Guest jukka Posted June 14, 2005 Share Posted June 14, 2005 Mikähän olisi sopiva ratkaisu nakutusongelmaan? Koneena mulla on kuplassa vakio 1300 7.5 puristuksilla ja judsonin ilmapumppu lisänä, "ahtopaineet" n. 0.4 bar max. Bensana 98 ja syttyä täytyy kääntää pirun myöhäiselle että lämmin kone ei kilistelisi kuormitettaessa. Ilmeisesti kompressori tekee vakiota enemmän alipainetta kaasarille ja alipainesäätö vetää täydet ennakot aina kun kaasuläppää avaa. Kannattaisko kokeilla jotain muuta jakajaa? Quote Link to comment
Guest Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Tää nyt ei ole varsinainen vastaus, mutta. Ymmärtääkseni Judsoniin syötetään imupuolelta jotain öljyä jotta lamellit voideltuisi? Öljyllä taas on sellainen ominaisuus, että se laskee polttoaineen oktaanilukua, eli nakutusherkkyyttä, rajusti. Eli jos sitä öljyn määrää pystyy säätämään..... Quote Link to comment
Guest jukka Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Kyllähän siinä sitä öljyä seassa on mutta kuinkas korkeapuristeiset 2-tahtikoneet kestää sen öljyn ilman nakutusta? Muuten, kuinka paljon tavallinen virranjakaja antaa ennakkoa keskipakosäätimellään? Onko eroa 009-jakajaan? Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Muuten, kuinka paljon tavallinen virranjakaja antaa ennakkoa keskipakosäätimellään? Onko eroa 009-jakajaan? En tiedä sen yleisemmin mut mulla 009 antoi 7,5 asteen perusennakolla ihan ok 30-35 asteen maksimiennakot. Vakiojakaja taas samalla 7,5 perusennakolla vetäisi maksimit yli 40 asteen. Erojahan tietysti on kikkareiden välillä mut tällaisen itse totesin hiljattain. Quote Link to comment
Guest jukka Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Täytyy kokeilla vakiojakajalla jättämällä alipainesäätö kokonaan pois. Jospa siinäkin keskipakosäätö antaisi saman 30-35 astetta maksimiksi. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Ainakin 70-luvun kuplan boschin vakiojakajassa (JFUR4) jossa sekä keskipako että alipaine, keskipako antaa ennakkoa n. 20 astetta ja alipaine n. 6-8 astetta. Tästä kombinoimalla perusennakko 7 astetta pistäisi maksimit jonnekin vähän reiluun 30 asteeseen korkeilla kierroksilla ja osakaasulla, läppää avatessa (rasituksen lisääntyessä) tuo alipaine-ennakkohan pienenee. Keskipakoennakko on tuossa jakajassaan maksimissaan n. 2800-3000 kierroksella. Puavo@dwl.fi Quote Link to comment
Guest jukka Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Oletko Puavo ihan varma tuosta alipaine-ennakon pienenemisestä läppää avatessa? Jos se olis niin, silloin tyhjäkäynnillä olisi maksimi alipaine-ennakot. Tuntuu aika kummalliselta. Ja miksi sitten miun kone kilistelee läppää avatessa jos sytty kääntyis myöhäsemmälle. Mulla on varmaan nyt sitten joku ajatusvirhe. Tuleeko tuosta 7.5 puristuksista ja 0.4 bar ahtopaineesta kokonaispuristussuhde liian kovaks 98 bensalle? Ei kai sentään! Quote Link to comment
