jotta ahdistaa tuolla viissiin. Kaverin kanssa yritettiin vetää luistia ylöspäin ja toisaalta myös langoista vetämällä taaksepäin. Eikä mitään vaikutusta. Kumma homma.

Link to comment

Kiertyminen ei ahdista säädintä irrottaessa, ainoastaan kun lankojen pitäisi liikkua vaihtimiin päin. Pyöriikö ruuvi normaalisti? Siis monta kierrosta, ainakin 20? Vai olisiko vaijerit jumittuneet putkiin, se onkin hankalampi asia, liikkuuko langat yhtään jos vaihtimen päästä vetää/työntää?. Säätimen pitäisi irrota ihan käsivoimin helposti kun langat on irti lämmönvaihtimista ja alumiininen karhennettu mutteri/kansi/mikälie säädinnupin alta on kierretty irti. Aika vahva tuo säädin on ja kestää kyllä kiskoa melko lujaa.

 

 

EDIT:

Tuossa kuvassa näkyy se säätönuppi kokonaisena. Tuo osa johon on kirretty tuo teippi, liikuu ylös-alas, ja ne langat lähtee juuri kuten tuossa nuo 2 langan pätkää pohjasta.

3582027.jpg

 

Tuossa kuvassa näkyy säädin nuppi irrotettuna. Alapäässä näkyy tappi jonka ympäri nuo säätimen langat ( tai oikeammin lanka) kulkee.

heater_knob_cable_adjuster_2.jpg

 

Ja tuossa näkyy vielä paremmin tuo langan kulku, mutta missään näistä kuvista ei valitettavasti näy sitä uraa joka estää säätökappaleen pyörähtämästä.

heater_knob_cable_adjuster_1.jpg

 

Ja siellä pohjalla on tosiaan vain 2 reikää joista menee kummallekin lämmönvaihtimelle oma kanavansa.

Link to comment

Tattis, noista kyllä alkaa homma hahmottuun. Täytyypä ruuvailla ja tuumailla joku tovi niin jospa se siitä... Mikäli langat sanois naps niin mahtaako se olla kummonen homma tuupata uusia lankoja putkiin? Näinkin saattais käydä veikkaan.

Link to comment

Uudet langat on ihan helppo homma, jos putket ei ole tukossa. Ja tarkkaan ottaen lankoja on siis vain 1. Kummassakin päässä on klunssi joka kiinnitetään lämmönvaihtimiin, ja lanka on taitettu keskeltä ja tuo taitos tulee säätimeen alapään tapin ympärille. Langan päät vaan pujotetaan tuon säätimen kolossa oleviin reikiin ja siitä kun työntää niin löytävät tiensä vaihtimille.

Link to comment

Pari talvea sitten irrottelin splittini vastaavia katkenneita langanpätkiä sopivasti putken sisään mahtuvalla rosteri langalla - taitavat olla jotain hitsaukseen tarkoitettua puikkoa? Ensin muutamana päivänä crc'tä siitä säätönupin kolosta liukastusta ja sitten puikolla vaan runttaamaan reikä kerrassaan auki. Ihme kyllä ruosteista langan pätkää ja töhnää rupes tippumaan tallin lattialle toisesta päästä putkia. Uudet lämppäreiden langat tein jonkin takatuuppari skodan kaasuvaijerista keskeltä vaan taittamalla ja alko toimimaan. Ilmeisesti nuo systeemit on saman tyyppiset, vaikka splitin säätöpalikka onkin erilainen

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...