Guest Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Ajokausi lähenee, ja vinkkareissa jo valo palaa. En ole vielä alkanut virittelemään näitä vilkkuviksi, käydään nyt eka leimalla näin. Vielä pitäs saada jarruvalot ja parkit pelittämään, sit vois jo konttorille tarjota... Quote Link to comment
metake Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 En ole vielä alkanut virittelemään näitä vilkkuviksi, käydään nyt eka leimalla näin. Oliko sulla pelkästään noi vinkkarit, vai lisäksi vilkut edessä ja takana? Quote Link to comment
Guest Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Oliko sulla pelkästään noi vinkkarit, vai lisäksi vilkut edessä ja takana? Toistaiseksi ei ole kuin nuo vinkkarit. Oman turvallisuuden nimissä kevään/ kesän aikana olisi tarkoitus rakennella autoon myös "oikeat" vilkut noiden vinkkareiden kaveriksi. Quote Link to comment
metake Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Toistaiseksi ei ole kuin nuo vinkkarit. Jos en nyt ihan väärin muista, niin sullahan on tuo auto uudemmilla papereilla, eli siis ei ole -53:n ? En löytänyt nopsaan tietoa, että mihinkä vuoteen asti vinkkarit kelpaa, ja milloin tuli vilkut pakollisiksi. Kuka tietää? Quote Link to comment
Tanhis Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 -60 tuli kapeet vilkut ja vinkkarit poistui. (numerosta 3 192 507 mun tietojen mukaan) Veikkaisin että vuoden tai kahden sisään tuosta viimeistään. Edit lueskelin vähän katsastajan käsikirjaa ja vasta 01.12.1957 tullut vilkut/suuntaviitat pakollisiksi. Mutta missään ei mainita mielestäni että milloin vinkkarit ovat varsinaisesti poistuneet käytöstä. Mutta veikkaan että jos 60 tai uudempaan autoon niitä ensisijaisiksi vilkuiksi tarjoat niin katsastajalla on varmaan asiaan jotain sanottavana. Mutta jos asiaan pelkän katsastajan käsikirjan mukaan tulkitsisi niin viimeinen hetki kun vinkkareita on mielestäni saanut käyttää ainuina valoina on 02.04.1975 jonka jälkeen valot on täytyneet olla e-hyväksytyt :) 01.06.1949 tai sen jälkeen autossa tuli olla edessä seisontavalot.Autoasetus 349/48 tai sen jälkeen kaikissa autoissa tuli olla suuntaviitta. Määräys koski myös aiemmin käytössä ollutta autoa. Autoasetus 5 §, 349/48 01.12.1957 voimassa määräys, jonka mukaisesti - linja-, kuorma- ja erikoisautossa kaksi takavaloa, muussa autossa ainakin yksi takavalo. Jos yksi valo, sen on sijaittava keskiviivalla tai vasemmalla. - perävaunussa tulee olla kaksi takavaloa. - takavalojen tulee olla punaiseksi värjättyä kirkasta särmikästä lasia tai vastaavaa kovaa muovia. MaA Tpp 8 ja 39 §, 392/57 - autossa tulee olla ainakin yksi jarruvalo. - milloin jarruvalo ei ole täysin erillään takavalosta ja ajoneuvossa on kaksi takavaloa tulee jarruvaloja myös olla kaksi. - kahta useampaa taka- ja jarruvaloa ei saa asentaa. - jarruvalojen väri punainen, ruskean- tai punakeltainen. - jarruvalon teho vähintään kolme kertaa takavalon teho. - - mikäli vetoauton jarruvalot ovat selvästi näkyvissä, ei perävaunussa tarvitse olla jarruvaloja. MaA Tpp 9 ja 39 §, 392/57 - autossa tulee olla suuntavalot tai suuntaviitat. - suuntavalon väri: eteenpäin valkoinen, keltainen tai ruskeankeltainen, taakse ruskean- tai punakeltainen tahi punainen. - suuntaviitan