Jump to content

Mikä polttaa puolan?


Guest Forsbacka

Recommended Posts

Guest Forsbacka

Kuplasta oli syksyllä puola basana. Vaihdoin sen silloin ja se kesti ehkä 100 kilsaa ja taas paskaksi. Pitäisköhän jo ottaa varapuola taskuun? Onko jotain syytä mikä voisi polttaa puolan vai oliko vain huonoa tuuria tuon puolan kanssa? Voisiko liian suuri kosketuskulma tai huonot tulpanjohdot (vaihdettu jo) käydä puolan päälle? Puolahan oli tietenkin joku Hessumobiilista hankittu, kiinan kommuntistisen kansantasavallan virallisen puolatehtaan tekele.

Link to comment
Guest migi

Eihän puolaa ollut tarkoitettu käytettävän etuvastuksen kanssa? Tai jos siinä on etuvastus, niin piuhat kytketty väärin.

 

Virtoja ei sitten kannata pitää tarpettomasti päällä jos auto ei käy. Huonolla tuurilla kärjet ovat jääneet kiinni ja puolaan menee koko ajan virta -> kuumenee.

 

En tiedä voisiko olla mahdollista että jos on aivan olematon kärkiväli niin puolaa ladattaisiin pidemmän aikaa kuin normaalisti jolloin se voisi kuumentua liikaa. Kannataa kuitenkin tsekata. Samoin tulpat kannattaa tarkistaa ettei siellä ole yhdessä tulpassa jotain vikaa. Ja konkka on niin halpa että kannattaa vaihtaa sekin.

Link to comment
Guest Forsbacka

Ei ollut etuvastuksellinen ja ne vähät piuhat oli oikein.

Tulpat, johdot, konkan, pyörijän jakajan kannen ja kärjet vaihdoin samalla, kun nyt vaihdoin uuden puolan. Eihän nuo paljon maksa. Mieleen tulee lähinnä vain, että edellinen puola oli joku maanantaikappale, kun ei oikein tule mitään syytä mieleen mikä voisi puolan rikkoa.

Link to comment

Sisällä on jäähdytykseen tarvittavaa öljyä. Aina ei puolaa saa täytettyä piripintaan, vaan sinne jää ilma tasku. Siitä ei ole haittaa jos käämit ei ole taskun kohdalla (eli puolan umpinaisessa päässä on tyhjää tilaa).

 

Jos käämin osa on ilmataskussa, sitä ei öljy enää jäähdytä ja se palaa poikki.

Eli jos purkki on kallellaan tai liittimet ylöspäin.

 

Toinen syy laittaa liittimet alaspäin on mahdollisen roiskeveden valuminen kuoren reunalta alas ja maahan, kontaktit pysyy kuivana.

 

Jan

Link to comment
Sisällä on jäähdytykseen tarvittavaa öljyä. Aina ei puolaa saa täytettyä piripintaan, vaan sinne jää ilma tasku. Siitä ei ole haittaa jos käämit ei ole taskun kohdalla (eli puolan umpinaisessa päässä on tyhjää tilaa).

 

Jos käämin osa on ilmataskussa, sitä ei öljy enää jäähdytä ja se palaa poikki.

Eli jos purkki on kallellaan tai liittimet ylöspäin.

 

Toinen syy laittaa liittimet alaspäin on mahdollisen roiskeveden valuminen kuoren reunalta alas ja maahan, kontaktit pysyy kuivana.

 

Jan

 

Pätevä selitys, kiitos. Täytynee alkaa asentamaan se uusiksi sitten. Puhallinkopasta repesi se pultin paikka ja puola on ollut yhdellä kiinni. Pysyy paikaallaan vain asennossa jossa liitinpää on viistosti keskelle ylös.

Link to comment

Heh, omia kokemuksia on yhden Bosch sinisen (väärän, näitäkin on kahta erilaista) ja yhden tarvikepuolan polttamisesta kärjettömällä sytkällä. Eivät vain yksinkertaisesti kestäneet Pertronixia.

 

Tuo asennustapa kai tosiaan riippuu vähän puolasta, eli esim. MSD Blasterin 2 ohjeissa sanotaan näin:

 

The Blaster Coil is designed to mount in most factory canister coil mounts. MSD also offers a Chrome Coil Bracket, PN 8213. It is recommended to mount the PN 8202 and 8223 coils in an upright position. The High vibration Coil, PN 8222, can be mounted in any position due to its epoxy potting compound.

 

Eli pystyasentoon, ja 8222 voidaan asentaa mihin asentoon tahansa...

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest lkankainen

Mitäs haittaa on vaikka mulla olisikin 20 A etuvastus puolalle mentäessä? Eikös se päinvastoin ole järkevää suojata kaapeli oikosululta jne.?

 

Rakentelin itse sähköt ja nyt vain puolalle menevällä piussilla oleva sulake palaa aina? Mistä tämä voi johtua? Tasan laitoin entiselle paikalle kytkennän puolaan ja toisesta päästä virtanen tulee releen kautta akulta kun kääntää virta-avaimesta. Auttakaa mua pulassa =)

 

Lasse

Link to comment

Päivän kevennys:

 

K: Mistä tietää että on todella väljä kone??

V: Kun puolastakin valuu öljyt pihalle. :)

 

Mun mielestäni hilpeä toteamus, kaverin mielestä ei (kun oli sen moottorista kyse...)

 

 

Lasse: Mittaa että sun puolasi on kunnossa, eikä ole esim "hitsannut kinni". Vastusta pitäisi 12V puolella muistaakseni olla vain muutama Ohmi mallista riippuen. Toisiopuolella pitäisi olla huomattavasti vastusta. Mittaa myös plussan vastus kuoreen - sen pitäisi olla ääretön.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...