Guest Jussinbussi Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 Näistä on jauhettu paljon. En vaan löytänyt. Tuossa öljyssä ilmeisesti sinkkiä ihan tuhdisti. Olisko toi nyt järki öljy uuteen koneeseen? Vai pitääkö olla 20w50 sinkkilisällä? Vai tarviiko sinkkejä ollenkaan? Ei haluis nyt riskeerata tän rämpimisen jälkeen. Quote
ARTO Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 Turhaan uuteen paksuja tervoja jos sisäisten osien välykset ookoot ja öljypuymppukin laatukaamaa ok välyksillä. Voi käydä jopa niin että paksummalla öljyllä nousee lämmötkin ja turhaan sitä 5 barin painetta tarttee. Quote
Guest Jussinbussi Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 ok. Eli laitetaan tota teboilia sitten. Quote
Guest Kalsuto Posted July 16, 2013 Posted July 16, 2013 Entäs kun mulla tuntuu vievän öljyä juuri rempattu vakio 1200:nen. Laitoin sen enempää asiaa tutkimatta jotain halpaa 5w-40 öljyä koneeseen. Seitsemänsadan kilometrin jälkeen öljyä on kulunut tikun ylämerkistä alamerkin alapuolelle. Kone ei ulkopuolelle tiputa ollenkaan. Toivon, että kulutus tulee järkeväksi kun saan jäykemmät öljyt sisään. Onko muilla kokemusta kuinka ohuet öljyt ovat pysyneet sisällä? Männät, sylinterit ja renkaat ovat vanhat, koska välykset olivat ok. Quote
metake Posted July 16, 2013 Posted July 16, 2013 Männät, sylinterit ja renkaat ovat vanhat, koska välykset olivat ok. Saattaa hyvinkin johtua kuitenkin kuluneista öljyrenkaista tuo öljyn kulutus. Tuskin kovin paljoa muuttuu vaikka vaihtaisit hiukan jäykempään öljyynkin. Quote
Guest Kalsuto Posted July 16, 2013 Posted July 16, 2013 Toki voi olla näinkin. Täytyy katsoa jos vielä ennen Biffiä ehtisi vaihtamaan männänrenkaat tai sitten öljykannun kanssa matkaan. Quote
hpa Posted July 16, 2013 Posted July 16, 2013 5w-40 on vähän kuin anoppia kokeilisi. Sisältää paljon notkistavia lisäaineita, jotka eivät voitele vaan palavat pois. Kanattaa laittaa ennen matkalle lähtöä paksummat öljyt jo lähtiessä. Puristukset mittaamalla voi arvailla öljyrenkaitten kuntoa. Jos tippa oljyä männän päälle lisäämällä puristuspaine nousee, on männässä väljää. Pakkasta ei ole ehkä tulossa eikä yli 30 asteen hellettä, joten otsikonkin öljy käy. Quote
metake Posted July 16, 2013 Posted July 16, 2013 5w-40 on vähän kuin anoppia kokeilisi. Sisältää paljon notkistavia lisäaineita, jotka eivät voitele vaan palavat pois. Kanattaa laittaa ennen matkalle lähtöä paksummat öljyt jo lähtiessä.Pakkasta ei ole ehkä tulossa eikä yli 30 asteen hellettä, joten otsikonkin öljy käy. Otsikon öljy on (kutakuinkin) yhtä paksua kuumassa koneessa kuin tuo kysytty 5W-40. Vaihtamalla 20W-50 öljyihin tilanne kuitenkaan tuskin öljyn kulutuksen osalta muuttuu, vaikka paksummat ovatkin. Puristukset mittaamalla voi arvailla öljyrenkaitten kuntoa. Mäntä tiivistetään männänrenkailla, ei öljyrenkailla. Jos männärenkaat on ok, mutta öljyrenkaat esim. karstaiset ja jumiutuneet, niin puristukset voi silti olla ok. Yhdestä koneesta (ei VW) sain öljynkulutuksen pienennettyä normaaliksi putsaamalla öljyrenkaat karstasta. Quote
