Jump to content

Anturin paikka


Recommended Posts

Helppo vastaus on paikassa missä pääsee haistelemaan jokaisen sylinterin kaasuja, eli kollektori tai sen jälkeen. Riippuu vähän anturista, moottorista, pakoputkesta ja tilasta ja alla pitempi pohdinta.

 

Jos on lämmityksellä oleva niin se ei tarvitse lämpöä pakokaasuista toimiakseen ja sijoitus on siten vapaampi. Halvimmat 1-piuhaanturit taas tarvitsevat tietyn lämmön ennen kun "heräävät" ja silloin voi olla hyvä laittaa likemmäs lämmön lähdettä, varsinkin jos on vakio moottori. Laajakaistat eivät taas tykkää liiallisesta lämmöstä ja tietyissä tilanteissa niille asennetaan jopa jäähdytyselementit (lähinnä turboissa jos on ennen turbiinia).

 

Anturia ei saisi asentaa putken alaosaan (putken suuntaan katsottuna kello 5-7), oli se mikä anturi tahansa. Syy on kondenssivesi josta anturit eivät tykkää.

 

Ihan putken loppupäähän ei ole hyvä asentaa koska saattaa matalilla kierroksilla hörpätä ilmaa pulssien välissä. Reilu 30 cm aukosta on ihan hyvä.

 

Itse olen laajakaistoja laittanut kollektorista joku 10-20cm päähän. Keskelle kollektoria ei kannata laittaa anturia kollektorin toimintaa häiritsemään. Ja putken täytyy olla täysin tiivis koska jos tulee ilmaa jostain näyttää mittari että ollaan laihalla kävi se kone oikeasti miten rikkaalla tahansa. J-putket tässä ehkä se kriittisin kohta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...