Guest Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 >Oletko Puavo ihan varma tuosta alipaine-ennakon pienenemisestä >läppää avatessa? >Jos se olis niin, silloin tyhjäkäynnillä olisi maksimi alipaine-ennakot. >Tuntuu aika kummalliselta. Alipainesignaali otetaan kaasuttimen kurkusta, kaasuläpän kohdalta. Kun läppä on kiinni (tyhjäkäynti) niin se läppä itse peittää sen reiän jotakuinkin kokonaan --> ei alipainetta. Heti kun kaasua painaa vähänkin, läppä siirtyy pois reiän edestä ja alipaine hyppää pilviin, kun kaikki koneen imemä ilma yrittää ahtautua tuosta kapeasta raosta sisään. Kun polkee syvempään, kaasuläppä aukeaa enemmän ja ilmaa virtaa koko kurkun pinta-alan täydeltä, mutta virtaus siinä alipainesignaalin pikku reiän kohdalla laskee. Täyskaasulla sitä ei ole juuri lainkaan. >Ja miksi sitten miun kone kilistelee läppää avatessa jos sytty kääntyis >myöhäsemmälle. Täyskaasulla moottorin kuormitus on suurin. Palotapahtuma tuottaa eniten lämpöä kun konetat rasittaa ja sinen annostellaan paljon seosta. Äkisti kuumeneva palotila saattaa varsinkin karstaisena aiheuttaa nakutusta hyvinkin helposti. Sytytyksen myöhäistäminen ei välttämättä edes auta jos kyse on itsesyttymisestä hehkuvan karstan takia. Jos ajat 95 bensalla niin vaihda 98 bensaan ja katso loppuuko oireet. >Tuleeko tuosta 7.5 puristuksista ja 0.4 bar ahtopaineesta >kokonaispuristussuhde liian kovaks 98 bensalle? Ahh, siis ajat jo 98:lla. Oktaaniboosteria sitte kehiin, tai Nesteen Green Racing kisabensaa. Kokeeksi. Puristussuhde ei ole ainoa riski, nakutusherkkyyteen vaikuttaa myös palotilan muoto jne. Jan Quote Link to comment
Guest jukka Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Noinhan se varmaan on, Jan, mutta eikös se nosta alipainetta kaasarin kurkussa kaikilla läpän asennoilla vakioon verrattuna kun saman kaasarin läpi revitään lähes 50% enemmän ilmaa? Sitähän 0.4bar ahtopaine käytännössä tarkoittaa vai? No joka tapauksessa otan tai otinkin alipainesäädön pois, kone käynnistyy tietenkin hyvin ja lähtee"viivalta" aivan OK, täytyy käydä vielä heittämässä lenkki, perästähän se sitten kuuluu mitä kuuluu.:) Quote Link to comment
Guest Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 >Noinhan se varmaan on, Jan, mutta eikös se nosta alipainetta kaasarin >kurkussa kaikilla läpän asennoilla vakioon verrattuna kun saman >kaasarin läpi revitään lähes 50% enemmän ilmaa? Sitähän 0.4bar >ahtopaine käytännössä tarkoittaa vai? Ahdettaessa kaasarin kurkussa ei ole alipainetta lainkaan, vaan sama 0.4bar ylipaine kautta linjan.. myös jakajan kellossa :) (mulla on ahtopainemittari jakajan "alipaine" letkussa) Jan Quote Link to comment
Guest jukka Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Sie ooot Jan nyt ihan hakoteillä.:) Mullahan on siis mekaaninen Judson-ahdin jota vois sanoa vaikka kompressoriks tai lamellipumpuks tai miten vaan. Joka tapauksessa se on kaasarin ja koneen välissä. No niin, se muuttaa asian eikö vain?:) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 joo, miettikääs vähän. kaasarin alla lisäimua aiheuttava värkki, joten vois olettaa noiden alipaine-ennakkojen olevan katossa kokoajan tyhjäkäyntiä lukuunottamatta. kokeile jukka vaan aluksi kääntämällä virranjakajaa 10 astetta myöhäsemmäks ja nakuttaako sitten. helppo todeta täten onko nakutus liiallisesta ennakosta johtuvaa. äläkä laita oktaanibuustereita, niistä ei oo käytännössä mitään hyötyä. kannen lämmöt vaan nousee kun palotapahtumat piteneen jne... Quote Link to comment
Guest jukka Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Koeajolenkki suoritettu ilman alipainesäätöä perusennakko 7.5 ast EYKK. Toimii aikas mukavasti mutta kilistelee kuumana vieläkin kun painasee pedaalia rutommin. Voihan sitä vielä kokeilla myöhästää syttyä pikkasen mutta jos sekään ei auta niin sitten koneen ominaisuudet ilmeisesti ei vaan riitä suuremmalle teholle ilman palotilojen muotoilua. Quote Link to comment
