Jump to content

Teboil HBD 15w/40 diesel öljy volkkarin moottoriin.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Näistä on jauhettu paljon. En vaan löytänyt.

Tuossa öljyssä ilmeisesti sinkkiä ihan tuhdisti. Olisko toi nyt järki öljy uuteen koneeseen?

Vai pitääkö olla 20w50 sinkkilisällä?

Vai tarviiko sinkkejä ollenkaan?

 

Ei haluis nyt riskeerata tän rämpimisen jälkeen.

Link to comment
  • 3 months later...
Guest Kalsuto

Entäs kun mulla tuntuu vievän öljyä juuri rempattu vakio 1200:nen. Laitoin sen enempää asiaa tutkimatta jotain halpaa 5w-40 öljyä koneeseen. Seitsemänsadan kilometrin jälkeen öljyä on kulunut tikun ylämerkistä alamerkin alapuolelle. Kone ei ulkopuolelle tiputa ollenkaan.

 

Toivon, että kulutus tulee järkeväksi kun saan jäykemmät öljyt sisään. Onko muilla kokemusta kuinka ohuet öljyt ovat pysyneet sisällä?

 

Männät, sylinterit ja renkaat ovat vanhat, koska välykset olivat ok.

Link to comment
Männät, sylinterit ja renkaat ovat vanhat, koska välykset olivat ok.

Saattaa hyvinkin johtua kuitenkin kuluneista öljyrenkaista tuo öljyn kulutus. Tuskin kovin paljoa muuttuu vaikka vaihtaisit hiukan jäykempään öljyynkin.

Link to comment

5w-40 on vähän kuin anoppia kokeilisi. Sisältää paljon notkistavia lisäaineita, jotka eivät voitele vaan palavat pois. Kanattaa laittaa ennen matkalle lähtöä paksummat öljyt jo lähtiessä. Puristukset mittaamalla voi arvailla öljyrenkaitten kuntoa. Jos tippa oljyä männän päälle lisäämällä puristuspaine nousee, on männässä väljää. Pakkasta ei ole ehkä tulossa eikä yli 30 asteen hellettä, joten otsikonkin öljy käy.

Link to comment
5w-40 on vähän kuin anoppia kokeilisi. Sisältää paljon notkistavia lisäaineita, jotka eivät voitele vaan palavat pois. Kanattaa laittaa ennen matkalle lähtöä paksummat öljyt jo lähtiessä.Pakkasta ei ole ehkä tulossa eikä yli 30 asteen hellettä, joten otsikonkin öljy käy.

Otsikon öljy on (kutakuinkin) yhtä paksua kuumassa koneessa kuin tuo kysytty 5W-40. Vaihtamalla 20W-50 öljyihin tilanne kuitenkaan tuskin öljyn kulutuksen osalta muuttuu, vaikka paksummat ovatkin.

 

Puristukset mittaamalla voi arvailla öljyrenkaitten kuntoa.

Mäntä tiivistetään männänrenkailla, ei öljyrenkailla. Jos männärenkaat on ok, mutta öljyrenkaat esim. karstaiset ja jumiutuneet, niin puristukset voi silti olla ok. Yhdestä koneesta (ei VW) sain öljynkulutuksen pienennettyä normaaliksi putsaamalla öljyrenkaat karstasta.

Link to comment
Guest Kalsuto

Tänään menee kone purkuun.

 

En ole vuosiin ollut tekemisissä näiden vanhojen koneiden kanssa niin oli unohtunut kuinka ennen aikaan vaihdeltiin koneisiin männänrenkaita.

 

Edit. Kannet kun irroitti niin sylinterinpinnoilla männän yläpuolella oli reilusti öljyä.

Link to comment
Guest Kalsuto

Kone kasattu uusilla renkailla ja kevyellä hoonauksella. HC laski 4200 -> 2400. Vielä on käyntihäiriöitä mutta moottorinääni muuttui paremmaksi. Tulpista kaksi on selkeästi nokisempia ja todennäköisesti ottaneet itseensä kun ovat uineet öljyssä. Aiemmin ei epätasaista käyntiä huomannut, ehkä huonojen puristusten takia. Huomenna uudet tulpat kiinni, venttiilien säätö kun jäi vähän naputtamaan ja kovaa ajoa.

Link to comment
Kone kasattu uusilla renkailla ja kevyellä hoonauksella. HC laski 4200 -> 2400. Vielä on käyntihäiriöitä mutta moottorinääni muuttui paremmaksi. Tulpista kaksi on selkeästi nokisempia ja todennäköisesti ottaneet itseensä kun ovat uineet öljyssä. Aiemmin ei epätasaista käyntiä huomannut, ehkä huonojen puristusten takia. Huomenna uudet tulpat kiinni, venttiilien säätö kun jäi vähän naputtamaan ja kovaa ajoa.

 

Jos kone vakiolla nokalla eikä virinokalla, toi 2400hoocee on järkyttävä lukema, sitten kun tippuu vähintäänkin kymmenosaan, on koneen palotapahtuma kunnossa.

Link to comment
HC laski 4200 -> 2400. Tulpista kaksi on selkeästi nokisempia ja todennäköisesti ottaneet itseensä kun ovat uineet öljyssä.

Jos kone vakiolla nokalla eikä virinokalla, toi 2400hoocee on järkyttävä lukema, sitten kun tippuu vähintäänkin kymmenosaan, on koneen palotapahtuma kunnossa.

Kaksi lähes pimeänä olevaa tulppaa selittää tuota lukemaa melko hyvin.

Link to comment
Guest Kalsuto

Ihan vakiokone on. Co on 3,5. Eiköhän tuo palotapahtuma parane tulppien vaihdolla. Kokeilin kyllä käyttää vartin verran mutta ei parantunut ollenkaan. Onneksi nuo tulpat ei maksa juuri mitään. Jännä vain, ettei sytytyshäiriötä huomannut kun puristukset oli kateissa.

Link to comment
Guest Kalsuto

CO 3.04, HC 318, O2 0.45, 980rpm. Oli varmaan joku pakoventtiili kantanut kun happi laski noin hyväksi säädön jälkeen. Kone oli suht lämmin säädönaikana ja aikamoinen rallatus jäi. Öljyn seassakin on todennäköisesti bensaa, sillä eiköhän männänrenkaat ole toiseenkin suuntaan vuotaneet. Huomenna kylmänä venttiilien säätö ja öljynvaihto.

 

Tehonlisäys on huomattava. Ennen ykkösellä lähdössä juitui luistattamaan kytkintä. Nyt onnistuu liikkeelle lähtö helposti kakkosella. Samoin ennen nelosen miniminopeus oli 55km/h ja nyt pystyi vaihtamaan jo neljänkympin jälkeen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...