sami55 Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Laitetaanpa omasta projektista muutama lause ja kuva. Blogi löytyy osoitteesta: http://vwkupla.blogspot.fi/. Käy tutustumassa ja kommentoi. Alussa vielä mennään, mutta eiköhän tästä jotain tule. Taustaa En ole millään tasolla syntynyt jakari kädessä. Minulla ei ole ollut minkäänlaista rakkaus-suhdetta VW-merkkiin tai Kuplaan sen enempää. Nyt kun sain rakennettua itselleni tallin ja minulla on vihdoin paikka tehdä pientä nikkarointia, päätin hankkia mahdollisimman halvan auton, jolla voin testata mihin minusta on. Sen olen jo etukäteen päättänyt, että opettelen hitsaamaan ja maalaamaan tämän projektin aikana. Nyt kun olen aiheeseen hieman syventynyt, olen jo varsin innoissani Kuplista, joten jossain määrissä kuume on tarttunut. Lisäksi Volkkariyhdistyksen jäsenkortti on jo takataskussa, joten ehkä minustakin tulee vielä jotain. Aihio Ostin serkulta Kuplan vm 71. Itse asiassa en edes tiedä onko se ”virallisesti” 1200 vai 1300, koska auto on vielä serkun hoidossa ja haen sen vasta parin viikon päästä omalle tontille. Ilmeisesti auto on kohtalaisen hyvässä kunnossa, eli hitsaamisia ei pitäisi olla kovinkaan paljoa. Moottorin kunnosta ei ole tietoa, tai siitä, ovatko kaikki osat tallessa. No, ratkaisin tämän ongelman ostamalla 1300 moottorin, joka on koneistettu 1600:ksi, kevennetty vauhtipyörää, ”säädetty” nokkaa ja laitettu tuplakaasarit nurkkiin. Perässä on käärmeenpesä. Koeajon perusteella oli varsin ripeä ja äänet kohdallaan. Kone on tulossa myös parin viikon päästä tontille. Vaihdelaatikko on kiinni autossa ja todennäköisesti on ihan toimiva kalu. Tässä muutama kuva autosta tällä hetkellä. Visio Autosta tulee hieman Cal-lookinen riisuttu Kupla, jota tiputetaan sivistyneesti. Värivaihtoehtoina ovat tällä hetkellä ”poltettu” oranssi (kts. kuva) tai kuparisen ruskea (mitä ikinä tämä tarkoittaakaan). Tätä ehkä buustataan helmiäisvalkoisella. Sisuta kauttaaltaan valkoisella keinonahalla. Kojelauta vielä yksinkertaisemmaksi kuin vakiona, eli pelkkä nopeusmittari. Vanteina ehkä tykkivanteet tai perinteiset maalatut Kuplan kapseleilla. Projektin etenemisen suunnitelma näin nopeasti heitettynä: 1) auto tontille 2) kaikki ikkunat, luukut ja muut irtoavat osat irti korista 3) kori irti alustasta 4) se mitä moottorista on kiinni, niin revitään irti 5) pohjalevyn ja alustan läpikäynti 6) pohjalevyn puhaltaminen jollain DIY-menetelmällä (ideoita?) 7) pohjalevyn maalaaminen 8) tukivarsien ym. sekä jarrujen läpikäynti 9) vanteiden irroitus, läpikäynti ja paikalleen 10) korin putsaaminen maalista, ei ehkä täydellisesti mutta riittävästä 11) korin alaosien puhaltaminen jollain DIY-menetelmällä (ideoita?) 12) luukut ym. putsataan maalista 13) pohjamaalaus luukut yms. 14) pohjamaalaus kori 15) pintamaalit luukut yms. 16) pintamaalit kori 17) koneen fiksaaminen ulkoisesti 18) kori paikalleen 19) kone paikalleen (kumpi ensin, kone vai kori?) Jos kirjoitin jotain typerää, antakaa se aloittelijalle anteeksi. Kaikki rakentava kommentointi on tervetullutta! Quote Link to comment
Tanhis Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Tosta sun listasta puuttuu erittäin paljon auttava ja lopputulokseen vaikuttava kohta, korin (alaosien) ja pohjan puhaltaminen valitsemallasi aineella. Quote Link to comment
sami55 Posted June 17, 2013 Author Share Posted June 17, 2013 Tosta sun listasta puuttuu erittäin paljon auttava ja lopputulokseen vaikuttava kohta, korin (alaosien) ja pohjan puhaltaminen valitsemallasi aineella. Ne oli alunperin sisällytetty korin ja alustan läpikäyntikohtiin, mutta muokkaan tuota listaan vähän, koska mainitsemasi asiat varmasti vaativat erityshuomionsa. Kiitos kommentista! Quote Link to comment
WescuM Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Kojelauta vielä yksinkertaisemmaksi kuin vakiona, eli pelkkä nopeusmittari. Rakentelin aikoinaan pelkistetyn "California lookkerin". Jälkeenpäin on kaduttanut kojelaudan pelkistäminen ja lokareiden kiinnihitsaus, etenkin jälkimmäinen estää helpon (ja halvan) korjaustavan. Mieli saattaa muuttua joskus ja isojen muutosten "ennallistaminen" on hankalaa. Kultainen keskitie rules. Quote Link to comment
sami55 Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 Nyt on kone tallissa ja odottaa josko se auto valmistuisi ympärille: Speksit: - AB 1300 lohko, joka on nykyisin 1600 - kevennetty vauhtipyörä -3 tai -4kg - kisanokka, asteista ei tietoa, ollut jokkiskilpurissa aiemmin - uudet kiertokangen laakerit - uudet runkolaakerit - kanget ja lohko koneistettu - toinen kansi vaihdettu hiljattain hiusmurtuman takia - tuplakaasarit, nurkkamalliset, "puolalaiset weberit" - 009-jakaja, kärjellinen - uusi kytkinasetelma ja levy - kromiset venttiilikopat Tuota ei ole penkitetty, mutta pitäisi olla riittävän ripeä taviskäyttöön. Tuleeko jollekin mieleen mitä tuolle voisi vielä tehdä? Jotain puhetta oli sytytysboksista, mutta mitäs sillä haetaan? Kuinkas kärjetön sytytys? Joka tapauksessa ajattelin putsata tuon huolellisesti ja maalata joitain osia ja lisätä sopivasti kromia. Quote Link to comment
sami55 Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Heh, kävikin ilmi, että auto onkin vuosimallia -69 ja siis tonnikolmesatanen. Onko vuosimallin muutoksella vaikutusta mihinkään? Näyttäisi vielä siltä, että saan hommattua tähän mustat orkkis-kilvet, joten aina vain paranee. Mukana oli Ake:n tuloste, jossa näkyi alkuperäinen rekisterinumero ja väri ym. tietoa. Näyttäisi siltä, että ko. auto on poistettu liikenteestä -90. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.