Jump to content

Pallonivelkeulan jäykkyys


Recommended Posts

Lähtökohtana olis kaksi eri aksiloo, toinen orggis johon laitettu säätöpalat, ja toinen puman akseli. Kumpanenkin akseli on ylä, ala, ja keskiasennossa mahdottoman jäykkä, centin joustaminen on todellakin työn takana (pitää hyppiä keulan päällä koko painolla). Kaik paikat hyvin rasvassa, ja liikkuvat irrallaan kaikki ok, mut kasassa on niin järettömän jäykkä jotta huh..

 

Mistähän vikaa alkas ettiskelemään, tai onko kellään ollu itellä samoja vikoja ?

Link to comment
Guest Toheltaja

tuntuu kyllä omituiselta ku normaalisti tämmösen 70kg jässikän heijaaminen varapyöräkotelon pohjassa vaikuttaa jo melkoisen paljon eestaas liikkumaan.

Link to comment
Guest migi

Pallonivelet on varmasti oikeassa asennossa, eli liikkuvat pitkittäissuunnassa enemmän kuin poikittain? Jos yksikin on väärässä asennossa, joustovara voi olla tosi pieni.

Link to comment
Guest migi

Yksi potentiaalinen kanittaja on akselin sisäpusla. Tämähän on liukulaakeri ja jos se on huonosti voideltu tai laakeri on irronnut ulkokehästä niin varmasti on jäykkä keula.

Link to comment
Guest migi

Tässä olisi omakohtaisia kokemuksia aiheesta. Maanantaina nimittäin auto pomppasi katsastuksessa liian jäykästä etujousituksesta. Akselina on tuo parjaamani brassin tekemä puma ja ala- ja yläpallot uusittu.

 

Tuli lyötyä auto kiireellä nippuun ja leimalle, tässä tuli ensimmäinen moka. Vaikka akseli oli säädetty niin ylös kuin ikinä saa niin iskarit makasivat pohjaanlyöntikumien varassa, joustovaraa oli pari milliä ennen sitä. Iskareina vakiot fichtel&sachs. Katsari kehui vielä iskaritestissä etuiskareita vaikka ne eivät käytännössä siis liikkuneet :)

 

No kotona sitten otin iskarit pois ja keula tuntui liikkuvan ihan mukavasti, joten tutkimaan iskareita. Lopputulos oli että leikkasin pohjaanlyöntikumeista tarpeeksi pois ja näin joustovaraa tuli riittävästi.

 

Mutta tässä tulee jutun pihvi, nimittäin keula oli sikajäykkä vaikka iskarit olivatkin tarpeeksi lyhyet. Tätä ihmetellessäni huomasin että iskari ei liiku kunnolla jos sitä vääntää samalla sivusuunnassa. No tässä akselissahan oli ne yläreiät päin peetä, joten jos yläpään kiristi loppuun asti niin se väänsi iskaria ja keula ei liikkunut. Jouduin suurentamaan yläreikiä ulospäin ja lisäksi jätin yläpään "löysälle" lukkomuttereilla niin johan alkoi toimimaan. Ja kelpasi katsastusmiehellekin.

Link to comment
Guest migi

Mun puma akselissa on säätöpaloina sellaiset hammastetut levyt jotka kiristetään muttereilla haluttuun asentoon. Vähäisen säätelykokemuksen perusteella avistyyppiset säätöpalat joissa on säätöpultti korkeudelle ja lukitusmutteri voisivat olla kätevämmät. Ainakin kun laittaa keulan katsastusasentoon niin on helpompi vain kiristää ruuvista kun tässä hammasratkaisussa joutuu vääntämään säätöä ylöspäin ja samalla pitää koittaa kiristää lukitusmutteri. En tiedä hiffasiko kukaan mitä koitin selittää...

Link to comment

Ainakaan keulan jäykkyyteen ei vaikuta se, onko kyse hammastuksesta vai Aviksesta. Mulla on nimittäin Mixi sellainen kivireki keulastaan, että vähänkin pomppuisella tiellä sinkoilee sinne tänne. Puma tuokin on tuo akseli, vanhemman mallinen ilmeisesti vaan.

