Jump to content

Kiristysmomenteista


Recommended Posts

Onko jotain kaaviota tms nyrkkisääntöä josta vois sopivasti tietää tarvittavat oikeat kiristysmomentit? Haynesit ja vastaavat oppaat antavat vakioihin remppoihin vakiopalikoilla lukemia, mutta jos mennään vaikkapa alustan tai korin rakenteluun, niin paljon jää asentajan asiantuntemuksenkin varaan.

Samoin kuin sen tietämyksen suhteen, milloin on syytä käyttää tiheäkierteisiä tai erityisen vahvoja pultteja/muttereita. Voiko jostain k-raudan hyllystä löytyvillä kilopulteilla todellisuudessa edes oikeaoppisesti kasailla lokasuojia kummempia? Tai että voiko erilaisia lukkoprikkoja käyttää jos täytyy johonkin momenttiin kiristää.

Ei tullu käytyä minkäänlaista ammatillista koulutusta tämänkään autoharrasteen suhteen ja vuosien varrella tehdyt vehkeet on vaan laitettu "varmuuden vuoksi vielä vähän tiukempaan" - ja aika ajoin korkattu kierteitä, tai löydetty irronneita autonosia.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...