Jump to content

öljytermostaatti


Guest Tuoppi

Recommended Posts

Posted

moi,

 

katselin tossa vanhoja juttuja mut ei osunu silmään mitä hain eli onko joku ostanut KK:sta öljytermaria. mistään en ole löytänyt sen toimintamallia eli onko niin et raja oli toi 175 farenheightia (83 C-astetta). siihen tulee neljä letkua eli moottorilta, moottorille, lauhduttimelta ja lauhduttimelle eli kun kun kone on kylmä öljy ei mene lauhduttimelle vaan kiertää ainoastaan termarin kautta takas moottorille ja sit kun öljy lämpiää niin se alkaa päästään öljyä myös lauhduttimelle? Oliko niin et termari on aina vähän auki? hintaa oli joku reilu 50 ekee. tämä kysäri siksi että saan varmistuksen tähän asiaan että en oo ajatellu sitä ketuiks ja joku kertoo sen kun on jo liian myöhäistä ;)

Posted

Mulla on sellainen Mocal termari, mutta varmaan aika sama peli. Peli toimii aivan kuten ajattelit, paitsi ei ole pienellä auki kylmänä. Siinä termostaatissa on oikeastaan vain venttiili paluuöljylle.

 

Eli Lämmin öljy moottorista tulee aina termostaattipesään mistä on esteetön virtaus jäähdyttimelle.

 

Termostaattipesässä on vahaventtiili joka lämmetessään avaa jäähdyttimen paluulinjan. Kylmänä öljy kiertää suoraan takaisin moottorille. Koko järjestelmä jäähdytin mukaanlukien on siis aina paineenalaisena.

 

Jos joku on tehnyt/nähnyt virityksen missä olisi termostaattia käytetty vakiojäähdyttimen kanssa, niin olisi kiva nähdä. Siis jotenkin yhdistettynä siihen doghouse adapteriin.

Guest Mika Raussi
Posted

Miulla on semmottiin Bugpackin termari, missä on neljä reikää. Siinä on alle 83 asteen jokainen reikä auki, eli öljy virtaa sinne, mihin helpoiten pääsee, eli siis takasin koneeseen. Vahapanos sitten sulkee reijän siten, että öljyn on pakko mennä jäähdyttimen kautta.

Posted
Miulla on semmottiin Bugpackin termari, missä on neljä reikää. Siinä on alle 83 asteen jokainen reikä auki, eli öljy virtaa sinne, mihin helpoiten pääsee, eli siis takasin koneeseen. Vahapanos sitten sulkee reijän siten, että öljyn on pakko mennä jäähdyttimen kautta.

 

Näin se Mocalikin toimii

Posted

onkohan noissa paljon eroa eri merkeillä, tuskin muuta kuin hinta? en löytäny kyseistä vermettä aircoolin sivuilta?? eli tavote ois piristää moottoria mut haluan kunnon jäähdytyksen mut niin että kone lämpiää haluttuun lämpöön nopeasti mutta termarin takan pitää olla jäähdytys reserviä niin paljon et ei varmasti pääse ylikuumiaan. pitää kokeilla ensin pienellä lisä kennolla joka jo koneessa on mut pistää toinen sarjaan jos ei meinaa riittää.

 

kiitoksia tietoni oikeaksi vahvistamisesta ;)

Posted

Sama toimintaperiaate kaikissa mitä on tullut vastaan Mopo-sport myy mocalia ja hinta on samaa luokkaa. Mocalia vaan on tarjolla useampia kierreliitin vaihtoehtoja, jos sulla on malli jossa letkut kiinni klemmareilla niin pidä autossa aina mukana öljyä, klemmareita ja letkua ellet halua hinailla sitä autoa. Klemmari liitokset on /C:stä

Guest Mika Raussi
Posted

Mielenkiinnosta ois kiva tietää, että mites noi lemmariliitokset sitten leviää? Murtuuko se letku lemmarin juuresta vai miten?

 

Hemmetin yksinkertasia noi termarit kyl on. Ei siellä oo sisällä kun vahapanos, jousi ja prikka. Tommosen tekis itekin jos ois mitat ja sopiva vahapanos. Vähän kiroilutti, kun kallis osa olikin niin pirun yksinkertanen.

Tosin vapanokset on vissiin ihan tarpeeks kalliita muutenkin?

Posted

juu ei oo yhtään klemmaria tolla puolella. kaikki tehty prässi liitoksilla (hydrauliletkuja) ja ainakin sillon kun tein ton lisäjäähdytin homman niin kierteet meni suoraan paikoilleen niin jäähdyttimeen kuin suodattimeenkin.

Jos joku ihmettelee miks ihmeessä hydrauliikkaletkuja niin syy on se, että niitä oli työnpuolesta silloin reilusti ja toiseksi hyvä lämmön/paineen/mekaaninen kesto sekä se kestää kestää ja kestää.

Posted
Mielenkiinnosta ois kiva tietää, että mites noi lemmariliitokset sitten leviää?

 

Yleensä se lähtee just siitä klemmarin juuresta ja isoilla pumpuilla voi haljeta letkukin kun noi klemmari letkut on kuitenkin ihan eri kamaa, kunnon letkuja et edes saa klemmarilla kiristymään

Guest Mika Raussi
Posted

Joo mielenkiinnosta vaan kyselin. Paikallinen letkukauppa myy jotain letkua, jolle luvataan paineenkestoa 15bar ja lämmönkestoa 110 astetta. Piti totakin huvikseen kysellä, mut ei tota hemmetti uskalla laittaa.

 

Sitten kun letkut tarviin, niin käyn paikallisessa harrastajaystävällisessä hydrauliikkaputiikissa ostamassa 1punosteiset hydrauliikkaletkut. Kuulemma nekin menee muutamassa vuodessa kovaks korpuks ja senkun ritisee ja paukkuu jos taivuttaa enemmin.

Posted

No normaalisti hytikkaletkun käyttölämpötila 100 astetta, mutta löytyy sitten 125 tai 150 asteeseen. Sit on näköjään 93 asteeseen vaan ja tämä varmaan jo kovettuu helposti. Tai sit hipo silikooni teräspunosletku 260 astetta.

Kyllä sitä oikeitakin letkuja löytyy ku kattelee speksejä pikkasen tarkemmin.

Posted

Mulla on hytikka letkua 150 astetta ja 180 bar. Voi olla numerot toisinkinpäin eli 150bar ja 180 astetta en muista varmaksi. Hi-flexistä haettu ja niiden seuraava tota parempi on teflonia ja hintaakin on enemmän.

Posted

155 astetta ja 170 bar se kesto Manulin letku Superjet/blue 1/2" 16 e listahinta ilman alvia näyttäis olevan.

Mut noi ei sitten kestä pakkasta ku -10 asteeseen.

Guest Mika Raussi
Posted

Kuis paljon teille on muuten letkut kustantanu? Ei raaski mennä kauppaan kyselemään, mut ois hyvä olla joku hintatieto valmiina, että osaa varautua henkisesti rahanmenoon.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...