Guest Hotvws1 Posted April 20, 2005 Posted April 20, 2005 http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 8974a87566 Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 20, 2005 Posted April 20, 2005 Olisikohan tuo kätevämpi tapa tehdä muotti kuin että kipsistä? Kumpaakaan en ole kokeillut, mutta jospa sitä joskus jotain. Quote
Guest fgronlun Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 Tuttava ollu venefirmas töiss ja se sano kyll että kaikki formut kyll tehdään aina lasikuidusta. Jos on tekemässä isompaa muottia(esim isolle konepellille) niin kannattaa laminoida paineilma liitin keskelle niin irtoo paremmin(harvoin kyll tarttee) En lukenu tarkkaan mutt muotti kannattaa aina tehdä sitt kunolla niin ei tartte sitte valmista alkaan korjaileen ja myös tarpeeksi paksusti ett ei vetele! Taitaa kyll meinnä aika määrä kipsia jos esim teet konepeltimuotin. Jos haluaa hyviä neuvoja niin yleensä kannatta ottaa yhteyttä lähimpään laminointi firmaan, näitten kautta yleensä myös saa halvemalla tiskin alta materiaalitkin. Quote
Guest Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 kipsistä? ihan varmasti toi on parempi tapa tehdä luukun muotti. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 21, 2005 Posted April 21, 2005 Joo, en tiedä mistä se on jäänyt päähän, mutta yleensä vaan kuullut puhuttavan kipsimuotista. Lienee ihan vanhentunut juttu, kuulostaakin paljon hankalammalta. Ja tosiaan, aika paljon sitä kipsiä siihen menis. Quote
Guest TiKi Posted April 22, 2005 Posted April 22, 2005 Hyvät ohjeet, mutta ensimmäisen hiilikuitukerroksen jälkeen ei kannata tuhlata kallista hiilikuita alempiin kerroksiin. Hiilikuitu ei tuossa lisää valmiin osan lujuutta. Hartsi heikoimpana lenkkinä määrää käytännössä käsin laminoiduissa osissa niiden lujuuden. Quote
joksa Posted April 22, 2005 Posted April 22, 2005 Painosäästökin jää mitättömäksi hiilarilla kotikonsteilla, mutta tuossa lienee tarkoitus tehdä "tuuninkia", kun on jätetty maalaamattomaksi. Quote
Guest TiKi Posted April 22, 2005 Posted April 22, 2005 Totta. Ei oo yhtään normaalia lasikuituosaa kevyempi. Kipsistä. Sitä voi toki käyttää muoteissa, mutta etenkin mallineiden (=osa, josta muotti tehdään) muotoilussa kipsi on verraton materiaali. Itse olen ennen muotin laminointia maalannut valmiin kipsipinnan tavallisella 2K hiomavärillä. Sen jälkeen kevyt hionta, vahaus ja irrostusainetta pintaan. Eikä ole ollut ongelmia. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted April 22, 2005 Posted April 22, 2005 Totta. Ei oo yhtään normaalia lasikuituosaa kevyempi. Kipsistä. Sitä voi toki käyttää muoteissa, mutta etenkin mallineiden (=osa, josta muotti tehdään) muotoilussa kipsi on verraton materiaali. Sitäkin ajattelin että kipsiä varmaan parempi käyttää juuri silloin kun ei edes yritä tehdä kopiota alkuperäisestä, vaan jos on tarvetta ja intoa hieman muotoilla. Osaisko joku heittää arvioita miten pajon kevyempää lasikuitu on kuin pelti? Eli esimerkiksi, paljonko painaa Kuplan pitkä etuluukku peltisenä ja paljonko kuitusena? Tietenkin sitä kuitua voi laittaa paksusti ja paino lisääntyy, mutta semmonen riittävä normaalipaksuus. Nimimerkki, ei kesäksi töitä, ylimääräistä aikaa. Quote
Guest TiKi Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Osaisko joku heittää arvioita miten pajon kevyempää lasikuitu on kuin pelti? Kuplan vm. 52-67 puskurit painoivat muistaakseni etummainen hieman alle ja takapuskuri hieman yli 1 kg. Puskurit eivät olleet kovin paksut, mutta ihan tukevat kuitenkin. Quote
Guest Toheltaja Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 mulla painaa porschen takapuskuri 900g ja vakio oli luokkaa 7-8kg Quote
Guest Posted April 25, 2005 Posted April 25, 2005 Mie jätin puskurit kokonaan pois. Voitin! :D Jan (Rekisteröintipunnituksessa 720kg) Quote
mikan Posted April 26, 2005 Posted April 26, 2005 Jan (Rekisteröintipunnituksessa 720kg) Oot sitten vähän lihonut viime näkemän! ;-D t. Mika Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.