metake Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Sinänsä simppeli homma ja kokeneelle tekijälle selvää kauraa, mutta tässä kertomus siitä miten yksinkertainen ei aina ole sitä.. Case: Kupla vuosimallia -64 1600:lla koneella, koneen vuosimalli jotain 70-lukua, 12 voltin sähköt. Tarkoitus vaihtaa tilalle rempattu 1300:n, AR-lohko 70-luvun alusta, 12 voltin sähköillä tietysti. Helppo homma, vanha pois ja uusi tilalle, välissä hiukan konehuoneen siistimistä ja sillä selvä. Etukäteen oli tiedossa, että uudessa koneessa oleva kytkin ei käy, koska se on uudemmalle vaihteistolle ilman keskirinkulaa. Auton omistaja hankki uuden kytkimen, vanhasta ei voinut ottaa kun sen oletettiin olevan 200 mm:n ja uudessa koneessa oli 180 mm:n vauhtis. Tässä vaiheessa omistaja muisteli että startti saattaa olla edelleen 6 volttinen... Vanha kone pois ja kytkin osoittautui 200 mm:ksi kuten epäiltiin, joten ei mennyt uusi kytkin hukkaan. Ja startti 6 volttiseksi. Vauhtipyörä oli siis pienihalkaisijaista mallia, ja kytkinkoppa orkkis kuosissa, eli uusi kone ei sovi paikalleen, vauhtis ottaa kiinni. No, on niitä ennenkin kairattu, vinku tulille ja magnesiumia puruna ilmaan. Eipä ollut irtovauhtista millä sovittaa, joten kairattiin sopivan näköiseksi. Sitten poistettiin vanhat tiivisteet ja äänieristeet, asennettiin uudet ja tehtiin takatolppiin äänieristeet käärimällä lasivillaa muovipussiin ja tunkemalla ne tolppiin. Korjailtiin samalla sähköjohtoja ja siistittiin hiukan muutenkin. Ja otettiin aikalisä koska piti vaihtaa startti 12 volttiseen, joka löytyi omista varastoista mutta ei startin puslaa, joten se piti hankkia. Homma jatkui startin asennuksella, uusi startin pusla oli väljä ulkopuolelta, joten piti liimata kiinni. Ja sitten kone paikalleen. Vauhtis ottaa kiinni, ei pyöri, prkl. Kone pois ja lisää viilausta, kone takaisin, ottaa vieläkin kiinni, prkl, viila tulille ja lastua lentämään. 7:llä kerralla ei enää ottanut kiinni ja kone sai jäädä paikalleen. Sitten apulaitteiden asennusta, laturi vaihdettiin vanhasta koneesta koska haluttiin tasavirtalaturi vanhemman ulkoasun vuoksi. Laturin säädin ei sopinut vanhalle paikalleen, sille piti miettiä uusi paikka, joka löytyi laturin päältä koska siinähän se on 6 volttisessakin. Viriputken (Abarth) vuoksi ei sorsille menevät putket sopineet paikalleen, joten askartelin viriputkeen orkkisputkesta "pikkusorsat", jolloin taas koneen takapelti ei sopinut paikalleen koska putket oli aavistuksen eri paikassa. Leikkaa ja liimaa niin sekin tuli askarreltua sopivaksi. Imusarja piti vaihtaa, koska AR-koneessa on tuplat esilämmitysputket, ja viriputkessa niitä ei ollut. Virranjakajasta oli alipainekello rikki, joten taas laatikoita tonkimaan ja sopivan alipainekellon löydyttyä vielä sen vaihto. Ja vielä bensaletkut uusiksi, ihan varmuuden vuoksi. Sitten starttaus, suuri hetki oli käsillä ja hyvin pyöritti, mutta ei edes lupaa. Tulpan johdot irti ja pyöräytys 180 astetta ja sitten pörähti, kun starttipilotilla auttoi. Startatessa tuli myös huomattua, että kone ei nosta öljynpaineita... eikä saa bensaa. Bensaletku irti pumpun jälkeen ja starttausta, ei tule bensaa, pumppu sökö. Vanhasta koneesta pumppu irti ja pumpun vaihto. Jo saa bensaa, ihan liikaakin, kaasari tulvii. Kaiken starttauksen seurauksena löytyi kadonneet öljynpaineetkin, oli vaan vissiin pumppu ja kanavat ihan tyhjänä. Kaasari irti ja kansi auki, ja kaasari aivan täynnä moskaa sisältä, ja neulaventtiili ryytynyt kiinni. Pientä herkistelyä ja tuntuu toimivan, pahimmat mosta pois. Kaasari takaisin ja starttausta, ampuu takaisin. Sytkän tarkastus, ja säätö, tyhmänä oletin että rempatussa