tulee olla varustettu valolla. - milloin suuntavalo sijoitettu samaan valaisimeen seisonta- tai takavalon kanssa, tehon oltava vähintään kolme kertaa ko. valon teho. 7.0 Valot ja varusteet 7.2 Taka-. jarru-, suunta- ja etuvalot Ajoneuvoluokat: autot ja perävaunut - mikäli vetoauton suuntavalot tai -viitat ovat selvästi näkyvissä, ei perävaunua tarvitse varustaa suuntavaloilla. MaA Tpp 13 ja 39 §, 392/57 - autossa tulee olla edessä kaksi valkoista tai keltaista seisontavaloa. - milloin lähivalojen etäisyys auton uloimpaan reunaan ylittää 40 cm, tulee seisontavalojen toimia myös lähivaloja käytettäessä. - lamppujen teho saa olla enintään 10 W. MaA Tpp 7 §, 392/57 01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa tulee olla - vähintään kaksi jarruvaloa (parillinen määrä), väri punainen tai ruskeankeltainen. - mikäli vetoauton jarruvalot ovat selvästi näkyvissä, ei niitä tarvitse asentaa perävaunuun. MaA Tpp 9 §, 39 §, 392/57 + 233/67 01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa tulee olla - vähintään kaksi takavaloa (parillinen määrä) - kaksi valkoista seisontavaloa - lampun teho 4 - 10 W - kytkettävä siten, että toimivat samanaikaisesti kauko- tai lähivalojen kanssa. MaA Tpp 8 §, 7 §, 392/57´+ 233/67 02.04.1975 tuli voimaan määräys, jonka mukaan - ajoneuvon alkuperäisvarusteena olevat jarruvalot saavat olla yli 40 cm etäisyydellä ajoneuvon ulkoreunasta. Valojen keskinäisen välin on oltava vähintään 60 cm, tai milloin ajoneuvon leveys < 130 cm, 40 cm. - jarruvalon valaiseva pinta saa olla pienempi kuin takavalon ja lampun teho takavalon 3 x tehosta poikkeava, jos sekä taka-, että jarruvalo ovat E- hyväksytyt ja hyväksymismerkinnöin varustetut. LM 2.4.1975. 01.04.1979 tuli voimaan kahdennussääntö, koskien - seisonta-, taka-, jarru- ja suuntavaloja. - valaisevien pintojen pinta-ala vähintään 50 % valojen ympäri piirretyn pienimmän mahdollisen suorakulmion pinta-alasta. Ei kuitenkaan rajoita valojen lukumäärää. 01.03.1983 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa - seisonta-, taka-, jarru- ja suuntavalojen kahdennussääntö kuten edellä, mutta raja-arvo 60 %. ANA Tpp 10 §, 150/83 - valojen ominaisuuksia koskevat vaatimukset katsotaan täytetyksi, jos ne on hyväksytty ja merkitty E- säännön nro 7 tai e- hyväksytty ohjeen nro 76/758/EEC mukaisesti, pl. suuntavalo, jonka osalta E- sääntö nro 6 tai e- ohje 76/759/EEC. 7.0 Valot ja varusteet 7.2 Taka-. jarru-, suunta- ja etuvalot Ajoneuvoluokat: autot ja perävaunut 57 © Ajoneuvohallintokeskus 2008 ANA Tpp 10, 20, 21, 23 ja 26 §. Huom! 1.3.1983 saakka näkyvyyskulmavaatimuksia oli vain taka- ja suuntavaloille. Em. päivämäärällä näkyvyysvaatimukset asetettu tiukemmiksi ja koskevat kaikkia valoja. ANA Tpp 10 § 9 mom. määräykset valojen väreistä voimaan 01.01.84. - perävaunun etuvalot pakollisiksi. ANA Tpp 165 §, 150/83 Huom! kevytperävaunussa määräykset ovat em. lievemmät, ANA Tpp 171 §. Quote Link to comment
