-Alex- Posted June 9, 2012 Share Posted June 9, 2012 Jos moottorin isku on 86mm ja tilavuus 2789cc ja teho/vääntö 250hv/300nm. Iskua lisätään 2mm, jolloin tilavuus on 2854cc, mikään muu ei muutu, paljonko tulee tehoa lisää? Veikkaisin 2-3hv. Quote Link to comment
ARTO Posted June 9, 2012 Share Posted June 9, 2012 Tuskin se numeraalinen huipputehon mahdollinen kasvu vaan jos kone sattuukin osakombinaation suhteen heräävän paremmin eloon pidemmällä iskulla ja keskitehollisesti/väännöllisesti tai vaikutus onkin +/-0. Toisilla foorumeilla olet pelännyt pidemmän iskun rasitusvaikutuksia, joten jos se jännittää, kasaa lyhyemmällä iskulla. Melkoista iisakkikirkkoa oot tekemässä, uskaltanetkohan ajaa ko autolla kun saat valmiiksi vai räjäytät pannun ekalla täyskaasurepäisyllä:D Quote Link to comment
-Alex- Posted June 9, 2012 Author Share Posted June 9, 2012 Pitää ottaa varmanpäälle :D Yleisesti ottaen lisäkuutiot ovat hyvästä vain, mutta ei jokaisessa koneessa. Quote Link to comment
Guest Posted June 9, 2012 Share Posted June 9, 2012 Perstuntumalla sanoisin, ettei tule yhtään lisää tehoa isommalla tilavuudella, jos muita muutoksia ei tehdä. Huipputeho tullee pari sataa kierrosta alempana sillä pidemmällä iskulla. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 9, 2012 Author Share Posted June 9, 2012 Kuinka pitkät kanget sulla on tomi omassa koneessa, muistaakseni sulla 88 isku myös? Quote Link to comment
Guest Posted June 10, 2012 Share Posted June 10, 2012 5.7" ja kierroksia silloin tällöin yli 8000, enkä osaa sanoa notkuuko akseli vai ei. Vielä ei ole hajonnut. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted June 10, 2012 Share Posted June 10, 2012 Tehon kannalta tärkein osa koneessa on sylinteri kansien virtaus/kanava pinta-ala. Kansi antaa parhaamman tehon määrätyllä kanavan virtuasnopeudella. Esim Pipemax ym simulaatio ohjelmat antavat max nopeudeksi noin 91m/s. Moottori koko sitten määrä millä kierrosluvulla tämä saavutetaan. Esim 1200cc kone vaatii tuplaten kierroksia ku mitä 2400cc kone vaatii samalla kannella. Todellisuudessa jos VW kone kyseessä voisi olettaa että max hv lukema voisi hivenen olla korkeampi 2400cc koneella koska saavuttaa max tehon matalammalla kierrosluvulla. Syy tähän on matalammat kitkahäviöt. Koneen käyttöalueen taas määrää nokka akseli. Liian kireä nokka kiltillä kansilla tekee sen että huipputeho pienenee koko kierrosluku alueella. Syy tähän on että alalkierrosluvulla imuvena on liian kauan auki ja mäntä työntää valmiiksi sekoitettua pensa/ilma seosta takas imukanavaan ja täytöksestä tulee vajaavainen, helpolla tapahtuu myös ns tupla seostus. Taas kierrosluvulla jolla nokka akselin ajotus alkaa olla kohillaan niin imukanava alkaa ahdistaan ja ilmaa ei enää siirry. Siis koneesta tulee tasalaiha luonteeltaan. Kiltimpi tai jopa liian kiltti nokka ei aiheuta pieillä kierroksilla tätä takas puhaltamista mutta sitten taas ei pidä imuvenaa tarpeeksi kauan auki korkeemmilla kierroksilla. Tämä aiheuttaa sen että imukanavan potentiaalia ei koskaan saavuteta. Sitten tulee vielä pako/imusarjan pituudet jotka pitää katsoa aina erikseen. Kuten huomaat pelkän iskun vaikutus tehoon ei ole yksi selitteinen. Liaan kireellä nokalla tehon nousu voi olla +- 0 sillä erotuksella että teho tulee alempana mutta vääntö nousee hivenen. Jos taas koneessa ollu liian kiltti nokka niin pidempi isku voi jopa nostaa huipputehoa ja kierrosluku alue ei edes muutu hirveesti. Itse otin personin kaavat loungelta ja lykkäsin Exceliin ja sielä voi hyvin katsoa miten koneen koko vaikuttaa max tehon kierroslukuun. Parhain teho saavutetaan ku imu/pakosarja, nokka, kansien virtaus sekä pinta ala on optimoitu samalle kierrosluvulle. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 10, 2012 Author Share Posted June 10, 2012 Okei, noi kaavat kuulostaa mielenkiintoiselta ajanvietteeltä. Pitääpä pohtia noita ja kokeilla eri kombinaatioita simuloida. Pian kuitenkin pistän akselin tilaukseen. Tiedän ettei tuolla pienellä iskunlisäyksellä voi ennustaa kovin tarkasti tehonnousua, niin monta muuttujaa kummiskin sopassa. On Johannes melkoinen velho kun lukee sen juttuja :) Haluatko jakaa tuon excel taulukon? Quote Link to comment
Anssi Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Kuvan kaavallahan sen voi laskea... vakio 1600 moottorissa toi tehollinen keskipaine on kai jotain 7 VH = Motorhubraum pi = mittlerer indizierter Druck n = Drehzahl x = Arbeitsweise (2- oder 4-Takt) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.