Jump to content

Vetoakseleiden erot


Recommended Posts

Totutusti vetarit (svingi laatikoissa) on menneet näin:

- 66 ja vanhemmat = lyhyt vetari / lyhyt spoori

- 67 = pitkä vetari / lyhyt spoori

- 68 ja uudemmat = pitkä vetari / pitkä spoori

 

- 67 1500:ssa (4-pultti vanteilla + levyjarruilla) tuli eteen ihmetyksen aihe (99% varmuudella orkkis vaihteisto). Takana on 4-pulttinen rumpu 30 mm:n hihnoilla (käsittääkseni -67 only), mutta lootassa ja rummussa on pitkä spoori, uudempi 40 mm:n hihnoilla oleva rumpu menee tuohon siis suoraan kun kokeilin (toki muutkin jarrukamat pitää vaihtaa). Mikä nyt ei täsmää, kun aina olen ollut uskossa että kaikissa -67:ssa on nuo "one year only" -vetarit? Onko siis -67 4-pulttisissa jo kuitenkin tuo -68 ja uudemman vetari?

Link to comment

Mulla oli sama yhdistelmä oman -67 1500:n kanssa. Paikoillaan oli uudempi rumpu ja pitkä spooriset vetarit, jarrukilvet ovat muotoilultaan erilaiset vm -67 kuin uudemmissa, eikä 40mm jarrukengät siten sopineet paikoilleen. Jossain vaiheessa osat ovat vaihtuneet uudempiin.

 

Autossa kuuluisi olla -67 only nelipulttinen jarrurumpu lyhyellä spoorilla ja lyhyt spoorinen pitkä vetari.

 

Edit: yritetty tehdä selkokielisempi selostus

Link to comment
Autossa kuuluisi olla -67 only nelipulttinen jarrurumpu lyhyellä spoorilla ja lyhyt spoorinen pitkä vetari.

Ok, olisikos kellään tällaisesta rummusta kuvaa?

 

Ja mistä tuo mun rumpu on sitten peräisin, koska se ei ole uudempi, vaan 10 mm kapeampi kuin -70:n rumpu joka mulla on vertailukohtana, siis tuo mun rumpu on selkeästi 30 m:n hihnoille, mutta pitkälle spoorille?

Link to comment

Nythän tämä meni mielenkiintoiseksi, itsekin luulin asian olevan juuri noin kuin esitin. Kuitenkin kummankin autossa on pitkä spooriset vetoakselit.

Vaihteiston alkuperäisyydestä ei mulla tosin ole tietoa.

 

Pitäisi varmaankin järjestää empiirinen tutkimus -67 1500 omistajien kesken millaiset vetarit autosta löytyy?

Link to comment

Ja mistä tuo mun rumpu on sitten peräisin, koska se ei ole uudempi, vaan 10 mm kapeampi kuin -70:n rumpu joka mulla on vertailukohtana, siis tuo mun rumpu on selkeästi 30 m:n hihnoille, mutta pitkälle spoorille?

Omassa 1500 '67:ssa oli meille tulleessaan nelipulttirummut, mutta kilvet vanhemmille 30mm hihnoille. Kuvaa ei kyllä tähän hätään löytynyt. Kilvet ja rummutkin taitavat olla puhallettuina jossain vielä tallessa..

Link to comment

Ja mistä tuo mun rumpu on sitten peräisin, koska se ei ole uudempi, vaan 10 mm kapeampi kuin -70:n rumpu joka mulla on vertailukohtana, siis tuo mun rumpu on selkeästi 30 m:n hihnoille, mutta pitkälle spoorille?

 

Löytyykö rummusta mitään leimoja?

 

Jos tuo on alkuperäinen, eikö silloin palstallakin joskus mainittu -67 1500 jarrurummun sopiminen suoraan vanhempiin vetoakseleihin muutu urbaanilegendaksi?

Link to comment
Löytyykö rummusta mitään leimoja?

Löytyy: VW leima ja numerosarja 113 501615F. Tuossa uudemmassa nelipulttirummussa on sama numerosarja, mutta F:n tilalla on G.

 

Kuvia vielä, vasemmalla siis tuo 30 mm:n hihnoille oleva rumpu, ja oikealla 40 mm:lle.

post-948-13888366313786_thumb.jpg

post-948-13888366313974_thumb.jpg

post-948-13888366314156_thumb.jpg

Link to comment

615 F on-67 nelipulttirunpu,G-68 eteenpäin.Tulipahan tutkittua tämäkin asia kunnolla,siinä käsityksessä minäkin olin että-67 1500 nelipulttinen rumpu kävisi suoraan 5 pulttisen tilalle mutta ei,67 oli käytössä kaksi erilaista vetoakselia,pitkä lyhytspoorinen viisipulttisissa ja pitkä pitkäspoorinen nelipulttisissa.73 varaosakirja ei tunne enään F rumpua vaan tarjoaa tilalle G:n eli se on suoraan vaihtokelpoinen,siellä on vaan se 10 mm ylimääräistä leveyttä mutta ei se jarrun toimintaan vaikuta eikä vastaavan raidevälin levenemisenkään ilmeisesti katsottu olevan merkittävä edes toispuolisena koska varaosakirjassa ei ole viitettä huolto-ohjeeseen.

Link to comment
eikä vastaavan raidevälin levenemisenkään ilmeisesti katsottu olevan merkittävä edes toispuolisena koska varaosakirjassa ei ole viitettä huolto-ohjeeseen.

Raideväli ei muutu. Tuossa mun ekassa kuvassa näkyy että vanteen kiinnityspinta on molemmissa samalla tasolla. -67:n rumpu kapenee reunoja kohti, kun taas -68 ja uudempien rumpu on suora reunoille asti.

 

Mutta saatiinhan tähänkin selvyys. Kiitos.

Link to comment

Eipä enää tarvitse ihmetellä, miksei ko. mysteerijarrurummusta löydy mistään tietoa.

 

"Käsitys voi olla yleisesti hyväksytty ja sitä pidetään totena. Totuus saattaa kuitenkin muuttua uusien faktojen ja tiedon lisääntyessä. Tieto on se, mikä on varmaa."

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...