Guest Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Pidemmän ajelun jälkeen Kleinbus ei lähtenyt enää seuraavana aamuna käyntiin. Starttimoottori kyllä pyörii, mutta auto ei anna minkäänlaisia käynnistymisen elkeitä. Kun sitten vilkaisin moottoritilaan, näkyi yksi johto olevan siellä täysin irti. Kytkin sen kuvan mukaisesti lähimpään vapaana olevaan paikkaan (vihreän johdon takana liitin), sytytyspuolaan. Mutta silti ei käynnisty. Moottoritilassa näyttäisi olevan toinenkin vapaa liitin, mutta siihen ei mitään johtoa näkynyt olevan. Onkohan tämä normaalia? (liitteenä kuva tästäkin) Jos johto ei ole kiinni moottoripuolassa, palaa kojelaudassa ainoastaan vasen eli käsittääkseni generator/cooling merkkivalo. Jos johdon kytkee kiinni, palaa myös oikeanpuoleinen öljynpaineen merkkivalo. Nämä kaiketi sammuvat kun auto käynnistyy, mutta muistelisin ettei aikaisemmin oikeanpuoleinen valo jäänyt palamaan vaikka moottori ei ollut käynnissä. Käynnistelin autoa useamman minuutin ilman, että johto oli sytytyspuolassa kiinni. Onko mahdollista, että moottorin tulpat on kastuneet niin pahasti ettei se päivänkään odottelun jälkeen käynnisty? Muita kuningasideoita missä vika? Quote Link to comment
metake Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Alemmassa kuvassa näkyvä osa, jossa liitin on vapaana, on öljynpaineanturi. Jos tuo irtonaisen johdon kytkeminen sytyttää öljynpaineen merkkivalon, niin silloin se kuuluu kytkeä tuohon alemman kuvan anturissa olevaan liittimeen. Käynnistymiseen tällä johdolla ei ole merkitystä (paitsi puolaan kiinnitettynä, eli se vihreän johdon takana oleva liitin, se estää käynnistymisen). Quote Link to comment
Guest Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 No niin, tämä selittää jo monta asiaa. Tosin sitten kysymys kuuluu, että kuuluuko tuossa vihreän johdon takana olevassa sytytyspuolan liittimessä edes olla mitään johtoa? En nyt nähnyt muita irtonaisia johtoja moottoritilassa. Quote Link to comment
metake Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Tosin sitten kysymys kuuluu, että kuuluuko tuossa vihreän johdon takana olevassa sytytyspuolan liittimessä edes olla mitään johtoa? En nyt nähnyt muita irtonaisia johtoja moottoritilassa. Ei kuulu. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Jokos tämä on ratkennut. Tuossa muutama apu riippuen siittä onko bussi junis tai pallo. http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_67.jpg http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/baybus_6869a.jpg Ja tietty kannattaa myös mitata että tuleeko sille puolalle enää virtaa kun olet tainnut sen oikosulkuunkin kytkeä jossain vaiheessa eli voi olla nalli lauennut. Quote Link to comment
Guest Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Kiitos kaikille - vian syyksi osoittautui rikkinäinen sytytyspuola ja myös puolasta lähtevä sähköjohto. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.