Jump to content

Apua alustan rakenteluun


Recommended Posts

Rokrokrok-tapa tehdä toimivaa katuajoalustaa kuplaan lähtee siitä että ostaa ensin dropatut olka-akselit, eli näissä olka-akseleissa pyöränakselin kohtaa on siirretty 2" ylöspäin joten näillä laite tipahtaa 2" ilman että tukivarsien tai iskareiden kulmat muuttuu mihinkään.

 

Sitten tarvitaan vielä säädettävä etuakseli jonka säätöpalat on asennettu siten että alimmassa asennossa ollessaan autosi on ns. madallettu -asennossa ja kun veivaat säädön toiseen ääripäähän niin keula nousee niin että pääset katsastuksessa läpi vituilematta.

 

Sitten tarvitaan hyvät ja oikeat iskarit ja riippuen rengastuksen lähelläolosta lokasuojaan myös vakiota jämäkämpi kallistuksenvakaaja koska nyt sulla on pukkikeulassa JOUSTOA, nuo droppiolat ovat siis taikasana jouston saamiseen! Pelkällä säätöakselilla saat vehkeet tonttiin mutta ajotuntuma on sama kuin ei olisi jousia ollenkaan ja puskee niin v.tusti kun keula ei jousta.

 

Perään sitten säädettävät jousilatat samasta asiasta kuin edessä droppiolkien kanssa säätöakseli -> jotta saat kätevästi valittua ajokorkeuden ja katsastuskorkeuden. Takapäähän saa laittaa hyvin jämäkkää iskaria koska takapää jää yleensä aivan liian löysäksi. (pitää myös muistaa että kun tahdotaan asiat tehdä oikein niin liiallista jousen löysyyttä on väärä tapa kompensoida nihkeällä iskarilla) Toki tähän on lääkkeenä paljon paljon vanhemmat takajouset mutta niitä ei vissiin ihan joka puun alla makoile. Myös kallistuksenvakaajaa kannattaa miettiä.

 

MUTTA. Jos autosi tulee vain torinkiertoon niin et tarvitse mitään hipohipoa vaan sitten kelpaa säätöakseli + jotkut tusinaiskarit ja takapää vain pooreista maihin ja sinne jotkut saapin etuiskarit tyyliin ratkaisuna.....

 

Tuo mitä kirjottelin yritti olla sellaista että sillä voisi säkällä uskaltaa rarallekin. Toki täällä vaikuttaa useita henkilöitä jotka varmasti tietää kuplan alustan ratasäätämisestä enemmän jotta jos siihen haet tietoja niin kannatta odotella josko nämä kyseiset henkilöt ottaisivat asiaan kantaa.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joka tapauksessa ois syytä olla herkkyys tallella jos ei taho puskevaa kilpuria. Neulalaakerit on jämäkät ja herkät.

 

Kellistyksien vakauttaja on hyvä olla jämäkkä, mutta sekin sitten silleen, ettei ota liian kovasti pinnasta, vaan herkkyys säilyy todella kevyessä keulassa.

Jäykkyyttä jousitukseen saa kivasti madaltavalla akselilla, mutta se menee ihan vituiks siinä vaiheessa kun vedetään ihan tonttiin.

Link to comment

entä kannattaako käyttää alkuperäis tyylisiä kumisia rasvatiivisteitä vai uretaanisia, entä taka akselissa kumpia. vai kannaattaako uretaanisia käyttää missään. Takaakseli ainakin tulee säädettävä. Löytyisikö jostain kuplaan sopivia jäykkyys säädettäviä iskareita.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...