Guest MikkoL Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Näkemyksiä kaivataan. Kuinka "tiukka" saa olla vauhtipyörän puoleinen runkolaakeri "lohkoon" nähden? Onko muilla ollut Autolinean alulohkoon sovitettaessa kyseinen laakeri helv... tiukka. Pohjaan kun painaa "lähes" voimaperäisesti niin pois ei meinaa saada millään! Quote
VW-63 Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Oletko mitannut laakerin ulkohalkaisijan ja laakeripesän halkaisijan momentissa? Paljonko laakeri on laakeripesää suurempi? Omalle kohdalleni osuneiden T1 runkolaakerien halkaisijoiden ja laakeripesän toleranssien perusteella rymppiä pitäisi olla n. 3-5 satkua (ei ota kantaa kaulan ja laakerin välykseen). Vai onko laakerin päittäinen vaan niin tiukka lohkoon? 1 Quote
Guest MikkoL Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Vai onko laakerin päittäinen vaan niin tiukka lohkoon? Siis juurikin laakerin päittäisvälys. Hieman oli epäselvästi selitetty Laakerin "kynsien" ja lohkon välinen tiukkuus. Tiedän että laakerin pitää olla tiukka ettei laakeri pääse heilumaan akselin päittäis suunnassa lohkoon nähden, mutta kuinka tiukka sovitus saa olla!!! Laakerin saa kyllä pohjaan asti, lähes väkisin kylläkin, mutta mitä se tekee itse laakerille jos on liian tiukka päittäis sovitus lohkoon nähden. Quote
P_Valtonen Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Päittäisvälys sai olla sen 0,08-0,12mm Mä teen tuon niin että kampi on kiinni vauhtiksessa (joka taas ruuvipenkissä). Liuskat niin, että 0,10mm menee väliin, mutta 0,15mm taas ei. Jos runkolaakeri on tiukka lohkon pesään, mutta menee irrallaan kumivasaran pikku mojauksella, ei mulla ole ollu tuon homman kanssa ongelmia. Tosin otantani on vain alle puolisen tusinaa lohkoa. Laakeri puree tiukaan, irrotus vaatinut myös kumivasaran moksautuksen. Sorry ei ole antaa mittatietoja rympin koosta :( Quote
APO Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Ei kai sillä laakerin kaulan tiukkuudella väliä ole, jos tosiaan menee kuitenkin pohjaan asti. Tuskin se laakeria kuitenkaan U-muotoon saa väännettyä? Tämä nyt on omaa mutua... Quote
Guest MikkoL Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Jos runkolaakeri on tiukka lohkon pesään, mutta menee irrallaan kumivasaran pikku mojauksella, ei mulla ole ollu tuon homman kanssa ongelmia. Tosin otantani on vain alle puolisen tusinaa lohkoa. Laakeri puree tiukaan, irrotus vaatinut myös kumivasaran moksautuksen. Sorry ei ole antaa mittatietoja rympin koosta :( Ok. Menee kyllä kumivasaran mojauksella paikalleen joten ilmeisesti toleransseissa ollaan! Ilman kumimojautusta on kyllä vaikeuksia saada paikalleen. Quote
Guest MikkoL Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Jos jollekulle jäi epäselväksi niin, en tarkoita laakerin/pesän halkaisijaa keskenään mittoja verraten vaan laakerin reunoilla olevien "olkapäiden" välimittaa lohkoon laakeripesän leveyteen nähden. Eli tätä tiukkuutta! Selitin alussa hieman harhaanjohtavasti!!! :) Quote
P_Valtonen Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Juuri tuosta höpötin Vertasin vaan siihen että jos on tuo mojautus tiukka, ei se vaikuta kammen päittäiseen taas laakeriin nähden (en keksinyt mitä muuta haittaa tuosta vois olla) Quote
Guest Fear Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Itselläni oli vastikään koneistamosta tullut lohko, joka oli aarporattu ja laippa oikaistu 21mm. Aloin päätylaakeria (21mm) sovittelemaan ja sama homma, mutta "kynnet" ottivat niin roimasti kiinni ettei olisi mennyt edes pajavasaralla. Mittauksissa selvisi että lohkon laippa oli 21.3 tjsp. mitaltaan. Melkein oli koneistamolla osuttu sovittuun 21mm. Otin sorvissa laakerista vähän pois jotta tuli juurikin tuollainen kumivasara sovitus. En ainakaan ole mitään ongelmia huomannut, kampikin pyöri varsin nätisti lohko momentissaan. Quote
Guest MikkoL Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Asia kunnossa. Kiitos vinkeistä ja mielipiteistä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.