 

Niin, eikä hievahdakaan nykyasennossaan, vaikka olisi kolme Ruususta etuluukussa pomppimassa ;)

Link to comment

niin.....joskus nimimerkkin Lasse:n kanssa kovasti filosofoineena tästä iskariaiheesta niin kun madaltaa käyttämällä vain etuakselin säätöä kääntyy iskari sellaiseen kulmaan, että joustoliikkeen tapahtuessa iskari alkaa kääntyä 'poikittain'...

 

tämän takia pitäisikin siirtää iskarin yläpäätä pirusti eteenpäin kun suorittaa madallustoimenpiteitä. tosimies ehkä kääntäisi koko iskaritorneja eteenpäin....

 

voin toki olla väärässäkin.

 

ps. dropatut olka-akselit on todella pop.

Link to comment
Guest migi

Joo mulla oli tosiaan ongelmana että iskarit kääntyivät alapäästään liian sisälle, siis auton keskilinjaa kohti. Yläpää väänsi iskaria ulospäin ja ne jumittivat huomattavasti. Irrallaan kaikki liikkui ok. Tietysti sama homma voi tapahtua auton kulkusuunnassa jos iskarin alasilmukka ei pääse liikkumaan vaan vääntää iskaria.

 

Kannattaa siis ottaa iskari irti ja kokeilla keulan joustoa. Jos ilman iskareita liikkuu vapaasti, niin syyllinen on siinä.

Link to comment

Asiaa! Nyt selkeni miksi kaverin keula on kivireki. Ihmeteltiin pitkään miksi ei toimi vaikka Puma laski keulan tonttiin saakka säädöt auki (ilman iskareita... siis) ja iskareissa oli mitattuna tarpeeksi liikettä ja oli laakerit hyvin voideltu jne, jne.

 

Jännä juttu ettei "isot pojat" atlantin takaa ole ikinä maininneet asiasta. Tai sit olen vaan ollut sokea. Onneksi täällä kotona on sentään fiksuja kavereita auttamassa. :))

 

Tuli vaan mieleen että voisiko Pumassa/Mexikovolkkarissa olla eri ripustukset mikä selittäisi miksi reiät väärässä paikassa?

Link to comment
Guest migi

Jahas vai ne hammastetut ovat avikset. No vielä tarinaa iskareista.

 

Eli mulla oli alkuperäiset iskarit, joista oli poistettu pohjaanlyöntikumit. Nämäkin tuppasivat pohjaamaan, joten hain pilteemasta :) cee kadetin etuiskarit (70-532). Niistä tuli ihan buenot kun vaihdoin alaholkin vanhoista iskareista. Näissä riittää joustovaraa alaspäin monta senttiä enemmän kuin vakioiskareissa ja ulosjoustoakin on riittävästi (ja bonusena hintakin oli vain 19e). Ladan iskarit taas ovat todella lyhyet, ulosjousto ei riitä jos keula ei ole aivan tontissa, joten skippasin ne.

 

Ainoat moitteen sanat noista ooppelin iskareista on että ne ovat hieman jäykät kuplaan (ok jos tykkää tiukasta alustasta) ja niissä ei ole pohjaanlyöntikumeja sisällä (luultavasti).

 

Laitoin kuvapankkiin pari kuvaa, jossa mitat ja kuvat keulasta ulos/sisäänjoustossa. Sisäänjoustossa on sitten vielä hallitunkki auton ja maan välissä, en tiedä olisiko mennyt alemmaskin? Tosin alkaa palloniveletkin rajoittamaan jo tuossa vaiheessa.

 

http://fvwa.sitefactory.fi/main.php?method=catalog&sub=_showsubcategorie&group=Volkkarit&subgroup=iskarit

Link to comment
Guest Toheltaja

mä tein eilen sen tempun että lämmitin alaolkavarret ja käänsin niitä sen verran että toimivat kun vaihtaa vasemmalta oikealle ja päin vastoin. Nyt pallonivet tulee paljon parempaan kulmaan kun se on madallettuna. Periaatteessa nivel on "vakio" asennossa kun autoa o tontitettu balttiarallaa 7-9cm, joten varaa on vielä nivelien suhteen alemmaskin ku normaalisti.

 

TÄTÄ EN SUOSITTELE KENENKÄÄN TEKEVÄN (poistan ainakin itseltäni vastuun yllyttämisestä)

 

 

Voin napata kuviakin kun saan auton oman akselin irti ja vakiot viereen verrattavaksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...