Jump to content

Iskun lisäys 2mm, tehoa perstuntumalla lisää paljonko?


Recommended Posts

Tuskin se numeraalinen huipputehon mahdollinen kasvu vaan jos kone sattuukin osakombinaation suhteen heräävän paremmin eloon pidemmällä iskulla ja keskitehollisesti/väännöllisesti tai vaikutus onkin +/-0.

 

Toisilla foorumeilla olet pelännyt pidemmän iskun rasitusvaikutuksia, joten jos se jännittää, kasaa lyhyemmällä iskulla.

 

Melkoista iisakkikirkkoa oot tekemässä, uskaltanetkohan ajaa ko autolla kun saat valmiiksi vai räjäytät pannun ekalla täyskaasurepäisyllä:D

Link to comment

Perstuntumalla sanoisin, ettei tule yhtään lisää tehoa isommalla tilavuudella, jos muita muutoksia ei tehdä. Huipputeho tullee pari sataa kierrosta alempana sillä pidemmällä iskulla.

Link to comment
Guest fgronlun

Tehon kannalta tärkein osa koneessa on sylinteri kansien virtaus/kanava pinta-ala.

 

Kansi antaa parhaamman tehon määrätyllä kanavan virtuasnopeudella. Esim Pipemax ym simulaatio ohjelmat antavat max nopeudeksi noin 91m/s.

 

Moottori koko sitten määrä millä kierrosluvulla tämä saavutetaan. Esim 1200cc kone vaatii tuplaten kierroksia ku mitä 2400cc kone vaatii samalla kannella.

 

Todellisuudessa jos VW kone kyseessä voisi olettaa että max hv lukema voisi hivenen olla korkeampi 2400cc koneella koska saavuttaa max tehon matalammalla kierrosluvulla. Syy tähän on matalammat kitkahäviöt.

 

Koneen käyttöalueen taas määrää nokka akseli. Liian kireä nokka kiltillä kansilla tekee sen että huipputeho pienenee koko kierrosluku alueella. Syy tähän on että alalkierrosluvulla imuvena on liian kauan auki ja mäntä työntää valmiiksi sekoitettua pensa/ilma seosta takas imukanavaan ja täytöksestä tulee vajaavainen, helpolla tapahtuu myös ns tupla seostus. Taas kierrosluvulla jolla nokka akselin ajotus alkaa olla kohillaan niin imukanava alkaa ahdistaan ja ilmaa ei enää siirry.

Siis koneesta tulee tasalaiha luonteeltaan.

 

Kiltimpi tai jopa liian kiltti nokka ei aiheuta pieillä kierroksilla tätä takas puhaltamista mutta sitten taas ei pidä imuvenaa tarpeeksi kauan auki korkeemmilla kierroksilla. Tämä aiheuttaa sen että imukanavan potentiaalia ei koskaan saavuteta.

Sitten tulee vielä pako/imusarjan pituudet jotka pitää katsoa aina erikseen.

 

Kuten huomaat pelkän iskun vaikutus tehoon ei ole yksi selitteinen. Liaan kireellä nokalla tehon nousu voi olla +- 0 sillä erotuksella että teho tulee alempana mutta vääntö nousee hivenen. Jos taas koneessa ollu liian kiltti nokka niin pidempi isku voi jopa nostaa huipputehoa ja kierrosluku alue ei edes muutu hirveesti.

 

Itse otin personin kaavat loungelta ja lykkäsin Exceliin ja sielä voi hyvin katsoa miten koneen koko vaikuttaa max tehon kierroslukuun. Parhain teho saavutetaan ku imu/pakosarja, nokka, kansien virtaus sekä pinta ala on optimoitu samalle kierrosluvulle.

Link to comment

Okei, noi kaavat kuulostaa mielenkiintoiselta ajanvietteeltä. Pitääpä pohtia noita ja kokeilla eri kombinaatioita simuloida. Pian kuitenkin pistän akselin tilaukseen.

 

Tiedän ettei tuolla pienellä iskunlisäyksellä voi ennustaa kovin tarkasti tehonnousua, niin monta muuttujaa kummiskin sopassa. On Johannes melkoinen velho kun lukee sen juttuja :)

 

Haluatko jakaa tuon excel taulukon?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...