Racing Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Virinokan ajoitus Tilalle: Alakerta väliaikasesti kasattuna. Päittäisvälys säädettynä. 1 ja 3 Syl nostajat paikallaan. Mäntä putkineen 1 Syl kiinni. Tarkka ykk 1 syl. selvitetty+merkattu hihnapyörään (jossa asteikko).(pitää paikkansa merkit hihnapyörässä). Nokka on Scat C-65 + Säädettävä Nokkapyörä (epäkeskoprikoilla) ja ajoitus on nyt 0 --------------------------------------------------- 65:sen arvot: Imu aukee 48 eykk sulkeutuu 88 jakk Pako aukee 88 Eakk kiinni 48 jykk ---------------------------------------------------- Miten jatketaan!?? mahd. tarkka selvitys jotta tyhmäkin ymmärtää ,-) ???? (Ennemmin kirjoitetusta topic:sta ei oikein kaikki selvinnyt) Quote Link to comment
mikko k Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Ykkösen imunostimeen laitat työntötangon, jatkoksi heittokellon, pyörität konetta kunnes nostin on alhaalla ( siis ei nostoa ). Kalibroit heittokellon nollaan. Pyöritä konetta kunnes nostin on noussut 1mm, lue asteet hihnapyörältä, X astetta ennen yläkuolokohtaa, hihnapyörän tdc-merkki lähestymässä vasemmalta puolelta lohkon keskikohtaa. Pyöritä konetta eteenpäin noston yli ja kun nostoa on 1mm jäljellä, luet asteet hihnapyörältä. X astetta jälkeen alakuolokohdan, eli tdc-merkki on pyöräntänyt oikean kautta lohkon keskikohdan ohi taas vasemmalle puolelle liki vaaka-asentoon. Nyt vertailet X arvoja nokalle ilmoitettuihin. Jos esim. saat 50 ast eykk ja 90 ast jakk, on nokka kohdillaan, koska molemmat luvut ovat +2 astetta ilmoitetusta. Jos haluat saada ilmoitetut asteet esiin, sitten tarvii tarkastella asteita hieman pienemmällä nostolla nostimelta. Jos taas saat esim luvut 48 eykk ja 80 jakk, niin nokka on 4 astetta pielessä. 88-80=8/2=4 astetta. Eli nokka on liian aikaisella tässä tapauksessa. Asteet saattaa olla mitä tahansa, pyörittelemällä ja päättelemällä huomaa mihin suuntaan nokkaa tarvii kääntää. Myös tarkasteltavan noston määrällä voi vaikuttaa luettaviin asteisiin, siten voi olla helpompi löytää oikeat asteet. Jenkit ilmoittaa asteet n. 0,05" nostolla, joka on 1,27mm. Mutta silläkään ei aina oikeaa tulosta löydy. Valitettavasti jotkut valmistajat ilmoittavat ajoitukset näin. Parempi olisi kertoa asteet, milloin nokka on täysin auki, mutta sekin ajoitustapa pitää yhtälailla opetella kuin tämäkin. Toivottavasti tällä sepustuksella pääsee eteenpäin. Edit: nolla vähennetty... Quote Link to comment
Racing Posted June 4, 2005 Author Share Posted June 4, 2005 Kiitos nyt selkisi paljon.Täytynee harjoitella. Quote Link to comment
Guest migi Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Nus nus, mutta jenkkien "vakiovälys" on 0,05" = 1,27mm, eli yksi nolla vähemmän. Ei tarvii sitten miettiä yön yli miten se menikään.... Quote Link to comment
mikko k Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Nooh, nolla vähennetty! Niin saa nukuttua.... :) Ja siis homma on hoidossa. Tämän nokan tapauksessa oikeat ajoitukset saatiin n. 0,43mm nostimen nostoilla.... Eli hieman harkintaa ja arvailua tarvitaan.... Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 C 65 nokan ajoitus ( ajoituksen tarkastus ) voidaan tehdä nopeasti näin: Sylinteri 1 Säädä imu ja pakoventtiilille välys 0,20 mm. Imu ja pakoventtiili kiinni. Tarkista ja mittaa ventt.lautasten ylätasopintojen korkeusero, jos lautaset ovat samassa tasossa niin O.K. Pyöritä kampiakselia kunnes ko:t venttiilit saksaavat ja lautaset ovat samalla korkeuserolla kuten venttiilien kiinniollessa. Lue asteikkopyörältä lukema. Jos lukema on 0 on ajoitus valmistajan suosittelema. Quote Link to comment
Racing Posted June 4, 2005 Author Share Posted June 4, 2005 Tuo ei olisi ollut vaan tässä tapauksessa mahdollista kun sylinterikannet ovat vielä toisessa paikassa työn alla. Quote Link to comment
mikko k Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Näin ei voida ajoitusta tarkistella silloin kun kannet ovat vielä pajalla työstössä. Scatin tehtaan suositus, nokkien ajoituskortin mukaan, välyksille ovat: imu 0,004" = 0,10mm ja pako 0,006" = 0,15mm. Toki Juhan ajoituksen tarkastusmallilla välykset täytyy olla samat molemmissa venttiileissä. Toisaalta, mielestäni jousilautasten tarkkaan mittaamiseen ei kansissa ole niin hyvää paikkaa, etteikö voisi saada haluamaansa tulosta. Tällä tavalla ei myöskään saada selville jos ajoitus on jotain muuta, on se sitten haluttua tai ei. Ja että paljonko ajoitus on pielessä. Quote Link to comment
Racing Posted June 4, 2005 Author Share Posted June 4, 2005 Pitääkö paikkansa että C-65:sta on olemassa "vanha" ja uusi malli,vanhempi on kuulemma muodoiltaan pyöreämpi ja isolla C-kirjaimella varustettu? Tämäkin legendaa? Quote Link to comment
Guest paha Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Olen nähnyt kolmea erikokoista C-tä. Itse en ole noita akseleita mitannut ,mutta lienee totta että noita on ainakin kahta eri profiilia. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Sitten on käytettävä Mikon mainitsemaa ohjetta. Scatin ajoitusohjeita ja nokkien korttiarvoja on muutettu, kaikki vanhat laput eivät pidä enää paikkaansa. Quote Link to comment
mikko k Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 Kattelin tuossa Scatin netistä imuroimaani luetteloa ja siellä näkyy tosiaan että ilmoitetut asteet ovat muuttuneet joidenkin nokkien osalta. Olisi siis hyvä saada nokka-akselin mukana siihen kuuluva kortti, oli nokka sitten uusi tai vanha. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.