Guest Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Jos en nyt ihan väärin muista, niin sullahan on tuo auto uudemmilla papereilla, eli siis ei ole -53:n ? En löytänyt nopsaan tietoa, että mihinkä vuoteen asti vinkkarit kelpaa, ja milloin tuli vilkut pakollisiksi. Kuka tietää? Juu, auto on -67:n papereilla. Nythän on vaan mielenkiintoista nähdä miten leimalla käy, kun auto on kuitenkin rakennettu tuohon kuosiin jo -90 luvun alussa, ja leimattu sen jälkeen pelkästään noiden vinkkareiden kanssa aina vuoteen 2006 asti jonka jälkeen ei ole leimalla käytetty. Eli voivatko nyt hylätä tuon takia leimalla, jos on parikymmentä vuotta noin kelvannut...? No, katotaan miten paljon tässä joutuu byrokratiaa vastaan tappelemaan asian tiimoilta :-). Ajellaan sitten tarrakilvillä tai Galaxiella asian selvittelyn ajan. Vai menisköhän tuo norsunkorvilla läpi mutisematta, semmoset tuolta tallin hyllyltä löytyisi... Quote Link to comment
metake Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 -60 tuli kapeet vilkut ja vinkkarit poistui. (numerosta 3 192 507 mun tietojen mukaan) Tää tieto pitää paikkansa jos ollaan Ruotsissa, Suomessa tuli vilkut vasta vuotta myöhemmin, eli täällä -60:n on vielä vinkkareilla. Katsastajan käsikirjasta en löytänyt mainintaa että koska vilkut on tulleet pakollisiksi, mutta kyllä sen varmaan joku tietää että koska? Quote Link to comment
metake Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Eli voivatko nyt hylätä tuon takia leimalla, jos on parikymmentä vuotta noin kelvannut...? Kyllä voi jos ei täytä määräyksiä, mutta voi hyvinkin olla että vinkkarit on kelvanneet vielä vuonna -67 jolloin ei olisi mitään ongelmaa. -68 on tullut aika monta pakollista varustetta autoon, tai muutoksia niihin, joten on mahdollista että vilkutkin olisi tulleet vasta silloin pakollisiksi, mutta tää on pelkkä arvaus. Edit: Moottoripyörään vilkut tuli pakollisiksi vasta 1.3.1983, joten melko pitkään niilläkin on saanut ajella ilman vilkkuja. Quote Link to comment
Guest Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Kyllä voi jos ei täytä määräyksiä, mutta voi hyvinkin olla että vinkkarit on kelvanneet vielä vuonna -67 jolloin ei olisi mitään ongelmaa. -68 on tullut aika monta pakollista varustetta autoon, tai muutoksia niihin, joten on mahdollista että vilkutkin olisi tulleet vasta silloin pakollisiksi, mutta tää on pelkkä arvaus. No johan nyt on prkle ! Eli voivat takautuvasti muuttaa yli 20 vuotta sitten hyväksytyn homman...? Tästähän tulee mielenkiintoista ;-). Mites noita vinkkareita ei laskettais vilkuiksi, siksikö koska eivät vilku? Pitääkö niihin nyt räpeltää vielä rele väliin että vilkkuisivat...? No, konttorillahan tuo aikanaan selviää... Quote Link to comment
Guest Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Kiitti Tanhis. Pitääpä ottaa toi prosyyri leimakonttorille mukaan ja alkaa esitellä tuota sitten jos alkaa tulla ongelmia tuon asian kanssa... Quote Link to comment
Tanhis Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 -60 tuli kapeet vilkut ja vinkkarit poistui. (numerosta 3 192 507 mun tietojen mukaan) Tää tieto pitää paikkansa jos ollaan Ruotsissa, Suomessa tuli vilkut vasta vuotta myöhemmin, eli täällä -60:n on vielä vinkkareilla. Katsastajan käsikirjasta en löytänyt mainintaa että koska vilkut on tulleet pakollisiksi, mutta kyllä sen varmaan joku tietää että koska? Lainaus jostain ikivanhasta FVWA postauksesta eli munkin tieto vähän niin ja näin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.