Guest Posted July 19, 2012 Share Posted July 19, 2012 Pallokeula 1972 jossa tehostin, edessä levyjarrut ja takana normisti rummut tietty. Katsastuksessa seuraava tuomio, muuten olisi leima jo saatu: Etu: vasen 2,5 ja oikea 2,5 ero 0%, loistavaa! Taka: vasen 1,8 ja oikea 3,0 ero 40%, hämmästys? Seisontajarru: vasen 2,0 ja oikea 2,0 ero 0%, loistavaa! Ei himottanu ite availla, vaan sain heti seuraavaksi päiväksi ajan Espoon Otaniemen VV-Directille (tässä vaiheessa vielä optimismia), siellä kaveri avasi takajarrut, oli roplaavinaan kuntoon, kasasi takaisin (työveloitus tästä oli kyllä kohtuullinen 32eur sis.alv) ja sitten katsastuskonttorille ja saatiin ihan samat arvot, elikäs vielä on leima hakusessa. Sopivasti (1,8) ottavalle puolelle on jarruputki vaihdettu siellä ihan loppupäässä. Sillä liikaa (3,0) ottavalla puolella näyttää siltä ettei olisi putkeen koskettu vähään aikaan. Onko ideoita miten on mahdollista tuollainen liikaa tarrautuminen käyttöjarrun kohdalla (ja mistä alkaa korjata), varsinkin kun kun käsijarru ottaa tasaisesti 0% erolla? T:Riku Quote Link to comment
-AP- Posted July 19, 2012 Share Posted July 19, 2012 Vasemmalla takana pyöräsylinteri jumissa tai letku tukossa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 20, 2012 Share Posted July 20, 2012 Miulla oli joskus silleen, että mittari kusahti mittauksessa ja näytti vasemmalle liian pientä, vaikka vika olikin oikeessa rummussa, johon oli vuotanu just sopivasti öljyä jarrupölyn sekaan ja nappas kiinni kun tauti. Kumpaa jarrua ne siellä räpläs? Quote Link to comment
Guest Posted July 24, 2012 Share Posted July 24, 2012 Taas on jarrut kerran avattu ja todettu kengät ja sylinterit samanlaisiksi ja ookoot on, ei tehty tässä kohtaa niille mitään. Mekaniikan luulis olevan kunnossa kun käsijarru otttaa tasaisesti ja eroa siis oli tarkat 0%. Eli sitten seuraavaksi hydrauliikan puolelle Nesteet tulee taakse yhtä putkea pitkin T-jakopalikkaan, josta jatketaan pyörille oikealle ja vasempaan. Seuraavaksi vaihdetaan koko putlkisto ja letkusto takana tuliskohan tuon jälkeen tasaseksi. Toivoa täytyy, ettei tule takapainoiseksi kun edellisissä mittauksissa antoi niin kovat jarruvoimat taakse oikealle. Jos noin käy, niin sitte täytyy varmaankin katsoa pitääkö vaihtaa pienemmät takajarrusylinterit (onko saatavilla ja mistä) tai pitääkö tehdä paineenalennusta siellä pääsylinterillä (mitens tuo tehdään?) Toivottavasti ei tuota viimeistä tarvii alkaa puuhaamaan. T:Riku Quote Link to comment
Tanhis Posted July 24, 2012 Share Posted July 24, 2012 Paineenalennus taakse on helppo ja kohtuu halpa toteuttaa eli ei sitä kannata murehtia. Quote Link to comment
multanen Posted July 24, 2012 Share Posted July 24, 2012 Tuntus että takapainoisessa autossa voi takajarrujen jarruvoima olla dynamometrissä isompi kuin etujarrujen. Kun vauhtia lisätään niin tilanteen pitäisi tietysti muuttua kun etupyörille tulee enemmän painoa. Sitä varten ainakin -77 palliksessa on se murkula jossa on kuula sisällä. Quote Link to comment
-AP- Posted July 25, 2012 Share Posted July 25, 2012 Dynamometrin antamia jarruvoimia ei voi verrata keskenään etu- ja takapään kesken, koska poljinvoimaa kullakin akselilla ei ole tiedossa. Dynamo pyörittää vaikka mittarin ympäri, jos vain pyörä pitää, rullat pysähtyy kun rengas luistaa laitteeseen asetetun määrän. Oikein pitävä rengas ja jerkkua reidessä, niin tuloksia saa vaikka kuinka. Sen vuoksi katsastuksessakaan ei takapainoisuutta katsota mittarista vaan koeajolla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.