koneessa olisi sytkä ollut säädetty. Ja nyt käynnistyi, starttipilotilla, käy jotenkin kierroksilla mutta sammuu kun kierrokset laskee. Tyyppivika tulee mieleen ja kaasarista kansi pois ja kiihdytyspumpun putki irti ja kas, sehän on tukossa, puhdistus ja kamat takaisin kasaan. Nyt käynnistyy ilman pilottia, pysyy käynnissä kun polkee kaasua, mutta ei käy tyhjäkäyntiä. Optimistisena koeajolle, mutta ihan mahdoton ajaa. Päädytään siihen että tyhjäkäyntipiiri on tukossa ja kaasutin muutenkin toivottaman likainen, ja lähes mahdoton puhdistaa kunnolla. Vaihtoehtoja pohdittaessa päädyin kaivamaan omista varastoistani joutilaan nurkkakaasarisetin josko sillä käynti paranisi. Uuden vakiokaasarin hankkiminen todettiin turhaksi, koska omistaja on kuitenkin aikeissa asentaa siihen vastaavat nurkkakaasarit. Vakiokoneestahan on helppo purkaa pois kaasari ja imusarja, kunhan purkaa ensin pois kaiken muun... Siis koneen takapelti irti, sorsille menevät putket pois, laturi irti, lataussäädin irti, laturin jalka irti, pässinsarvet irti ja sitten imusarja pois. Uudet kaasarit tilalle, ja irti otetut romut takaisin. Bensaletkut uusiksi, kaasuvivusto paikalleen, ja vielä ryypyille uudet johdot, unohtamatta uusia alipaineletkuja virranjakajalle. Ja vielä siinä välissä piti pakoputkeen taikoa imusarjan esilämmityksen peitelevytkin. Mutta nyt auto käy, kuten pitääkin. Sähköjohdot jäi hieman hätäisesti asennetuiksi ja huohotus on tekemättä, ja putsaritkin omistaja varmaan vaihtaa tyyliin sopivimmiksi, mutta toimii se noinkin. Tämä kertomus olkoon osoitus siitä, että hyvinkin yksinkertaiselta kuulostava asia ei sitä välttämättä ole. Suoranaisena yllätyksenä ei mikään edellä mainitusta tullut, mutta siltikään ihan kaikkeen ei osannut varautua etukäteen :) Ja lopuksi vielä kuva lopputuloksesta: Quote Link to comment
NordBling Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Mukavan kotoinen tarina. Äkkiiks siin kauan menee. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Tuohan kävi yllättävän kivuttomasti. :) Quote Link to comment
metake Posted November 1, 2011 Author Share Posted November 1, 2011 Joo, normi bolt-on koneen vaihto :) Ja tarina jatkuu, tänään päästiin kokeilemaan autoa ja uskaltauduttiin oikein yleiselle tielle, ja kaasarit tulvii. Normi Brosolien ongelma, eli eivät siedä edes vakiopumpun painetta. Onneksi koeajon kohteena oli Oberque #3 ja paikan päältä löytyi bensapumpun tiivisteitä, pari ylimääräistä tiivistettä väliin ja paineet pieneni sen verran että autolla pystyy ajamaan, mutta kunnollinen bensanpaineen säädin tulee asennettavaksi. Lopuksi vielä huomattiin että venakoppien tiivisteet vuotaa öljyä, joten nekin menee vielä vaihtoon.. Quote Link to comment
Guest josu Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 KIITO PALJO! Tääl palstalla lukee vaan noita "kiiltokuvaprojekteja". Tyyliin, "ajelin nyt viime kesän tolla tekniikalla ja kilsoja kerty kymppitonni. Talvella ajattelin jotain tehokkaampaa asentaa (joulun ja uudenvuoden välissä pari tuntii)". PERKLE. Omat kokemukset puhuvat jotenkin ihan erikieltä. Huomattavasti vaikeampaa kieltä kun toi sunkin rojekti.. Quote Link to comment
metake Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 Ja tarina jatkuu... Tänään laitettiin bensanpaineen säädin paikalleen ja enää ei tulvi, kaasarit pitää vielä säätää, mutta muuten hyvä. Öljyvuoto ei tulekaan venakopista, tai voi se tulla sieltäkin, mutta ainakin 2 kpl tönärin suojaputkia vuotaa, joten päätettiin vaihtaa ne kaikki ja laittaa kelvolliset tiivisteet. Pikkuhiljaa se valmistuu, onneksi kevääseen on aikaa.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.