Jump to content

VW Bus 1967 ei käynnisty, johto irti


Guest SuperSamuli

Recommended Posts

Pidemmän ajelun jälkeen Kleinbus ei lähtenyt enää seuraavana aamuna käyntiin. Starttimoottori kyllä pyörii, mutta auto ei anna minkäänlaisia käynnistymisen elkeitä. Kun sitten vilkaisin moottoritilaan, näkyi yksi johto olevan siellä täysin irti. Kytkin sen kuvan mukaisesti lähimpään vapaana olevaan paikkaan (vihreän johdon takana liitin), sytytyspuolaan. Mutta silti ei käynnisty.

 

Moottoritilassa näyttäisi olevan toinenkin vapaa liitin, mutta siihen ei mitään johtoa näkynyt olevan. Onkohan tämä normaalia? (liitteenä kuva tästäkin)

 

Jos johto ei ole kiinni moottoripuolassa, palaa kojelaudassa ainoastaan vasen eli käsittääkseni generator/cooling merkkivalo. Jos johdon kytkee kiinni, palaa myös oikeanpuoleinen öljynpaineen merkkivalo. Nämä kaiketi sammuvat kun auto käynnistyy, mutta muistelisin ettei aikaisemmin oikeanpuoleinen valo jäänyt palamaan vaikka moottori ei ollut käynnissä.

 

Käynnistelin autoa useamman minuutin ilman, että johto oli sytytyspuolassa kiinni. Onko mahdollista, että moottorin tulpat on kastuneet niin pahasti ettei se päivänkään odottelun jälkeen käynnisty?

 

Muita kuningasideoita missä vika?

post-7670-13888368267147_thumb.jpg

post-7670-13888368270025_thumb.jpg

Link to comment

Alemmassa kuvassa näkyvä osa, jossa liitin on vapaana, on öljynpaineanturi. Jos tuo irtonaisen johdon kytkeminen sytyttää öljynpaineen merkkivalon, niin silloin se kuuluu kytkeä tuohon alemman kuvan anturissa olevaan liittimeen. Käynnistymiseen tällä johdolla ei ole merkitystä (paitsi puolaan kiinnitettynä, eli se vihreän johdon takana oleva liitin, se estää käynnistymisen).

Link to comment

No niin, tämä selittää jo monta asiaa. Tosin sitten kysymys kuuluu, että kuuluuko tuossa vihreän johdon takana olevassa sytytyspuolan liittimessä edes olla mitään johtoa? En nyt nähnyt muita irtonaisia johtoja moottoritilassa.

post-7670-13888368271214_thumb.jpg

Link to comment

Jokos tämä on ratkennut.

 

Tuossa muutama apu riippuen siittä onko bussi junis tai pallo.

 

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_67.jpg

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/baybus_6869a.jpg

 

Ja tietty kannattaa myös mitata että tuleeko sille puolalle enää virtaa kun olet tainnut sen oikosulkuunkin kytkeä jossain vaiheessa eli voi olla nalli lauennut.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...