Jump to content

VW Kupla -71, kädettömän ensimmäinen projekti


Recommended Posts

Laitetaanpa omasta projektista muutama lause ja kuva. Blogi löytyy osoitteesta: http://vwkupla.blogspot.fi/. Käy tutustumassa ja kommentoi. Alussa vielä mennään, mutta eiköhän tästä jotain tule.

 

Taustaa

En ole millään tasolla syntynyt jakari kädessä. Minulla ei ole ollut minkäänlaista rakkaus-suhdetta VW-merkkiin tai Kuplaan sen enempää. Nyt kun sain rakennettua itselleni tallin ja minulla on vihdoin paikka tehdä pientä nikkarointia, päätin hankkia mahdollisimman halvan auton, jolla voin testata mihin minusta on. Sen olen jo etukäteen päättänyt, että opettelen hitsaamaan ja maalaamaan tämän projektin aikana. Nyt kun olen aiheeseen hieman syventynyt, olen jo varsin innoissani Kuplista, joten jossain määrissä kuume on tarttunut. Lisäksi Volkkariyhdistyksen jäsenkortti on jo takataskussa, joten ehkä minustakin tulee vielä jotain.

 

Aihio

Ostin serkulta Kuplan vm 71. Itse asiassa en edes tiedä onko se ”virallisesti” 1200 vai 1300, koska auto on vielä serkun hoidossa ja haen sen vasta parin viikon päästä omalle tontille. Ilmeisesti auto on kohtalaisen hyvässä kunnossa, eli hitsaamisia ei pitäisi olla kovinkaan paljoa. Moottorin kunnosta ei ole tietoa, tai siitä, ovatko kaikki osat tallessa. No, ratkaisin tämän ongelman ostamalla 1300 moottorin, joka on koneistettu 1600:ksi, kevennetty vauhtipyörää, ”säädetty” nokkaa ja laitettu tuplakaasarit nurkkiin. Perässä on käärmeenpesä. Koeajon perusteella oli varsin ripeä ja äänet kohdallaan. Kone on tulossa myös parin viikon päästä tontille. Vaihdelaatikko on kiinni autossa ja todennäköisesti on ihan toimiva kalu.

 

Tässä muutama kuva autosta tällä hetkellä.

 

12348730.t.jpg 12348731.t.jpg 12348732.t.jpg 12348733.t.jpg

 

Visio

Autosta tulee hieman Cal-lookinen riisuttu Kupla, jota tiputetaan sivistyneesti. Värivaihtoehtoina ovat tällä hetkellä ”poltettu” oranssi (kts. kuva) tai kuparisen ruskea (mitä ikinä tämä tarkoittaakaan). Tätä ehkä buustataan helmiäisvalkoisella.

Sisuta kauttaaltaan valkoisella keinonahalla. Kojelauta vielä yksinkertaisemmaksi kuin vakiona, eli pelkkä nopeusmittari. Vanteina ehkä tykkivanteet tai perinteiset maalatut Kuplan kapseleilla.

 

12348736.t.jpg

 

Projektin etenemisen suunnitelma näin nopeasti heitettynä:

1) auto tontille

2) kaikki ikkunat, luukut ja muut irtoavat osat irti korista

3) kori irti alustasta

4) se mitä moottorista on kiinni, niin revitään irti

5) pohjalevyn ja alustan läpikäynti

6) pohjalevyn puhaltaminen jollain DIY-menetelmällä (ideoita?)

7) pohjalevyn maalaaminen

8) tukivarsien ym. sekä jarrujen läpikäynti

9) vanteiden irroitus, läpikäynti ja paikalleen

10) korin putsaaminen maalista, ei ehkä täydellisesti mutta riittävästä

11) korin alaosien puhaltaminen jollain DIY-menetelmällä (ideoita?)

12) luukut ym. putsataan maalista

13) pohjamaalaus luukut yms.

14) pohjamaalaus kori

15) pintamaalit luukut yms.

16) pintamaalit kori

17) koneen fiksaaminen ulkoisesti

18) kori paikalleen

19) kone paikalleen (kumpi ensin, kone vai kori?)

 

Jos kirjoitin jotain typerää, antakaa se aloittelijalle anteeksi. Kaikki rakentava kommentointi on tervetullutta!

Link to comment
Tosta sun listasta puuttuu erittäin paljon auttava ja lopputulokseen vaikuttava kohta, korin (alaosien) ja pohjan puhaltaminen valitsemallasi aineella.

 

Ne oli alunperin sisällytetty korin ja alustan läpikäyntikohtiin, mutta muokkaan tuota listaan vähän, koska mainitsemasi asiat varmasti vaativat erityshuomionsa. Kiitos kommentista!

Link to comment
Kojelauta vielä yksinkertaisemmaksi kuin vakiona, eli pelkkä nopeusmittari.

 

Rakentelin aikoinaan pelkistetyn "California lookkerin". Jälkeenpäin on kaduttanut kojelaudan pelkistäminen ja lokareiden kiinnihitsaus, etenkin jälkimmäinen estää helpon (ja halvan) korjaustavan. Mieli saattaa muuttua joskus ja isojen muutosten "ennallistaminen" on hankalaa.

 

Kultainen keskitie rules.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt on kone tallissa ja odottaa josko se auto valmistuisi ympärille:

12382380.t.jpg

 

Speksit:

- AB 1300 lohko, joka on nykyisin 1600

- kevennetty vauhtipyörä -3 tai -4kg

- kisanokka, asteista ei tietoa, ollut jokkiskilpurissa aiemmin

- uudet kiertokangen laakerit

- uudet runkolaakerit

- kanget ja lohko koneistettu

- toinen kansi vaihdettu hiljattain hiusmurtuman takia

- tuplakaasarit, nurkkamalliset, "puolalaiset weberit"

- 009-jakaja, kärjellinen

- uusi kytkinasetelma ja levy

- kromiset venttiilikopat

 

Tuota ei ole penkitetty, mutta pitäisi olla riittävän ripeä taviskäyttöön.

 

Tuleeko jollekin mieleen mitä tuolle voisi vielä tehdä? Jotain puhetta oli sytytysboksista, mutta mitäs sillä haetaan? Kuinkas kärjetön sytytys?

 

Joka tapauksessa ajattelin putsata tuon huolellisesti ja maalata joitain osia ja lisätä sopivasti kromia.

Link to comment
  • 1 month later...

Heh, kävikin ilmi, että auto onkin vuosimallia -69 ja siis tonnikolmesatanen. Onko vuosimallin muutoksella vaikutusta mihinkään? Näyttäisi vielä siltä, että saan hommattua tähän mustat orkkis-kilvet, joten aina vain paranee. Mukana oli Ake:n tuloste, jossa näkyi alkuperäinen rekisterinumero ja väri ym. tietoa. Näyttäisi siltä, että ko. auto on poistettu liikenteestä -90.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...