Jump to content

Tee se itse hiilikuituosat


Guest Hotvws1

Recommended Posts

Guest fgronlun
Posted

Tuttava ollu venefirmas töiss ja se sano kyll että kaikki formut kyll tehdään aina lasikuidusta. Jos on tekemässä isompaa muottia(esim isolle konepellille) niin kannattaa laminoida paineilma liitin keskelle niin irtoo paremmin(harvoin kyll tarttee) En lukenu tarkkaan mutt muotti kannattaa aina tehdä sitt kunolla niin ei tartte sitte valmista alkaan korjaileen ja myös tarpeeksi paksusti ett ei vetele! Taitaa kyll meinnä aika määrä kipsia jos esim teet konepeltimuotin. Jos haluaa hyviä neuvoja niin yleensä kannatta ottaa yhteyttä lähimpään laminointi firmaan, näitten kautta yleensä myös saa halvemalla tiskin alta materiaalitkin.

Posted

kipsistä?

ihan varmasti toi on parempi tapa tehdä luukun muotti.

Posted

Hyvät ohjeet, mutta ensimmäisen hiilikuitukerroksen jälkeen ei kannata tuhlata kallista hiilikuita alempiin kerroksiin. Hiilikuitu ei tuossa lisää valmiin osan lujuutta. Hartsi heikoimpana lenkkinä määrää käytännössä käsin laminoiduissa osissa niiden lujuuden.

Posted

Painosäästökin jää mitättömäksi hiilarilla kotikonsteilla, mutta tuossa lienee tarkoitus tehdä "tuuninkia", kun on jätetty maalaamattomaksi.

Posted

Totta. Ei oo yhtään normaalia lasikuituosaa kevyempi.

 

Kipsistä. Sitä voi toki käyttää muoteissa, mutta etenkin mallineiden (=osa, josta muotti tehdään) muotoilussa kipsi on verraton materiaali. Itse olen ennen muotin laminointia maalannut valmiin kipsipinnan tavallisella 2K hiomavärillä. Sen jälkeen kevyt hionta, vahaus ja irrostusainetta pintaan. Eikä ole ollut ongelmia.

Posted
Totta. Ei oo yhtään normaalia lasikuituosaa kevyempi.

 

Kipsistä. Sitä voi toki käyttää muoteissa, mutta etenkin mallineiden (=osa, josta muotti tehdään) muotoilussa kipsi on verraton materiaali.

 

Sitäkin ajattelin että kipsiä varmaan parempi käyttää juuri silloin kun ei edes yritä tehdä kopiota alkuperäisestä, vaan jos on tarvetta ja intoa hieman muotoilla.

 

Osaisko joku heittää arvioita miten pajon kevyempää lasikuitu on kuin pelti? Eli esimerkiksi, paljonko painaa Kuplan pitkä etuluukku peltisenä ja paljonko kuitusena? Tietenkin sitä kuitua voi laittaa paksusti ja paino lisääntyy, mutta semmonen riittävä normaalipaksuus.

 

Nimimerkki, ei kesäksi töitä, ylimääräistä aikaa.

Posted
Osaisko joku heittää arvioita miten pajon kevyempää lasikuitu on kuin pelti?

 

Kuplan vm. 52-67 puskurit painoivat muistaakseni etummainen hieman alle ja takapuskuri hieman yli 1 kg. Puskurit eivät olleet kovin paksut, mutta ihan tukevat kuitenkin.

Guest Toheltaja
Posted

mulla painaa porschen takapuskuri 900g ja vakio oli luokkaa 7-8kg

Posted

Mie jätin puskurit kokonaan pois.

 

Voitin!

 

:D

 

Jan (Rekisteröintipunnituksessa 720kg)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...