Jump to content

Pallis - yksi pyörä jarruttaa liian tehokkaasti, muuten ok.


Guest rikup

Recommended Posts

Pallokeula 1972 jossa tehostin, edessä levyjarrut ja takana normisti rummut tietty.

 

Katsastuksessa seuraava tuomio, muuten olisi leima jo saatu:

Etu: vasen 2,5 ja oikea 2,5 ero 0%, loistavaa!

Taka: vasen 1,8 ja oikea 3,0 ero 40%, hämmästys?

Seisontajarru: vasen 2,0 ja oikea 2,0 ero 0%, loistavaa!

 

Ei himottanu ite availla, vaan sain heti seuraavaksi päiväksi ajan Espoon Otaniemen VV-Directille (tässä vaiheessa vielä optimismia), siellä kaveri avasi takajarrut, oli roplaavinaan kuntoon, kasasi takaisin (työveloitus tästä oli kyllä kohtuullinen 32eur sis.alv) ja sitten katsastuskonttorille ja saatiin ihan samat arvot, elikäs vielä on leima hakusessa.

 

Sopivasti (1,8) ottavalle puolelle on jarruputki vaihdettu siellä ihan loppupäässä.

Sillä liikaa (3,0) ottavalla puolella näyttää siltä ettei olisi putkeen koskettu vähään aikaan.

 

Onko ideoita miten on mahdollista tuollainen liikaa tarrautuminen käyttöjarrun kohdalla (ja mistä alkaa korjata), varsinkin kun kun käsijarru ottaa tasaisesti 0% erolla?

 

T:Riku

Link to comment
Guest Mika Raussi

Miulla oli joskus silleen, että mittari kusahti mittauksessa ja näytti vasemmalle liian pientä, vaikka vika olikin oikeessa rummussa, johon oli vuotanu just sopivasti öljyä jarrupölyn sekaan ja nappas kiinni kun tauti.

 

Kumpaa jarrua ne siellä räpläs?

Link to comment

Taas on jarrut kerran avattu ja todettu kengät ja sylinterit samanlaisiksi ja ookoot on, ei tehty tässä kohtaa niille mitään.

Mekaniikan luulis olevan kunnossa kun käsijarru otttaa tasaisesti ja eroa siis oli tarkat 0%.

Eli sitten seuraavaksi hydrauliikan puolelle

Nesteet tulee taakse yhtä putkea pitkin T-jakopalikkaan, josta jatketaan pyörille oikealle ja vasempaan.

Seuraavaksi vaihdetaan koko putlkisto ja letkusto takana tuliskohan tuon jälkeen tasaseksi.

Toivoa täytyy, ettei tule takapainoiseksi kun edellisissä mittauksissa antoi niin kovat jarruvoimat taakse oikealle.

Jos noin käy, niin sitte täytyy varmaankin katsoa pitääkö vaihtaa pienemmät takajarrusylinterit (onko saatavilla ja mistä) tai pitääkö tehdä paineenalennusta siellä pääsylinterillä (mitens tuo tehdään?)

Toivottavasti ei tuota viimeistä tarvii alkaa puuhaamaan.

 

T:Riku

Link to comment

Tuntus että takapainoisessa autossa voi takajarrujen jarruvoima olla dynamometrissä isompi kuin etujarrujen. Kun vauhtia lisätään niin tilanteen pitäisi tietysti muuttua kun etupyörille tulee enemmän painoa. Sitä varten ainakin -77 palliksessa on se murkula jossa on kuula sisällä.

Link to comment

Dynamometrin antamia jarruvoimia ei voi verrata keskenään etu- ja takapään kesken, koska poljinvoimaa kullakin akselilla ei ole tiedossa. Dynamo pyörittää vaikka mittarin ympäri, jos vain pyörä pitää, rullat pysähtyy kun rengas luistaa laitteeseen asetetun määrän. Oikein pitävä rengas ja jerkkua reidessä, niin tuloksia saa vaikka kuinka. Sen vuoksi katsastuksessakaan ei takapainoisuutta katsota mittarista vaan koeajolla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...