Guest Toheltaja Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 Hieman ajatusta vaativa asia, ajattelin udella onko kellään ollut moista edessä. Auto joka on ostettu tullihuutokaupasta vuonna 73 ja siitä maksettu tietty summa+lv-vero 12,5% oisi tarkoitus rekisteröidä. Koslan paperit ovat jo tuolloin hävinneet maan kamaralta. Saako tämän kuinka helposti rekisteröityä suomen tieliikenteeseen. Nykykäytännön mukaan siitä on ymmärtääkseni (ja monen muun mielestä) verot maksettu, eli niitä ei tulisi. Ainoa ongelma ovat paperit, tai edellinen rekisterinumero, koska niistä ei ole tietoa, ja mahdollinen etsiminen saksasta alkaa olla jo hakuammuntaa 30 vuoden jälkeen. Saako auton silti rekisteröityä, vaikka se ei suomessa olekaan ollut kilvissä koskaan eikä rekisteriotetta ole. Valmistenumerot yms näkyvät kaikki tullipaperissa sekä mallit ja korityypit että vuosimallit jne. Omistussuhteetkin liene selvillä tuosta vuodesta -73 lähtien. Kertokaa ihmeessä jos tulee mieleen jotain aiheesta. Saa laittaa privaakin jos on jänksiä housuissa oman auton takia ;) Quote
-tipi- Posted September 2, 2005 Posted September 2, 2005 Mulla oli joskus ovaali joka oli ostettu tullihuutokaupasta. Siinä tosin oli mukana myös alkuperäinen ruotsalainen rek.ote ja katkeamaton ketju luovareita huutokaupan jälkeen. Muistaakseni tuota alkuperäista otetta ei olisi tarvinnut, vaan tullipaperit ja luovarit ois riittäny leiman saantiin. Mutta konttorihan se parhaiten osaa neuvoa... Quote
Guest wiima-62 Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Joo kyllä saat rekisteriin suomessa kunhan vain saat kymmenvuotishistorian edelliseltä omistajalta , mulla oli viimassa paperit pehmenneet kun oli kuusen alla kolmekymmentä vuotta. Mut sain edelliseltä omistajalta tuon historiikin kahdella todistajalla niin se siitä,,,,, ai niin luovari kans pitää olla,,sellainen kuin ennen vanhaan tehtiin Seppo Lehmosta Quote
Guest Toheltaja Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 ongelmaa ei ole jos auto on ollu suomessa kilvissä nääs Sepposeni! Tälläistä sain Aken autoverotuksesta eilen: Hei Kysymyksessä lienee tullihuutokaupasta ostettu "paperiton" auto. Ajoneuvojen hyväksynnästä annetun asetuksen (1244/2002) mukaan reksiteröintikatsastuksessa on "käytettynä ulkomailta tuodusta ajoneuvosta on esitettävä ulkomainen rekisteriote tai ulkomaisen ajoneuvojen rekisteröintiasioita hoitavan viranomaisen antama todistus aikaisemmasta rekisteröinnistä". Auton rekisteröinnin edellytyksenä on mm. että verojen maksamisesta esitetään selvitys. Rekisteröintiyksikön lakimiehen mukaan tällaisestakin autosta tarvitaan tullin lupa (0 ?- veropäätös ja tietoliikenneyhteyden kautta anetttava lupa rekisteröidä verojen puolesta). Mahdollisesti tuohon aikaan 1973 huutokauppamaksu "sisälsi" autoveron. Kuten mainitsitte autovero tuli käyttöön vuonna 1958, joten sitä ennen käyttöönotetut ja maahantuotavat ajoneuvot ovat muutenkin autoverosta vapaita. Ongelmaksi näyttäisi muodostuvan puuttuva (?) rekisteriote. Terveisin Jorma Kurtelius Lakimies, VT Rekisteröinti ja verotus -toimiala Valvonta Ajoneuvohallintokeskus AKE Quote
Guest wiima-62 Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Joo voi P,,,,,,a, tuo on jo hiukka vaikeampi juttu. Mut uskoisin että ratkaisu löytyy sun pulmaan. Kysäseppä noilta jenkkiautojenrakentajilta, he varmaan törmänneet useasti tuohon ongelmaan,,,,,,, Quote
metake Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 Jos tiedät että auto on Saksassa ollut rekisterissä, niin kannattaa varmasti kääntyä Saksan AKE:a vastaavan tahon puoleen. Suomessakin on jo tuon ikäiset autot arkistoissa, joten runkonumeron mukaan kysely Saksasta voi tuottaa hyviä tuloksia. Ovat meinaan aika tarkkoja ja täsmällisiä nuo heput siellä... Quote
Guest Toheltaja Posted September 8, 2005 Posted September 8, 2005 ja yhtä huonosti löytyy dataa 50-60 luvulta ku täältäkin! Das ist timpt Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.