Guest Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Sie ooot Jan nyt ihan hakoteillä.:)Mullahan on siis mekaaninen Judson-ahdin jota vois sanoa vaikka kompressoriks tai lamellipumpuks tai miten vaan. Joka tapauksessa se on kaasarin ja koneen välissä. No niin, se muuttaa asian eikö vain?:) Jahas, en hiffannut että oli imevästä judsonista kyse.. lol.. unoha sitte mun höpinät :) Jan Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 Jos perusasioita mietitään, niin ahdettu moottorihan tarvitsee sytytysennakon myöhästämistä ahtojen alaisena, toisin kuin vapaastihengittävä, tarvitsee lisää sytytysennakkoa moottorin rasituksen aikana. Viesteistäsi päätellen sinulla on käytössä vakiojakaja, ja ahtojen aikana kierroksilla käytössä on noin 30 asteen, tai isompi sytkäennakko, mikä on mielestäni liikaa, veikkaan että syy löytyykin juuri tästä. Noin pienillä paineilla myöhästys ei tosin ole suuri (5-10max ast.), mutta saattaa olla hyvinkin ratkaiseva tässä tapauksessa. Käytännö toteutus tämmöselle härdellille on sitten tietysti tapauskohtasesti hiottava. Itellä ei ole juuri kokemuksia tuommosesta mekaanisesta ahtimesta, turbosta kylläkin jonkin verran. Niin, nakutukseen poistoonhan voi auttaa myös kylmemmät tulpat, seokset(!), käykö moottori jostakin muusta syystä kuumana (lämpöpellit, termari) jne. Tuommoisen kombinaation PITÄISI toimivana pelata ihan perus 95 bensalla, niin pienet ahto, ja puristuspaineet ovat kyseessä. Siinä nyt jotain mitä tuli mieleen :) Quote Link to comment
Guest jukka Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Juu, vakiojakajahan koneessa on ja alipainesäätö poistettu käytöstä. Kaikki muu on ok, termari toimii, pellit kaikki paikoillaan. Tulpat vois vaihtaa kylmempiin, ajattelin sitä itsekin voisko ne vaikuttaa. Oireet on siis sellaiset että lämpöisellä koneella ajettaessa esim. tasaista 80km/h nopeutta ja siitä kaasua reilummin painaessa alkaa rilinä ja kilinä. Siinä vaiheessa ei vielä keskipakosäätö lisää ennakkoa kun moottorin kierrosnopeus ei juuri ehdi nousta. Mikä aiheuttaa itsesyttymisen kun annetaan enemmän tavaraa sylintereihin? Nouseeko lämmöt välittömästi siihen nakutusrajaan? Quote Link to comment
Guest 175710 Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 ennakot jakajaan 009........penkissä säädettävä 3000 kierrosta asteet 30 3500 kierrosta asteet 32 eli siinä täydet ennakot 32 astetta noilla koneen pitäisi toimia mukavasti toivottavasti koneessasi on mäntä/sylinterin välys väh.700 Quote Link to comment
mikko k Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Onko seokset mitattu? Saako kone tarpeeksi soppaa? Onko ongelmana mutu siitä että sytkässä jotain vikaa? Jos se vika onkin kaasarissa? Quote Link to comment
Guest jukka Posted December 23, 2005 Share Posted December 23, 2005 Pitkästä aikaa olin taas kuplan kimpussa, oli jäänyt mielen perukoille tuo mikon kommentti sopan riittävyydestä. Kaasarina on 31 PICT-3 , porasin pääsuuttimen reijän 1.6 mm kokoiseksi. Toimii kivasti eikä juurikaan kilistele. Täytyy kokeilla jossain välissä suuremmallakin suuttimella vieläkö toimii tukehtumatta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.