Jump to content

009 säätäminen


Recommended Posts

Kertokaa tyhmälle nyt vielä kerran miten tuo jakaja säädetään kohdalle ja miten se ennakko säädetään?On asteikolla oleva hihnapyörä.Miten srobolla laitetaan ennakko kohdalleen?Ja paljonko sen ennakon pitää olla ja pitääkö se säätää tietyllä kierrosalueella vai tyhjäkäynnillä?

 

Kiitti

Link to comment

Ekaks kannattaa säätää "staattisesti" ts. valokynällä, jos pata ei ole jo pyörintäkunnossa. Käännetään hihnapyörä vakio-ennakon 7 astetta kohdalle (lohkon saumaan), kytketään valokynä puolan napojen väliin ja käännetään jakajaa siten että valo syttyy/sammuu just sen 7 asteen kohdilla.

 

Sit strobo kiinni: anturi ykköstulpan johtoon, plussa laturiin ja maa johonkin maahan.

 

Pata pyörimään ja liipasimella valoa hihnapyörälle. Pitäis pysyä tyhjäkäynnillä siinä 7 asteen kieppeillä.

 

Sitten kierroksia ja tarkastetaan jotta ennakkoa on riittävästi, noin 28 astetta on sopiva. 009:llä pitäis tulla jossain reilussa 3000 kierroksessa, eli kyseessä on maksimiennakko. Tämä onkin paljon tärkeämpää kuin tuo perusennakko (tyhjäkäyntiennakko) jotta ei ala kone nakuttamaan liiasta ennakosta.

 

Sopivaan ennakkoon vaikuttaa sitten mm. puristussuhde, käytettävä bensa ym., mutta ei tuolla ohjeella nyt hyvin pieleenkään pääse.

 

Puavo@dwl.fi

Link to comment

Juu,kyseessä olis ensi startti uudella koneella ja nokka pitäs ajaa kans sisään (eli heti kiekat ylös).Kärkiä ei ole vaan kärjetön sytkä.Puristukset about 8.Eli 3000 kiekalla pitäs saada strobo näyttämään hihnapyörällä noin 28 astetta jakajaa kääntelemällä.Vai miten??

Link to comment
Kertokaa tyhmälle nyt vielä kerran miten tuo jakaja säädetään kohdalle ja miten se ennakko säädetään?On asteikolla oleva hihnapyörä.Miten srobolla laitetaan ennakko kohdalleen?Ja paljonko sen ennakon pitää olla ja pitääkö se säätää tietyllä kierrosalueella vai tyhjäkäynnillä?

 

Kiitti

 

Ennakon määrä, kasvunopeus ja maksimi on erilainen erilaisille koneille.

 

Tässä perusohje joka toimii jotakuinkin kaikkiin tavallisimpiin koneisiin...

 

Ensiksi taustatietoa:

 

009 jakajien laatu on vaihtelevaa, samaan aikaan ostettuissa ei käyrä ole välttämättä samanlainen. Toinen voi antaa 20 astetta ennakkoa kun toinen pukkaa 30. Eli lähtökohtaisesti sinun on tarkistettava paljonko sitä tulee. Ei voi olettaa mitään.

 

009 on lisäksi aika karu, "tyhmä" jakaja, joka sen takia on säädettävä "turvallisen marginaalin" mukaan. Eli joissain olosuhteissa (kierrokset, kuormitus) se on liki optimaalista, mutta toisilla alueilla varsin kaukana siitä. Pakko säätää "pahimman" riskin mukaan turvalliseen kohtaan.

 

Niitä voi "säätää" varsin paljon tuosta eteenpäinkin, muuttaen käyriä jne. mutta en mene tässä nyt niin syvälle.

 

Eli perus säätöohje 009:lle:

 

1) ota selvää paljonko ennakkoa se antaa. 5 astetta tyhjäkäyntiennakkoa on turvallinen asetus alkuvaiheessa. Eli laitat 5 astetta perusennakkoa strobolla. Jos on säädettävä strobo niin säätö nollaan... sitten käännät jakajaa moottorin käydessä alle 1000rpm tyhjäkäyntiä, niin että asteikkomittapyörässä on 5 astetta tasan lohkon sauman kohdalla. (Asteikkohihnapyörien asteikot on painettu pyörään miten sattuu, niihin ei voi luottaa *absoluuttista* arvoa haettaessa, mutta *muutos* pitää kyllä paikkansa.. ja sitä tässä haetaan.. )

Kierrätät moottoria jonnekin vähän yli 3000rpm, jolloin kaikki ennakko on pelissä. Ennakot lakkaa kiipeämästä jossain 2000-3000 välissä. Katso paljonko maksimiennakkoa strobo näyttää asteikkopyörällä.