hpa Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 Aspiriiniä tai ruumiinavaus, potilas päättäköön. Näitä sisäpuolisia vikoja ei useakaan tohtori osaa päältäpäin parantaa. Quote
Guest Kalsuto Posted July 17, 2013 Posted July 17, 2013 Tänään menee kone purkuun. En ole vuosiin ollut tekemisissä näiden vanhojen koneiden kanssa niin oli unohtunut kuinka ennen aikaan vaihdeltiin koneisiin männänrenkaita. Edit. Kannet kun irroitti niin sylinterinpinnoilla männän yläpuolella oli reilusti öljyä. Quote
Guest Kalsuto Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Kone kasattu uusilla renkailla ja kevyellä hoonauksella. HC laski 4200 -> 2400. Vielä on käyntihäiriöitä mutta moottorinääni muuttui paremmaksi. Tulpista kaksi on selkeästi nokisempia ja todennäköisesti ottaneet itseensä kun ovat uineet öljyssä. Aiemmin ei epätasaista käyntiä huomannut, ehkä huonojen puristusten takia. Huomenna uudet tulpat kiinni, venttiilien säätö kun jäi vähän naputtamaan ja kovaa ajoa. Quote
ARTO Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Kone kasattu uusilla renkailla ja kevyellä hoonauksella. HC laski 4200 -> 2400. Vielä on käyntihäiriöitä mutta moottorinääni muuttui paremmaksi. Tulpista kaksi on selkeästi nokisempia ja todennäköisesti ottaneet itseensä kun ovat uineet öljyssä. Aiemmin ei epätasaista käyntiä huomannut, ehkä huonojen puristusten takia. Huomenna uudet tulpat kiinni, venttiilien säätö kun jäi vähän naputtamaan ja kovaa ajoa. Jos kone vakiolla nokalla eikä virinokalla, toi 2400hoocee on järkyttävä lukema, sitten kun tippuu vähintäänkin kymmenosaan, on koneen palotapahtuma kunnossa. Quote
metake Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 HC laski 4200 -> 2400. Tulpista kaksi on selkeästi nokisempia ja todennäköisesti ottaneet itseensä kun ovat uineet öljyssä. Jos kone vakiolla nokalla eikä virinokalla, toi 2400hoocee on järkyttävä lukema, sitten kun tippuu vähintäänkin kymmenosaan, on koneen palotapahtuma kunnossa. Kaksi lähes pimeänä olevaa tulppaa selittää tuota lukemaa melko hyvin. Quote
Guest Kalsuto Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Ihan vakiokone on. Co on 3,5. Eiköhän tuo palotapahtuma parane tulppien vaihdolla. Kokeilin kyllä käyttää vartin verran mutta ei parantunut ollenkaan. Onneksi nuo tulpat ei maksa juuri mitään. Jännä vain, ettei sytytyshäiriötä huomannut kun puristukset oli kateissa. Quote
Guest Kalsuto Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 CO 3.04, HC 318, O2 0.45, 980rpm. Oli varmaan joku pakoventtiili kantanut kun happi laski noin hyväksi säädön jälkeen. Kone oli suht lämmin säädönaikana ja aikamoinen rallatus jäi. Öljyn seassakin on todennäköisesti bensaa, sillä eiköhän männänrenkaat ole toiseenkin suuntaan vuotaneet. Huomenna kylmänä venttiilien säätö ja öljynvaihto. Tehonlisäys on huomattava. Ennen ykkösellä lähdössä juitui luistattamaan kytkintä. Nyt onnistuu liikkeelle lähtö helposti kakkosella. Samoin ennen nelosen miniminopeus oli 55km/h ja nyt pystyi vaihtamaan jo neljänkympin jälkeen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.