Jump to content

Lisää kleinbussin takatuennasta


Recommended Posts

Kysynpä nyt uudelleen, tällä kertaa kuvien keralla:

 

Palkki, johon -77 kleinbussin takapyörien tuenta kiinnittyy on ruostunut irti ja kiertynyt kuvista katsottuna vastapäivään. Olen nyt vääntänyt takaisin päin varmaan 5-10 astetta. Jokos kuvissa näkyvä asento on lähellää oikeaa vai pitääkö vääntää lisää? Vaihteiston etupään kannattimen pultit osoittavat vielä hieman takaviistoon, ei kait niiden pitäisi sojottaa suoraan alaspäin?

Myös tukivarren rajoittimista voi ehkä sihdata jos ei jaksa katsoa alle.

 

Kyseessä on siis se pyöreä rungon palkki, jonka sisällä vääntösauvajouset majailevat.

 

Olisi paljon apua jos joku viitsisi katsoa omastaan.

post-162-13888357900005_thumb.jpg

Link to comment
Sihtaat sillai että loota ja kone tulee suoraan.

 

Joo, tuo menee hätävarakonstina. Sylinterit+lohko lienee alunperin vaakasuorassa..? Moottorin takakannake ei kyllä näytä originaalilta, joten siitä voi tulla mulle pientä virhettä.

 

Pituussuuntaan paketti on edelleen suorassa, on se palkki sen verran kiinni vielä jostain.

Link to comment

auttasko jos ottaisin mitan akselin keskeltä vaikka takasivulasin alarunaan tai johonkin vastaavaan paikkaan.sillon kun oma autokin on nostettu ylös niin että latta nojaa siihen pykälään siinä lähellä latan kiinnityskohtaa.pitäs mittojen olla molemmissa autoissa samat.eikö?

Link to comment
auttasko jos ottaisin mitan akselin keskeltä vaikka takasivulasin alarunaan tai johonkin vastaavaan paikkaan.sillon kun oma autokin on nostettu ylös niin että latta nojaa siihen pykälään siinä lähellä latan kiinnityskohtaa.pitäs mittojen olla molemmissa autoissa samat.eikö?

 

No se olis jo varmaan aika tarkka.

 

Nuoko laatikon etupään kiinnityspultit pitäisikin olla takaviistoon eikä suoraan alas? Nehän näkyisi jo alle kurkistamalla, ilman tunkkia.

 

Täällä Joensuussa ei näy yhtään kleinbussia/transporteria katujen varsilla; olis helppo kattoa kun tietäs vaan mistä löytyy.

Link to comment

ne vaihteiston etukiinnitys pultit on hieman takaviistoon,ja mittasin sen akselin keskeltä siihen takasivuikkunan alareunaan,siihen kohtaan jossa lasi kohtaa tiivisteen.(ikkunan alapuolella olevan tiivisteen yläpintaan)toivottavasti ymmärrät mistä mitattu. mitta oli 109.5cm sillon kun auto ylhäällä ja tukivarsilatta nojasi vasteeseen toki voi olla jonkun millin heitto kun tosta tiivarista mitattu mutta ei varmaan sillä ammuta ketään?

Link to comment
ne vaihteiston etukiinnitys pultit on hieman takaviistoon,ja mittasin sen akselin keskeltä siihen takasivuikkunan alareunaan,siihen kohtaan jossa lasi kohtaa tiivisteen.(ikkunan alapuolella olevan tiivisteen yläpintaan)toivottavasti ymmärrät mistä mitattu. mitta oli 109.5cm sillon kun auto ylhäällä ja tukivarsilatta nojasi vasteeseen toki voi olla jonkun millin heitto kun tosta tiivarista mitattu mutta ei varmaan sillä ammuta ketään?

 

Hyvä kiitos! Mulla on nyt tuo mitta n. 108,5 ja 109. Eli on enää niin vähän pielessä että en tiedä uskaltaako enää kikkailla. Tässähän olis hyvä mahollisuus tuunata tietysti 8)

 

Oon pyörittäny sitä rautakangella joka on kiinni putkessa. Kangen pää pilkistää takapuskurin alla ja päällä kun hyppii niin liikahtelee... Eli ei kovin hallittua. Ei uskalla toisaalta irrottaa putkea lisääkään kun jos se irtoaa kokonaan niin iso homma on etsiä alkuperäinen paikka -On kummiskin ruostunut n. 1,5 cm ilmaa ympärille melkein koko matkalta ja kaikissa saumoissa. Varmaan muhii jollain muullakin yllätys tuolla kartionmuotoisten vahvikkeiden alla...

Link to comment
kannattaa leipoa kaikki alusta asti uusiks noitten läheltä, muuten sama on edessä muutaman kesän ajon jälkeen.

 

Joo nythän se tulee tehtyä, kun on tosiaan enää ilmaa ympärillä. Aikaisempina vuosina hitsailin vaan päälle ja eipä ollu hyvä idea.

 

Mistähän nuo tukikartiot noihin pyöreän palkin juuriin saisi tehtyä? Yritin jo latasta paukuttaa mutta ei oikein muotoudu. Joku tekniikan ihmelapsi voisi tietysti CADillä piirtää levylle semmosen banaanin muotoisen joka taipuu kartioksi.

Link to comment
Guest Toheltaja

otat vaikka millistä peltiä ja käyt koputtelemassa lyhtypylvään jalassa olevan betonimokkulan pintaa vasten. Niissä on joskus ollu vastaavan oloisia kartioita. Itte tein näin ;)

Link to comment

Nonniin, eihän tuohon kartioiden tekoon mitään CADiä tarvittu, ainoastaan tieteellistä pohdintaa (lue: pahvia ja sakset):

Eli tehdään kiekko jonka sisähalkaisija on 2X putken halkaisija. Leikataan kiekko puoliksi, saadaan kahden kartion ainekset. Näihin voi soveltaa sitten vaikka "lyhtypylväs"-metodia.

 

Oheisesta kuvasta selvinnee paremmin.

post-162-13888357900697_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...