Ota maksimista pois 5astetta niin näet paljonko jakaja antaa. Tämä on hyvä tieto pistää muistiin, vaikak tämän vaiheen voi periaatteessa jättää poiskin jos tekee nuo seuraavat vaiheet...

 

2) sitten pitäisi määritellä kuinka pielessä jakajan asteikko on. Pyörässä on 2 yläkuolokohtaa, TDC (0 tai 180 astetta). Otat 1 tai 3 pytyn tulpan irti ja tuikkaat tulpanreiästä sisään jonkun puikon joka ei katkea helposti mutta ei naarmutakaan alumiinista mäntää ja kantta helposti. Puutikku voi katketa (lyijykyniä on jengiltä napsunu :) ). Pyörität konetta eestaas sen pytyn männän ollessa yläkuolokohdassa, ja koitat mahdollisimman tarkkaan löytää yläkuolokohdan. Millipeliä.

 

Itse otin vanhasta tulpasta posliinit pois ja tein M10 kierteet tulpan metallirungon sisään ja ruuvasin siihen pitkän M10 pultin. Pultti ruuvataan niin syvään palotilaan että se estää konetta pyörimästä täyttä ympyrää.. VAROVASTI kääntäen hihnapyörästä. Käännät ensin yhteen suuntaan kunnes stoppaa, ja pistät merkin ohuella tussilla hihnapyörään. Sitten pyörität konetta vastakkaiseen suuntaan kunnes taas stoppaa, ja laitat toisen merkin. Asteikosta katsoessa *oikea* yläkuolokohta on täsmälleen tekemiesi merkkien puolivälissä. Ei voi erehtyä. Merkkaa sen jälkeen taas ohuella tussilla TDC kohta kunnolla esiin, ja siitä eteenpäin 5 asteen välein 40:een asti. Vaikka molempiin suuntiin. Nyt sinulle on todelliset, oikeat lukemat pyörässä.

 

 

3) säädä jakaja MAKSIMI ennakon mukaan, kierrättämällä konetta noin 3000rpm asti. Tällöin ennakko on lakannut kiipeämästä varmasti ja kaikki ennakko on pelissä. Säädä jakajaa kääntämällä ajoitusta niin että maksimi ennakko 3000rpm kierroksilla on 28 -34 asteen kohdalla. 32 on aika yleisesti hyväksytty turvallinen kohta useimmille koneille. 34 yli ei parane mennä. Tämä on turvaraja, moottorisi ei koskaan voi potkaista ennakkoa yli 34 asteen tämän jälkeen vaikka mitä tekisit. HUOMAA, että tyhjäkäynnillä ennakko asettuu sitten "mihin sitä sattuu huvittamaan", sillä ei ole mitään väliä. Voit laittaa sen lukeman muistiin jos haluat sitä seurata tyhjäkäynnillä jatkossa. Koska 009 jakajien antama ennakko vaihtelee, niitä ei voi säätää tyhjäkäynnillä lainkaan ellei tunne juuri ko. jakajayksilöä. Maksimit huitelee missä sattuu.

 

Siinäpä se tais olla.

 

009 "hierominen" on taiteenlaji johon en tässä puutu, vaatii vähän enemmän kokemusta.

 

Jan

Link to comment

Jos nokka ajetaan sisään, niin täytyy turvautua tuohon staattiseen ajoitukseen. 2000-2300rpm (tyypilliset nokansisäänajokierrokset) ei ennakkoa tule mitenkään ainakaan liikaa vielä.

 

Nokan sisäänajo on verrattain helppo kuormitukseltaan koneelle.

 

Kesken nokan sisäänajon (tyypillisesti 20min) ei toinna sytkään sen kummemmin koskea. Nokan sisäänajon jälkeisen öljynvaihdon jälkeen voi sitten ruveta stroboilemaan.

 

Puavo@dwl.fi

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...