Jump to content

Laakereista


Guest MikkoL

Recommended Posts

Posted

Näkemyksiä kaivataan.

 

Kuinka "tiukka" saa olla vauhtipyörän puoleinen runkolaakeri "lohkoon" nähden?

Onko muilla ollut Autolinean alulohkoon sovitettaessa kyseinen laakeri helv... tiukka. Pohjaan kun painaa "lähes" voimaperäisesti niin pois ei meinaa saada millään!

Posted

Oletko mitannut laakerin ulkohalkaisijan ja laakeripesän halkaisijan momentissa? Paljonko laakeri on laakeripesää suurempi?

Omalle kohdalleni osuneiden T1 runkolaakerien halkaisijoiden ja laakeripesän toleranssien perusteella rymppiä pitäisi olla n. 3-5 satkua (ei ota kantaa kaulan ja laakerin välykseen).

Vai onko laakerin päittäinen vaan niin tiukka lohkoon?

  • Like 1
Posted

Vai onko laakerin päittäinen vaan niin tiukka lohkoon?

 

Siis juurikin laakerin päittäisvälys. Hieman oli epäselvästi selitetty

Laakerin "kynsien" ja lohkon välinen tiukkuus. Tiedän että laakerin pitää olla tiukka ettei laakeri pääse heilumaan akselin päittäis suunnassa lohkoon nähden, mutta kuinka tiukka sovitus saa olla!!!

 

Laakerin saa kyllä pohjaan asti, lähes väkisin kylläkin, mutta mitä se tekee itse laakerille jos on liian tiukka päittäis sovitus lohkoon nähden.

Posted

Päittäisvälys sai olla sen 0,08-0,12mm

 

Mä teen tuon niin että kampi on kiinni vauhtiksessa (joka taas ruuvipenkissä).

Liuskat niin, että 0,10mm menee väliin, mutta 0,15mm taas ei.

 

Jos runkolaakeri on tiukka lohkon pesään, mutta menee irrallaan kumivasaran pikku mojauksella,

ei mulla ole ollu tuon homman kanssa ongelmia. Tosin otantani on vain alle puolisen tusinaa lohkoa.

Laakeri puree tiukaan, irrotus vaatinut myös kumivasaran moksautuksen.

 

Sorry ei ole antaa mittatietoja rympin koosta :(

Posted

Ei kai sillä laakerin kaulan tiukkuudella väliä ole, jos tosiaan menee kuitenkin pohjaan asti. Tuskin se laakeria kuitenkaan U-muotoon saa väännettyä? Tämä nyt on omaa mutua...

Posted

 

Jos runkolaakeri on tiukka lohkon pesään, mutta menee irrallaan kumivasaran pikku mojauksella,

ei mulla ole ollu tuon homman kanssa ongelmia. Tosin otantani on vain alle puolisen tusinaa lohkoa.

Laakeri puree tiukaan, irrotus vaatinut myös kumivasaran moksautuksen.

 

Sorry ei ole antaa mittatietoja rympin koosta :(

 

 

Ok.

Menee kyllä kumivasaran mojauksella paikalleen joten ilmeisesti toleransseissa ollaan!

Ilman kumimojautusta on kyllä vaikeuksia saada paikalleen.

Posted

Jos jollekulle jäi epäselväksi niin, en tarkoita laakerin/pesän halkaisijaa keskenään mittoja verraten vaan laakerin reunoilla

olevien "olkapäiden" välimittaa lohkoon laakeripesän leveyteen nähden. Eli tätä tiukkuutta!

 

Selitin alussa hieman harhaanjohtavasti!!! :)

 

post-7248-13888370223232_thumb.jpg

Posted

Juuri tuosta höpötin

 

Vertasin vaan siihen että jos on tuo mojautus tiukka, ei se vaikuta kammen päittäiseen taas laakeriin nähden

(en keksinyt mitä muuta haittaa tuosta vois olla)

Posted

Itselläni oli vastikään koneistamosta tullut lohko, joka oli aarporattu ja laippa oikaistu 21mm. Aloin päätylaakeria (21mm) sovittelemaan ja sama homma, mutta "kynnet" ottivat niin roimasti kiinni ettei olisi mennyt edes pajavasaralla. Mittauksissa selvisi että lohkon laippa oli 21.3 tjsp. mitaltaan. Melkein oli koneistamolla osuttu sovittuun 21mm. Otin sorvissa laakerista vähän pois jotta tuli juurikin tuollainen kumivasara sovitus. En ainakaan ole mitään ongelmia huomannut, kampikin pyöri varsin nätisti lohko momentissaan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...