Jump to content

Kytkiremontti, eli muista varmistaa osien yhteensopivuus.


Recommended Posts

Tuli tuossa hankittua yksi kupla lisää jossa kytkin tuntui omituiselta. Ensin ei irrottanut mutta se hoitui säätämällä. Seuraavaksi alkoi painelaakerista hirvittävä jurina joka vaihtui mielipuoliseen ravistamiseen, kunnes kytkin lopulta muuttui aivan veltoksi. 350 km kesti paketti ajaa, ja syyllinen näkyy kuvissa.

 

Yhteensopivuus ongelman lisäksi kytkinhaarukan/irrotusakselin holkki ei ollut paikallaan, jolloin se ei ollut lukittunut ja haarukka pääsi liikkuman sivusuunnassa. Lopputuloksena painelaakeri sanoi sopimuksen irti.

 

Muistakaa tarkistaa osien yhteensopivuus ennen asennusta :)

post-948-13888365031146_thumb.jpg

post-948-13888365031652_thumb.jpg

Link to comment

Eli tohon pitäs olla tollanen keskirenkaallinen asetelma. Mulla kävi tossa keväällä laakerille ihan samanlailla. Tilasin sachin 200mm kytkinpaketin tollaselle laakerille ja asetelma näytti kyllä tuolta niin ku eka kuvassa 2000km kesti ajaa ja sitten laakerille kävi just noin. Edelleen mulla on tollanen combo. Saako noita keskirenkaita erikseen vai pitääkö ostaa uus asetelma?

Link to comment

Luulin et vika oli vanhassa laakerissa jolla oli tullu tunnit täyteen ja hajotessaan vääntäny haarukan. Oikasin ja vahvistehitsasin haarukan ja tietämättömyyttäni laitoin samanlaisen laakerin hajonneen tilalle.Nyt on ajeltu reilu 1000km eikä vielä ole hajonnu. Pitää vaihtaa sinne oikea asetelma ku joudun koneen kuiteski käyttään irti vaihteiston kannatinkumien vaihdon yhteydessä. Mulla on 180 vauhtis joka on sorvattu 200mm kytkimelle. Mikä se olis hyvä asetelma? Levy on sachs, ellei joltain sitä keskirengasta löytyis. Kone on 69x87 jarrutettu 98 heppaa

Link to comment
Guest Kasper

Kertokaas viisaammat mikä kuplassa (1500 vm.67 6V) vikisee 20km ajon jälkeen eli kytkin pohjassa paikallaan seistessä kuuluu epämääräinen vikinä takaa. Ei kuulu kun lähtee kylmänä ajamaan, eikä kuulu edes pienen ajon jälkeen, 20km näyttäisi olevan raja vikinälle. Kytkin ylhäällä tai ajossa ei kuulu ääntä. Itse veikkailin suorilta painelaakeria, mutta nyt on kone tiputettu pois ja muuta vikaa ei löytynyt kuin moottoriöljyä kytkimessä ja kopan sisällä eli kampiakselin stefa vuotaa. Vikinän lähde jäi mystiseksi.

 

Painelaakeri näytti ja tuntui kohtuu uudelta SKF tuotteelta. Paineasetelma oli vastaava keskirenkaallinen kuin edellä kuvissa - myös kohtuullisen uusi. Kytkin oli myös uudenkarhea, ainut mitä nyt oli vähän öljyä roiskunut pintaan. Kampiakselin pultin neulaakerikin pyöri, eikä ahdistellut - tämän ajattelin uusia joka tapauksessa. Mistä muualta vikinä voi tulla koneen lämmettyä kunnolla, kytkin pohjassa ja paikallaan?

 

Pari lisäkysymystä:

Saako kytkimen vielä elvytettyä puhdistamalla vai suosiolla kaupasta uusi? Liikkeelle lähdössä tuntui kyllä öljy kytkimessä, mutta pinnassa sitä ei näyttänyt olevan paljoa, harvakseltaan siellä täällä joku laikku?

Kannattako huolestua kun kytkinakselissa tuntui sivusuuntaista välystä, stefa ok?

Link to comment
Keskirenkaita ei saa erikseen, ainakaan tietääkseni, mutta vanhasta samanmerkkisestä ( ja samanlaisesta) yleensä keskirengas sopii.

Aircooled.fi 19euroa

Tuo keskirengas on Kennedyn asetelmaan, ei taida sopia suoraan Sachsiin?

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Pientä viilailua vaatii joko renkaan "hampaista" tai vastaavasti asetelman lavoista, jotta paketti mahtuu liikkumaan vapaasti. Tällaista kokeiltiin kerran ilman modifiointia vakioasetelman kanssa ja se rikkoi lavat ennen pitkää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...